- اندازه فایل : 597 کیلوبایت
روانشناسي صنعتي و سازمانی
3 آبان 1395
معرفی برنامه:
انسان برای گذران زندگی خود به کار نیاز دارد لیکن، این تنها بازده کار نیست. کار به انسان استقلال میدهد و برای او منشأ عزت نفس، خشنودی و خودشکوفایی به حساب میآید. موفقیت و پیشرفت در کار در گرو سختکوشی و تعهد شخص نسبت به شغل خویش است. اگر هر فرد به شغل خویش متعهد باشد و از به کار گرفتن روشهای غیراخلاقی برای کسب درآمد اجتناب بورزد، جامعه مشکلات کمتری خواهد داشت. اسلام کار را یک فضیلت میداند و اشتغال در فعالیتهای اقتصادی را یک وظیفه و تعهد اخلاقی. بر خلاف گذشته که مهمترین عامل تعیینکننده روند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها را سرمایه و منابع مادی میدانستند، در دنیای کنونی، سرمایه انسانی کارآمد مهمترین عامل تعیینکننده این روند به شمار میآید. سرمایه انساني کارآمد موجبات افزایش سرمایه، بهرهبرداری از منابع مختلف جامعه، و ساخت و تولید روزافزون را فراهم میآورد. به سخن دیگر، سرمایه انسانی کارآمد پیشبرد جامعه را در راستای توسعه ملی تضمین میکند.
روانشناسی صنعتی و سازمانی شاخهای از روانشناسی است که رفتار کاری مردم و چگونگی تأثیرپذیری آنان را از دیگر عرصههای زندگی، از قبیل خانواده، جامعۀ بزرگتر، و فرهنگی که در آن زندگی میکنند، مطالعه میکند. هدف آن درک و فهم دلایل رفتار (مثلاً، انجام دادن تکالیف شغلی) در یک موقعیت کاری است. چگونه مردم میتوانند اثربخش، بهرهور، و خشنود و کامروا باشند و چگونه این بازدهها میتوانند پایدار بمانند. روانشناسی صنعتی و سازمانی همچنین نحوهای را بررسی میکند که سازمان میتواند پابرجا بماند و گسترش بیابد.
روانشناسان صنعتی و سازمانی متخصصانی هستند که بر اساس الگوی عالم- عامل به منظور درک و فهم مردم در سازمانها تربیت شدهاند. این بدان معناست که آنان هم باید عالم باشند و هم باید علم خود را در عمل به کار بگیرند. خلاصه، روانشناسی صنعتی و سازمانی عبارت است از فهم و کاربرد اصول، نظریهها، یافتههای پژوهشی، مداخلهها و اقدام و عمل روانشناختی در ارتباط با سازمانهای دنیای کار از هر نوع و با هر اندازه.
روانشناسی دکتری 1395/08/03
روانشناسی صنعتی و سازمانی شاخهای از روانشناسی است که رفتار کاری مردم و چگونگی تأثیرپذیری آنان را از دیگر عرصههای زندگی، از قبیل خانواده، جامعۀ بزرگتر، و فرهنگی که در آن زندگی میکنند، مطالعه میکند. هدف آن درک و فهم دلایل رفتار (مثلاً، انجام دادن تکالیف شغلی) در یک موقعیت کاری است. چگونه مردم میتوانند اثربخش، بهرهور، و خشنود و کامروا باشند و چگونه این بازدهها میتوانند پایدار بمانند. روانشناسی صنعتی و سازمانی همچنین نحوهای را بررسی میکند که سازمان میتواند پابرجا بماند و گسترش بیابد.
روانشناسان صنعتی و سازمانی متخصصانی هستند که بر اساس الگوی عالم- عامل به منظور درک و فهم مردم در سازمانها تربیت شدهاند. این بدان معناست که آنان هم باید عالم باشند و هم باید علم خود را در عمل به کار بگیرند. خلاصه، روانشناسی صنعتی و سازمانی عبارت است از فهم و کاربرد اصول، نظریهها، یافتههای پژوهشی، مداخلهها و اقدام و عمل روانشناختی در ارتباط با سازمانهای دنیای کار از هر نوع و با هر اندازه.
لینک های مرتبط
پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
پورتال مجلس شورای اسلامی
دسترسی سریع
اطلاعات تماس
تهران، خیابان طالقانی، شماره 436
کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7