رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: تغییر نگرش و باور عمومی نسبت به علم ، آموزش عمومی در حوزههای مختلف به منظور توانمندسازی مردم و برقراری ارتباط میان ارزشهای علمی و ارزشهای فردی از مهمترین اهداف یونسکو در بحث ترویج علم است.
دکتر احمدی در کرسی یونسکو در ترویج علم که در محل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، اظهار کرد: ترویج علم دربردارنده طیف وسیعی از فعالیت ها از جمله پذیرش، درک و مشارکت همگان در علم است که هدف مشترک تمامی آنها کاهش شکاف میان افراد و نهادهای تولید کننده علم و عموم مردم به عنوان کسانی است هم بودجه تحقیقات علمی و فناورانه را تامین می کنند و هم مصرف کننده علم و فناوری اند.
وی افزود: برای اینکه علم را بتوان در جامعه جای داد، راهی نیست جز آنکه علم در همه لایه های جامعه و در میان همه مردم ، البته به نسبت های مختلف رسوخ کند، به عبارتی هدف تمامی فعالیت های ترویجی ، ایجاد بستر لازم برای ارتباط علم و جامعه است.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه علم باید به صورت افقی و عمودی در جامعه نفوذ پیدا کند، یادآورشد: در تاثیرات افقی انتظار می رود که در همه سطوح جامعه و در میان تمام طبقه ها و قشرهای مختلف جامعه رسوخ کند.
احمدی ادامه داد: در تاثیر عمودی امید است که علم در بطن جامعه رسوخ میکند و از طریق آموزش و پرورش و با تداوم نظام های آموزشی به عادت های ماندگار تبدیل و به صورت فرهنگ نهادینه و با بینش و نگرش مردم معین شود.
به گفته وی، ترویج علم پلی است میان ادبیات علمی و گفتمان عادی مردم، در واقع ترویج علم ابزاری است برای پیوند و برقراری ارتباط میان جامعه و جهان علم.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره سیر تاریخی ترویج علم نیز اظهار کرد: مبنای مدرن ترویج علم و فناوری در اوایل قرن بیستم، پایه ریزی شد. رسانه های صوتی و تصویری، روزنامه ها و مجله ها به بخش مهمی از ابزارهای ترویج علم تبدیل شدند و در همین راستا زیرساخت ها و موزه های علمی به سرعت رشد یافتند.
احمدی افزود: توسعه ترویج علم در سال های پایانی قرن بیستم شامل دو بخش اساسی رسانه های ارتباطی بهتر و ترویج گسترده تر بود که هر دو این موارد در راستای کاربرد علم و فناوری به کار گرفته شدند.
وی در ادامه دو دلیل را برای نقش روزافزون ترویج علم در قرن بیستم متصور شد و گفت: شکل گیری شکاف میان جامعه و اندیشمندان از آغاز توسعه علم و فناوری و همچنین علاقمندی شدید جامعه و درخواست و مطالبه آن برای علم و فناوری را در این راستا می توان عنوان کرد.
شورای راهبردی کرسی های یونسکو به زودی تشکیل میشود
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این مراسم گفت: با توجه به افزایش تعداد کرسی های یونسکو در ایران به زودی شورای راهبردی کرسی های یونسکو تشکیل می شود تا با تقسیم کار صحیح از این فرصت مناسب استفاده شود.
حجت الله ایوبی اظهار کرد: کشورهای مهم در حوزه علم و فناوری در واقع اتاق فکر مناسبی دارند، کرسی های یونسکو هم به نوعی اتاق فکرهای علمی در کشور محسوب می شوند.
وی افزود: بیش از ۷۵۰ کرسی یونسکو در نیا وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران توانسته با ۱۷ دفتر کرسی یونسکو سهم مناسبی از این تعداد را داشته باشد، در واقع سهم ایران در کرسی بقدری اینست که می توان در این حوزه ایران را با کشورهای مهم اروپایی مقایسه کرد.
به گفته دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، برخی از دفاتر کرسی های یونسکو در ایران بسیار فعال و برخی نیز منفعل هستند.
وی خاطر نشان کرد: کرسی های یونسکو بخش و شبکه های علمی را بهم متصل می کند، در واقع می توان گفت دفاتر کرسی یونسکو سرمایه ارتباطات است.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه این مرکز به شبکه جهانی کرسی یونسکو وصل می شود، تاکید کرد: ارتباطات علمی از طریق دفاتر یونسکو ارتباطات سازنده است.
ایوبی افزود: جمهوری اسلامی ایران در بحث علم حرف های بسیاری دارد و با توجه به اینکه در دفاتر یونسکو توجه به اخلاق علم می شود، این کرسی می تواند موفق عمل کند.
وی خاطر نشان کرد: امید است که بتوان از ظرفیت های موجود در کرسی های یونسکو استفاده بهینه شود و همچنین از تجربیات علمی جهانی هم بهره مند شد.
به گزارش ایرنا، کرسی یونسکو در ترویج علم در پاییز 1398 با امضای تفاهم نامه همکاری میان مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و سازمان علمی فرهنگی و آموزش ملل متحد در گروه ترویج علم این مرکز راه اندازی شده است. ترویج علم، فعالیت هایی است که برای همگانی کردن علم، گسترش تفکر و طرز فکر علمی صورت می گیرد.