کد خبر: 7516| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۶ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۴۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۲۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با کریستینا رادی سفیر اسلوونی در تهران دیدار و گفت و گو کرد.
دکتر سید عباس صالحی در این دیدار با تاکید بر سابقه روابط گسترده فرهنگی و هنری دو کشور گفت: ایران و اسلوونی سابقه دیرینه ای در ارتباطات دو جانبه از جمله روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارند.
وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و هنری نیز موافقتنامه فرهنگی و برنامه مبادلات فرهنگی با یکدیگر به امضا رسانده اند که این موافقتنامه ها چشم انداز خوبی برای آینده روابط فرهنگی و هنری دو کشور ایجاد کرده است.
دکتر صالحی ادامه داد: کشور ایران در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری فعال است که حوزه سینما یکی از این حوزه ها است. سینمای ایران از جایگاه قابل توجهی در سینمای آسیا و جهان برخوردار است.
وی افزود: در دو ما اخیر دو جشنواره در این حوزه برگزار شده که شامل جشنواره های فیلم کوتاه و مستند (سینما حقیقت) می شود. در جشنواره فیلم کوتاه از ۱۲۰ کشور بیش از ۵هزار فیلم متقاضی برای حضور داشتیم و در جشنواره فیلم مستند هم از ۱۰۰ کشور بیش از ۶هزار فیلم متقاضی حضور بودند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر هم اشاره کرد و گفت: این جشنواره نیز یکی از جشنواره های بین المللی با اهمیت در این حوزه به شمار می رود که در آن فیلم های بلند داستانی و کلاسیک به نماش درمی آید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تصریح کرد: ایران در حوزه سینما و فیلم حضورهای متعددی در جشنواره جهانی از جمله جشنواره های اسلوونی دارد و از فرصت های ارتباطی که بین سینمای دو کشور ایجاد شده می توانیم در زمینه تولید و نمایش فیلم های مشترک بهره گسترده ای ببریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به هنرهای تجسمی، نمایش، موسیقی و ... در ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در تهران به صورت روزانه بیش از ۱۰۰ نمایش در حال اجرا است.
صالحی ادامه داد: در شاخه های مختلف هنرهای تجسمی در بخش های سنتی، کلاسیک و مدرن شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم. موسیقی محلی و مقامی ایران هم به دلیل گستره اقلیمی و قومی از تنوع و اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین در این حوزه هم دو کشور می توانند روابط دو جانبه گسترده تری با یکدیگر برقرار کنند.
در این دیدار کریستینا رادی سفیر اسلوونی در تهران هم گفت: اسلوونی روابط و همکاری های دیرینه ای با جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد.
وی افزود: این روابط در حوزه های مختلف از جمله روابط دو ملت، روابط هنری، سیاسی و اقتصادی شفاف و مثبت است و اسلوونی بر گسترش این روابط به ویژه در حوزه موسیقی تاکید دارد.
سفیر اسلوونی درتهران در عین حال تصریح کرد: به طور قطع حوزه های فرهنگی و هنری برای تبادلات مشترک دو کشور مشکلی ایجاد نمی کند و منجر به شناخت دو ملت از یکدیگر می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر تمرکز و گسترش دیپلماسی عمومی بین دو کشور در حوزه های مختلف تاکید کرد.
در ادامه سیدمحمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تاکید بر روابط هنری بین دو کشور، گفت: موسیقی در ایران هنر فعالی است و در سال گذشته تعداد بسیاری کنسرت اجرا و ترانه های بسیاری در حوزه موسیقی پاپ سروده شده است.
وی با اشاره به دوسالانه ارکستر سمفونیک تهران، ادامه داد: یکی از موارد مورد توجه در این ارکستر تبادل نوازندگان و هنرمندان و گسترش همکاری های مشترک با کشورهای مختلف است.
حسینی در عین حال تاکید کرد: بهره گرفتن از زبان بی نیاز ترجمه موسیقی فرصت مغتنمی در گسترش روابط کشورها به ویژه دو کشور ایران و اسلوونی است.

منبع:مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7