رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی معتقد است حوزههای تربیت و یادگیری میبایست اتاق فکر محتوایی سازمان شود.
حجت الاسلام دکترعلی ذوعلم در مراسم نمادین استقرار حوزههای تربیت و یادگیری با تأکید بر جایگاه مهم این حوزهها در امر تعلیم و تربیت اظهارداشت: انتظار از سرپرستان حوزههای تربیت و یادگیری بالا و عمیق است چرا که ما در این بخش دنبال اجرای کاری اداری و سطحی نیستیم.
وی افزود: تیم فعلی حوزههای تربیت و یادگیری، رکن فکری و علمی سازمان هستند. تیم جامعی است که بتواند، نگاه کلان به برنامه درسی ملی را توجه و تأمل کند و به بازطراحی کلان بپردازد.
دکتر ذوعلم یادآور شد: حوزههای تربیت و یادگیری می بایست با فراغ بال جدی و به معنای واقعی، اتاق فکر محتوایی سازمان شود و به معنای تخصصی با تقسیم کار منطقی براساس برنامه درسی ملی در جهت دستیابی تحول گام بردارند.
وی به اظهارنظرهای برخی کارشناسان ومتولیان در خصوص اینکه تحولی که باید صورت می گرفته شروع نشده است، اشاره کرد و گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بنا به وظایفی که دارد باید در این زمینه فعالیت کند.
وی با بیان اینکه سوال مهمی که در خصوص محتوای کتب درسی مطرح می شود این است که این مطالب تا چه حد به درد دانش آموزان می خورد؟ گفت: باید بررسی کرد و دید که این مطالب تا چه حد در تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی، نوع تفکر، نوع اندیشیدن، مهارتها، آداب زندگی، سبک زندگی موثر است.
باید کلیشه ذهنی را تغییر داد
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان داشت: فعالیتهای زیادی در سازمان صورت گرفته و به لطف خدا در این 7 ـ 8 ماه به تغییر و اصلاح تحول لازم در بحث زیرساخت ساختاری رسیدهایم. معتقدم متفکرین، دانشمندان، صاحبنظران و فرهنگیان باید وارد فعالیت در این حوزه شوند.
وی نحوه ورود برخی سرپرستان حوزه ها برای همکاری با سازمان را جهادی دانست و افزود: اگر این دوستان به این شیوه نمی آمدند و به روال عادی اداری می آمدند کار انتقالشان طولانی تر بود.
دکتر ذوعلم در خصوص فعالیت حوزه ها یادآور شد: حوزهها تک تک زیر نظر رئیس سازمان است و رئیس سازمان پاسخگوی جهتگیری حوزه است ولاغیر.
وی حضور در سازمان و رعایت نظم را دو انتظار مهم از همکاران حوزه های تربیت و یادگیری عنوان کرد و بیان داشت: برای یک سازمان متمدن رعایت نکردن این موارد قابل قبول نیست.
رییس سازمان پژوهش به حضور دکتر علی محبی به عنوان مشاور و دستیار رییس سازمان در حوزه های تربیت و یادگیری اشاره کرد و گفت: افتخار ما این است که از وجود او بهره ببریم که چهره ای سرشناس در این زمینه است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص جذب نیروی انسانی برای حوزه های تربیت و یادگیری گفت: برای جذب نیروی انسانی در این بخش به این جمع بندی رسیدیم که در صورت لزوم، روی سایت سازمان فراخوان گذاشته شود و از بین همکاران آموزش و پرورشی دارای توانمندی، تخصص و کارایی، شرایط تجربی، سن و غیره با انجام مصاحبه و آزمون و تعیین فرایند جذب و همکاری صورت پذیرفته و از انحصاری که برخی عنوان می کنند خارج شویم.
وی در خصوص همکاری همکاران سازمان در حوزه های تربیت و یادگیری و یا دوره های تحصیلی نیز گفت: کارشناسان دورهها و حوزهها مختار هستند که در کدام بخش فعالیت کنند و هیچ بایدی در کار نیست. دوستان مسئول حوزهها و دورهها هم مختارند که نظرات مدنظرشان را انتخاب کنند مهم این است که طلایه تحول در جهت پیشرفت گام برداریم.
در بخش دیگری از این نشست ارشاد استعدادی مدیرکل حوزه ریاست سازمان ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی بر رعایت نظم و اطلاع از حضور افراد در این بخش ها به منظور انجام برنامهریزیهای لازم تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه دو اداره ارزیابی عملکرد و امور استانها و اداره روابط عمومی و امور بین الملل که زیر نظر حوزه ریاست هستند آمادگی لازم را برای کمک به حوزههای تربیت و یادگیری دارند یادآور شد: در بخش کارگاهها و تعاملات و حمایت استانها و یا پیوست رسانهای در صورت نیاز به جریانسازی و گفتمانسازی؛ آمادگی لازم را داریم.
به حضور در آموزش و پرورش افتخار می کنم
در ادامه این نشست علی محبی مشاور و دستیار ریاست سازمان گفت: به حضور در آموزش و پرورش افتخار می کنم. کارم را از تدریس در مدارس راهنمایی شروع کردم و بعد از آن هم درکارگاهها و مراکز آموزش و پرورش کار تدریس دورهها را بر عهده داشتم.
وی با اشاره به سوابق فعالیتی و اجرایی موفق خود با ارگانهای انتظامی یادآور شد: یکی از دلایل اصلی این موفقیت ها، داشتن ثبات مدیریت و نظم می باشد و امیدوارم در آموزش و پرورش نیز بتوانیم این روند را ادامه دهیم.
دستیار رییس سازمان گفت: سند تحولی که آموزش و پرورش دارد سند تربیتی متمدن، سندی بومی با مبانی ملی مذهبی است که با ارزشهای ما تدوین شده است. برنامه درسی ملی نیز براساس این سند تدوین شده و قابل افتخار است.
وی افزود: موفقیت در این برنامه ریزی ها و تعیین چشم اندازها مستلزم این است که در حوزههای مختلف آموزش و پرورش، سند راهبردی و سند بخشی داشته باشیم که هر سال قابل سنجش و اندازهگیری باشد. مطمئنم که بستر و پتانسیل و توان و روحیه و ایمان لازم در تک تک نظرات وجود دارد و با تدوین برنامهها، در یک مدت زمان تعریف شده به اهداف برسیم.
حسن حذرخانی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری علم با تأکید بر اینکه وظایف حوزه های تربیت و یادگیری و دوره های تحصیلی باید به صورت دقیق مشخص شود گفت: آماده کردن چارچوب برنامه راهنمای حوزه های تربیت و یادگیری سازمان در اولویت برنامه است.
سجاد مهدیزاده سرپرست حوزه تربیت و یادگیری مهارتهای زندگی و بنیان خانواده به مساله اتوماسیون اداری و در اختیار داشتن تمام محتواها اشاره داشت.
رضا خیرآبادی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجی بر مساله خرید اقلام و تجهیزات، پرستو آریانژاد سرپرست حوزه فرهنگ و هنر و معصومه نجفی پازکی سرپرست حوزه زبان و ادبیات فارسی در مورد جذب نیرو مواردی را پیشنهاد کردند.
طیبه ارشاد سرپرست حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی در خصوص لزوم داشتن نگاه دقیق و جامع به چارچوب جامع راهنما و ارتباط بین حوزه ها و هم پوشانی ها سخنانی بیان داشت.
حمید یزدانی سرپرست حوزه کاروفناوری نیز در خصوص وظایف و تکالیف سندجامع فنی و حرفه ای مواردی را پیشنهاد کرد.
منبع: روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی