کد خبر: 6421| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۵ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۷۲

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورا و هیئت ممیزه دانشگاه مازندران گفت: مسئولان دانشگاهی زمینه های تقویت امید در دانشجویان را فراهم کنند.
دکتر غلامی با اشاره به نقش اصلی دانشگاه‌های بزرگ هر استان به‌عنوان نماینده معین وزارت علوم در انجام امور آموزش عالی استان اظهار داشت: با تفویض برخی از اختیارات به دانشگاه‌های معین در استان‌ها جهت تسریع در انجام امور و در راستای عدم تمرکزگرایی گام های موثری برداشته‌ایم و یکی از این اقدامات، بحث نظارت و ارزیابی توسط دانشگاه معین هر استان است که به‌درستی انجام می‌شود و تأثیرگذار هم بوده است.
وی تصریح کرد: انسجام بین مراکز آموزش عالی در استان‌ها بسیار مهم است و در این راستا باید هم‌افزایی بیشتری در جهت پیشبرد راهبرد کلان آموزش عالی در هر استان در دستور کار قرار گیرد.
وزیر علوم بابیان اینکه یکی از اهداف ساماندهی آموزش عالی، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها است، گفت: در مراکز آموزش عالی هر استان باید توزیع مأموریت‌های علمی به فراخور نوع دانشگاه صورت پذیرد و در این میان، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها بدین معنی است که دانشگاه‌ها هر نوع کاری را انجام ندهند و با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات خود، به فعالیت‌های باکیفیت علمی و فناوری بپردازند و تأثیرگذار باشند.
وی افزود: دانشگاه‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه نخست انقلاب، با توجه به امکانات اندک‌شان به تربیت نیروی انسانی در سطح کارشناسی مبادرت کردند که هم‌اینک این نیروهای کارشناس در سطوح مختلف استفاده می‌شود.
دکتر غلامی بابیان اینکه در دهه سوم انقلاب دانشگاه‌های کشور توانستند رتبه‌های علمی و پژوهشی کشور را در سطح جهانی ارتقا دهند، گفت: هم‌اکنون دانشگاه‌های کارآفرین در کشور در حال شکل‌گیری هستند و با ایجاد پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، علاوه بر درآمدزایی و تبدیل ایده به محصول، حدود ۴۳ هزار نفر به‌صورت مستقیم در این مراکز علمی فعالیت می‌کنند.
وزیر علوم با استقبال از پیشنهاد تأسیس پارک علم و فناوری دانشگاه مازندران اظهار داشت: ارتباط دانشگاه و پارک علم و فناوری ضروری است و پارکی موفق خواهد بود که در آن استاد و دانشجو به‌صورت مستمر تردد و همکاری کنند.
دکتر غلامی روند جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور را رو به رشد و مثبت ارزیابی کرد و گفت: توسعه روابط بین‌الملل و پذیرش دانشجوی خارجی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم است و این دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های کشور، علاوه بر بودن منبع درآمدی برای دانشگاه، می‌توانند سفیران فرهنگی و همچنین افراد موثری در استمرار ارتباطات علمی بین‌المللی در دوران بعد از فارغ‌التحصیلی باشند.
وی بابیان اینکه دانشگاه مازندران باید از منابع استانی بهره‌مند باشد، گفت: استان مازندران حدود ۴۰ مرکز آموزش عالی غیردولتی دارد که ساماندهی خاصی را می‌طلبد و دقت در ارائه خدمات و کیفی سازی آن‌ها بسیار مهم است. این مؤسسات که به هر دلیلی امکانات خدمات‌دهی ضعیفی دارند باید خود را تقویت کنند.
دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر امیدآفرینی در بین دانشجویان گفت: استادان و مسئولان دانشگاهی باید تلاش کنند زمینه‌های امیدآفرینی در میان دانشجویان بیشتر شود و دانشجویان را باید علاوه بر آموزش‌های تئوریک، به آموزش‌های کاربردی نیز به‌عنوان یک وظیفه معلمی مبادرت ورزند.
در این نشست دکتر کورش نوذری، رئیس دانشگاه مازندران گزارشی از عملکرد این دانشگاه در بخش‌های مختلف ارائه کرد و همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران، نماینده اعضای هیئت‌علمی و رئیس شورای صنفی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مازندران دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.
منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7