کد خبر: 6389| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۳ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۵۳:۰ | تعداد بازدید: ۵۲۹۶

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از ۴۰۰ کانون همیاران سلامت روان با ۱۷ هزار عضو در دانشگاه ها فعال هستند که در زمینه مقابله و پیشگیری با مواد مخدر تلاش می کنند.
منصور غلامی امروز شنبه در همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور  (طرح یاریگران زندگی) اظهار کرد: بحث مواد مخدر و مسائل مرتبط در همه جوامع وجود دارد. هرچقدر در پیشگیری و آموزش و ارتقای سطح عمومی افراد سرمایه گذاری شود، بسیار بهتر و به صرفه تر است.
وی افزود: آسیب های مبارزه و درمان ماندگار است، از این رو باید با ارتقای سطح سواد افراد به بررسی اثرات جانبی پرداخت تا آموزش های لازم و تأثیرگذاری ها در دوره پیشگیری حفظ شود. بی شک با تمرکز بر حوزه پیشگیری در بحث مبارزه با مواد مخدر آثار بسیار بهتری بدست می آید.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر با کنجکاوی به زندگی جوانان و شرایط زندگی خاص آنها صورت می گیرد، یادآور شد: هرچند میانگین دانشجویان مصرف کننده مواد مخدر از جمعیت درگیر در کل کشور کمتر است، اما در کل به دلیل نقش موثر این قشر در توسعه کشور، برای مقابله با مصرف مواد  مخدر مورد هدف هستند.
به گفته غلامی، پدیده جهانی مصرف مواد مخدر رویکردهای مختلف دارد که باید با استفاده از تجربیات علمی دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان با ورود به محیط اجتماعی جدید و آشنایی با افراد جدید می توانند هدف توزیع کنندگان و فروشندگان مواد مخدر باشند. مورد هدف بودن مواد مخدر می تواند درگیری های بسیاری از جمله نقص عضو، درگیری های فردی و خانوادگی بسیاری برای افراد ایجاد کند.
وزیر علوم افزود: آثار مخرب مصرف موادمخدر در جایگاه اجتماعی جوانان بطور مستقیم اثر گذار است، از این رو وزارت علوم در حال تدوین راهکارهایی برای مقابله با آسیب های اجتماعی و پیشگیری است.
اعتقادات مذهبی با کاهش مصرف مواد مخدر در دانشجویان ارتباط دارد
غلامی با اشاره به اینکه عوامل خطر در پایش های محیط های دانشجویی در دانشگاه ها صورت گرفته است، ادامه داد: تحقیقات دانشگاهی در ۵ گروه ۱۷ عامل را بررسی کرده  که شامل عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، محیطی و همسالان می شود که عوامل خطر را در کنار خود دارد.
وی افزود: اعتقادات مذهبی و انجام تکالیف دینی دانشجویان در کاهش مصرف مواد مخدر بسیار موثر است، در واقع  هرچقد اعتقادات مذهبی دانشجویان بالاتر باشد، احتمال مصرف مخدر در میان آنها کاهش می یابد، از این رو در نظر گرفته شده تا در محیط های دانشگاهی از دانشجویان معتقد در یاریگری بهره گرفت.
وزیر علوم با اشاره به قانونی بودن سن دانشجویان خاطرنشان کرد: بحث آموزش جوانان برای مقابله با مواد مخدر اهمیت بسیاری دارد ، چرا که بسیاری از خانواده ها در دوران پیش از دانشگاه فرزندان خود را در محیطی بسته و بدون آگاهی تربیت کرده اند و در نهایت پس از ورود به دانشگاه و نظارت پایین آموزش در دوران دانشگاه حائز اهیمت است.
غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه ها دانشجویان را درگیر موضوع می کنند، گفت: اقبال و استقبال دانشجویان از مقابله با مواد مخدر بسیار چشم گیر بوده است. دانشجویان در مباحث نظارت بر رفتار، هدایت و مشاوره می توانند با همیاران دانشگاه همکاری داشته باشند.
وی افزود: پرکردن اوقات فراغت دانشجویان با توجه به تعدد مراکز کار سنگینی است، اما وزارت علوم بر دانشگاه های دولتی و غیر دولتی نظارت دارد، سعی شده در دانشگاه ها با ایجاد برنامه های ورزشی مقداری از اوقات فراغت دانشجویان پر شود.
وزیر علوم ادامه داد: توزیع برنامه های هفتگی در طول هفته برای پرکردن اوقات دانشجویان در محیط دانشگاه از دیگر برنامه های دانشگاه برای مقابله با مواد مخدر بوده است.
غلامی یادآورشد: در محیط های دانشجویی تلاش بر آن است که مسائل بطور اساسی پایش و حل شود، در نهایت با درگیر کردن خانواده ها ، دانشجو و همکاران می توان اقدامات موثری برای کاهش مصرف مواد مخدر انجام داد.
به گفته وی، جمهوری اسلامی اقدامات موثری برای جامعه سالم انجام داده و تلاش می شود این اقدامات روز به روز موثرتر باشد، برای پیشگیری مصرف مواد مخدر در دانشگاه ها به حمایت دستگاه های مختلف نیاز است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: شناخت مشکلات نیاز به  حمایت دارد، درصد هستیم از شورای  عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی گرفته شود و برای پیشگیری مواد مخدر برنامه ریزی دراز مدت صورت گیرد. حمایت دستگاه های مختلف و تخصیص اعتبارات در این راستا در اولویت قرار دارد.
غلامی با اشاره به ایجاد بسته های خدماتی و آموزشی به منظور پیشگیری در مصرف مواد مخدر گفت: بسته های خدماتی و آموزشی تعیین شده که با معرفی محیط های دانشگاهی و اقدامات موثر می تواند به دانشجویان در خصوص کاهش مصرف مخدر کمک کند. این اقدام در نهایت به تقدیر از زحمات دانشگاه ها و استفاده از سایر تجربیات منجر می شود.
وی در پایان گفت: درس مهارت زندگی در دانشگاه ها به صورت اختیاری عرضه می شود. پیشنهاد این است که این درس در فهرست انتخاب واحد به صورت اجباری در اختیار دانشجویان قرار گیرد، اما به دلیل محدودیت ها با ورود به حوزه دروس اجباری موافقت نمی شود.
منبع: ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7