کد خبر: 5032| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۶ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۲۵:۰ | تعداد بازدید: ۷۲۶۴

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر دانشگاهی بورسیه حایز شرایط را پذیرش نکند، نمی‌تواند تا چند سال آینده در آن رشته اعلام نیاز به هیئت علمی کند
موضوع بورسیه‌ها با گذشت حدود ۵ سال همچنان یکی از چالش های وزارت علوم محسوب می شود، بورسیه هایی که درس آنها تمام شده و به دلیل عدم پذیرش، توسط دانشگاه محل بورس با مطرح کردن دلایلی از جمله کاهش دانشجو، نداشتن ردیف استخدامی و نداشتن بودجه همچنان بلاتکلیف هستند.
برخی از این بورسیه‌ها، با توجه به سر باز زدن دانشگاه ها از پذیرش آنها با وجود تعهدی که دانشگاه محل بورس برای بورسیه خود دارد، به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند. برخی از دانشگاه‌ها با توجه به رای دیوان عدالت اداری فرد را پذیرفته و برخی دیگر از دانشگاه ها در مقابل رای دیوان ایستاده و از پذیرش بورسیه خود سرباز زده اند.
بر همین اساس دیوان عدالت اداری رای انفصال ۳ نفر از این روسا را صادر کرده است.
درحالی حکم انفصال این افراد توسط دیوان عدالت اداری صادر شده که منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در هفته جاری اعلام کرد، هنوز هیچ حکم انفصالی برای روسای دانشگاه های تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و کاشان صادر نشده است.
وی عنوان کرد: برخی از دانشگاه ها با توجه به حکم دیوان عدالت اداری بالاجبار این افراد را پذیرش کردند و با آنها قرارداد نیز بسته اند اما به لحاظ کلی موضوع انفصال رئیس دانشگاه نیست، موضوع فضایی است که به وجود آمده و ما تلاش می کنیم که موضوع بورسیه ها را حل کنیم.
دکتر محمدعلی کی نژاد،رئیس هئیت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی جایابی بورسیه ها و معرفی آنها به دانشگاه ها گفت: هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشجویان را به دانشگاه‌ها معرفی نمی کند، وظیفه این هیئت کار اجرایی نیست. کار اجرایی وظیفه وزارتین علوم و بهداشت است.
جریمه دانشگاههایی که بورسیه ها را پذیرش نکند
وی ادامه داد: وظیفه این هئیت، سیاست گذاری است، به عنوان مثال تعیین می کند که اگر دانشگاهی بورسیه حایز شرایط را پذیرش نکند، تا ۵ سال نمی تواند در آن رشته اعلام نیاز به هیئت علمی کند.
رئیس هئیت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: براساس اعلام فراخون، معدل افراد بورسیه در مقطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتر، به ترتیب نباید کمتر از ۱۴، ۱۶، و ۱۷ باشد، مواقعی پیش آمده بورسیه ای در لیسانس معدلی کمتر از ۱۴ داشته ولی معدل وی در کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر بود، دانشگاه‌ها اعلام می کردند این افراد چون معدل لیسانس کم دارند پذیرش نمی شوند.
وی افزود: برای همین هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک سیاست گذاری کرد مبنی بر اینکه، جمع ۳ معدل مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اگر بالای ۴۸ باشد باید بورسیه مذکور را پذیرش کنند.
رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی  انقلاب فرهنگی افزود: در رابطه با بورسیه ها یک کمیته جایابی در وزارت علوم تشکیل شده که من نیز در این جلسات شرکت می کردم، این کمیته افراد را به برخی دانشگاه ها معرفی می کرد اما برخی دانشگاهها اعلام می کردند نیاز نداریم و برگشت می زدند برخی دانشگاه ها نیز شرط و شروطی را برای پذیرش اعلام می کردند.
وی ادامه داد: اولین حرکت این بود که شرط و شروطی گذاشته نشود، یک مرجعی این بورسیه را داده و یک مرجع دیگر نمی تواند بگوید شورای عالی جذب معتبر نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با همه اینها ممکن است کمیته جایابی، بورسیه ای را به دانشگاهی معرفی و جایابی کند و دانشگاه با دلایلی مانند کمبود تعداد دانشجو، تعداد پست سازمانی و یا بودجه مواجه باشد که باید در این زمینه فکری می شد.
دکتر کی نژاد افزود: در صورت نداشتن ردیف استخدامی، با سازمان امور استخدامی کشوری وارد بحث شدیم و درباره اعتبار استخدام نیز با مجلس رایزنی کردیم لذا هر دو حل شده فقط کاهش دانشجو ماند، برای حل مشکل متقاضی به دانشگاه دیگری معرفی شد.
آخرین فراخوان برای جذب بورسیه ها
وی افزود: سال گذشته برای بورسیه هایی که ۱۲ یا ۱۷ نفر بودند فراخوان جذب دادیم. امسال نیز فراخوان خواهیم داشت، حداکثر یک هفته دیگر فراخوان بورسیه ها اعلام می شود.  
رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این فراخوان افرادی که بورسیه بودند و درس آنها تمام شده و بلاتکلیف هستند می توانند شرکت کنند برآورد ما این است که بیشتر  از ۴ یا ۵ نفر نشوند.
وی ادامه داد: سال گذشته برخی دانشگاه های دولتی بورسیه ها را جذب نکردند بنابراین ما آنها را به دانشگاه آزاد معرفی کردیم. یک تعدادی را دانشگاه آزاد به دلیل کاهش دانشجو نتوانست بپذیرد قرار است آن افراد را به دو دانشگاه فرهنگیان و امام حسین (ع) معرفی کنیم.
دکتر کی نژاد افزود: امسال هم همان روش است البته اول به دانشگاه‌های دولتی، سپس به دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی معرفی می شوند.
وی افزود: برخی بورسیه ها را نه دانشگاه‌های دولتی  نه آزاد و غیرانتفاعی پذیرش نمی کنند که جمع بندی ما در مورد این افراد این است که حتما اشکالی وجود دارد، اگر اشکال پژوهشی باشد این افراد به پژوهشگاه ها معرفی می شوند، اما اشکال آموزشی باشد نمی توان دانشگاه را موظف کرد این فرد را پذیرش کنند.
منبع: مهر

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7