کد خبر: 25584| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۲ مرداد سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۳:۵:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۲۵

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یاداداشتی اظهار داشت: اربعین حسینی به‌صورت ذاتی و فارغ از هر تحولی که در نظام بین‌الملل رخ می‌دهد، نقطه اتحاد و اتصال احرار و آزادگان عالم است.
در این یادداشت آمده است: 
اربعین حسینی به‌صورت ذاتی و فارغ از هر تحولی که در نظام بین‌الملل رخ می‌دهد، نقطه اتحاد و اتصال احرار و آزادگان عالم است.
شیعیان و محبان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و دلدادگان مکتب حسینی سراسر دنیا، خود را برای سفر معنوی اربعین آماده می‌کنند. مراسم اربعین امسال در حالی برگزار می‌شود که کربلای غزه و نسل‌کشی مستمر فلسطینیان بی‌گناه، جهان را متوجه موجودیت اشغالگر و خبیث رژیم‌ صهیونیستی کرده و متعاقبا خیزشی عمیق و مقدس را در دفاع از قدس شریف در پنج قاره دنیا رقم زده است.
در این خصوص سه نکته اساسی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:
نخست این‌که اربعین حسینی به‌ صورت ذاتی و فارغ از هر تحولی که در نظام بین‌الملل رخ می‌دهد، نقطه اتحاد و اتصال احرار و آزادگان عالم است. اربعین حسینی خالق ارزش‌ها و گزاره‌های تمدن‌ساز در معادلات جهانی محسوب می‌شود که صرفا جنبه مذهبی ندارد، بلکه از جنبه تبیینی و روشنگری نیز برخوردار است. اربعین، گفتمان مقاومت را به یک گفتمان اصیل و پایدار تبدیل و در مقابل، گفتمان سازش در برابر دشمن را تضعیف می‌کند. با ترویج زیست مومنانه هراس ساختگی ازاسلام را برطرف می‌سازد و موجب شکل‌گیری امت اسلامی به‌عنوان زیربنای تمدن نوین اسلامی خواهد شد.
بنابراین وحشت و سانسور رسانه‌های دشمن نسبت به حماسه هرساله پیاده‌روی اربعین،بی‌دلیل نیست.راهپیمایی اربعین گفتمان‌ساز است و انسان‌های جویای حقیقت را متوجه ارزش‌های الهی، فطری و بشری خویش می‌سازد. از این رو، نفس برگزاری مراسم اربعین حسینی به افکار و زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها جهت می‌دهد.
نکته دوم، به شرایط و وقایعی مربوط می‌شود که جهان را آزرده و خشمگین ساخته و از ماهیت دشمن صهیونیستی و حامیان آن پرده برداشته است. گفتمان اربعین و مکتب حسینی، نسبتی با سکوت و بی‌تفاوتی در قبال کشتار همه‌جانبه و وقیحانه هزاران کودک بی‌گناه در نوار غزه ندارد.یکی ازاهداف مهم قیام عاشورا ومتعلقات آن از جمله اربعین حسینی، حریت انسان‌ها و ایستادگی آنها در برابر ظلم و بی‌عدالتی است. بدیهی است که ظلم در هر دوره‌ای از تاریخ مصداق خاص خود را داشته و معیارهای تشخیص آن نیز براساس فطرت پاک انسان‌هاست.
امروز مصادیق بارز ظلم و ظالم را در تل‌آویو و واشنگتن مشاهده می‌کنیم. ایستادگی در برابر این نمادهای سلطه و زورمداری، به معنای تطبیق مفهوم اربعین حسینی با مصادیق امروزین آن است. گرچه امروزه این ادبیات را از زبان مردم مظلوم غزه مکرر می‌شنویم ولی بازنشراین حقایق وجهانی‌کردن مخاطبان اربعین، وظیفه‌ای همگانی و اقدامی در چهارچوب جهاد تبیین است. 
نکته پایانی، به جایگاه اربعین حسینی در اتصال پیروان مذاهب و ادیان الهی به یکدیگر بازمی‌گردد. همان‌گونه که بارها عنوان شده، مخاطبان عاشورا و اربعین حسینی، احرار عالم هستند. کسانی که براساس وجه مشترک همه ادیان ابراهیمی، یعنی مبارزه با طاغوت و ظلم، هرگز سلطه‌گری شیاطین زمان را بر خود و همنوعان‌شان برنتافته و در دفاع از مظلوم سینه خود را سپر می‌کنند.
فرمایشات اخیر رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی در خصوص تحرکات دانشجویان آمریکایی در دفاع از ساکنان غزه، بیانگر همین حقیقت محض است. معظم‌له، دانشجویان و مردمی را که در دفاع از ملت فلسطین، در جای‌جای دنیا به‌پا می‌خیزند عضوی از جبهه مقاومت قلمداد می‌فرمایند. بنابراین، ما با گفتمان و مکتبی مواجه‌ایم که در انحصار مذهب یا فرقه‌ای خاص نبوده و نقطه‌ثقل مطالبه‌گری جهانی در دفاع از مظلومان است. حماسه اربعین حسینی، بهترین فرامتنی است که در آن بیداری انسانی در سطح جهانی شکل گرفته و لرزه بر کالبد و روح جریان سلطه و تزویر می‌اندازد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7