کد خبر: 22419| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ | ساعت ۹:۳۴:۰ | تعداد بازدید: ۳۱۵

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اکنون جامعه در بخشهایی نسبت به نوع سنتی ارائه محتوای دینی و دفاع از ارزشها تغییر ذائقه داده است، بنابراین باید به سمت ایجاد تنوع و جذابیت در عرضه محتوای دینی حرکت کرد.
 حجت الاسلام احمد واعظی در آیین پایانی چهارمین جشنواره کتاب سال "سبک زندگی" در مشهد افزود: تغییراتی که در واقعیت اجتماع افتاده را باید بپذیریم، بشناسیم و از آنها به نفع تثبیت سبک زندگی اسلامی استفاده کنیم، باید دید که ما به عنوان نهاد فرهنگی و فعالان و کنشگران تاکنون چقدر روی هنر و رسانه و تولیدات جذاب و تاثیرگذار کار کرده ایم.
وی ادامه داد: تلاش برای عرصه سبک زندگی اسلامی ۲ وجهی است، هم باید تلاشهایی از جنس نرم افزارانه و معطوف به درون و هم تلاش معطوف به رفتارسازی و کنشگری بیرونی انجام گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تلاشگران عرصه سبک زندگی با چالشهایی روبرو هستند، گفت: باید ببینیم چه تغییرات فرهنگی افتاده که امر ترویج سبک زندگی اسلامی را با دشواری همراه و حساس‌تر از گذشته کرده است.
وی با بیان اینکه واقع نگری اقتضا می‌کند که دچار افراط و تفریط نشویم ، افزود: تحولات را باید با هدف اینکه کنشگران عرصه سبک زندگی اسلامی واقع نگرانه محیط را ببینند و فعالیت خود را تنظیم کنند و بر هوشمندی و مخاطب شناسی خود بیافزایند و آماده انعطاف در روشها و قالبها باشند و محتوای فاخر عرضه کنند، ببینیم.
حجت الاسلام واعظی با برشمردن برخی چالشهای حوزه فرهنگ بیان کرد: شکاف نسلی از جمله چالشها است. در بخشهایی از نسل جوان شاهد تفاوت نسلی هستیم که به لحاظ نوع نگاه به زندگی، شبکه باورها، علایق، ارزشها و نگاه به مسائل متفاوت هستند. این تفاوت و ویژگی این نسل و نوع نگاه آنها و انتظارت به مسائل باید شناخته شود.
وی ادامه داد: برای تاثیرگذاری بر نسل جدید باید بشناسیم و دغدغه و زبان مفاهمه و گفت و گو و منطق تاثیر بر آنها را بشناسیم.
رواج سلبریتی زدگی از چالشها است
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: کم فروغی مرجعیت جامعه نخبگانی و رواج سلبریتی زدگی از دیگر چالشها است که این یک موضوع جهانی است. گسترش شبکه‌های جهانی، شکوفایی هنری، رسانه و تصویر، اقتصاد ورزش، اقتصاد هنر و سینما از جمله علل این موضوع است.
وی افزود: کم فروغی نسبی نهاد روحانیت در مرجعیت اجتماعی جامعه امروز بخاطر گره خوردن دین به سیاست و برخی ناکارآمدیها در اداره جامعه و عرصه اجرا و سیاست است که به نهاد دین و روحانیت سرریز می‌کند و مرجعیت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
حجت الاسلام واعظی گفت: چالش سیاست زدگی فرهنگی در عرصه فرهنگ و سبک زندگی اسلامی از دیگر چالشهای حوزه فرهنگ است. برخی بیش از حد به اهرم قدرت، حاکمیت و نهادگرایی اهتمام می‌ورزند. در عرصه فرهنگ مولدان فرهنگی و دیگر نهادهای حاکمیتی وظیفه حمایتی و صیانتی دارند.
وی بیان کرد: چالش بعدی فضای مجازی و کنشگری لجام گسیخته علیه فرهنگ دینی و ملی است. هر فرد می‌تواند با توجه به زیست بوم فضای مجازی کنشگر باشد. بهترین راه مواجه در این عرصه، کنشگری قوی در فضای مجازی است. باید با نگاه واقع بینانه و حس تعهد و مسوولیت در عرصه فرهنگ کنشگری کنیم.
در پایان این جشنواره، کتاب "سبک زندگی اجتماعی از دیدگاه اسلام" اثر محمدتقی فعالی، "چرخه مد در ایران" اثر حسین مهربانی فر و "معیارها و روشهای ارزشیابی محصولات فرهنگی" اثر مقصود امین خندقی به عنوان برگزیده معرفی شد.
شناسایی آثار فاخر مرتبط با سبک زندگی، ایجاد شبکه تعاملی و ارتباطی بین فعالان عرصه سبک زندگی در این عرصه از دیگر اهداف جشنواره ملی کتاب سبک زندگی است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7