کد خبر: 22373| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ | ساعت ۸:۴۸:۰ | تعداد بازدید: ۷۰۲

جلسه 172 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر رجبعلی برزویی، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جلسه 172 ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: موضوع دستور جلسه امروز تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به بنیاد ملی علم ایران بود که در این زمینه بحث‌های لازم صورت گرفت.
وی با اشاره به پیشینه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بیان کرد: صندوق در سال ۸۲ تصویب شد و بعد از تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذیل این معاونت ادامه فعالیت داد و این صندوق وظیفه‌اش حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بود.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: با توجه به رویکرد جدید و نیازهای کشور در پژوهش‌های پایه و کاربردی و بخش‌های که کسی متولی آنها نیست، تصمیم بر این شد که بنیاد ملی علم ایران شکل گیرد تا بتواند مرجعیت علمی و فناوری را کسب و ذیل سیاست‌های علم و فناوری نقشه جامع علمی کشور فعالیت و آن سیاست‌ها را پیاده سازی کند.
دکتر برزویی اضافه کرد: حمایت از پژوهش‌های بنیادین و پایه، توسعه نظام مند علوم پایه و علوم انسانی، هدفمندسازی پژوهش، ایجاد جریان ملی ترویج علم، همکاری بین‌المللی، شفافیت در حوزه ها و عملکردها، نظام سازی و اعتبارسنجی و هدایت های علمی از ماموریت‌های این مجموعه خواهد بود تا پژوهش‌ها در مسیر حل مسائل کشور پیش رود.
وی ادامه داد: بر این اساس بنیاد علم ایران به حوزه فناوری‌ها ورود نخواهند کرد و بیشتر در مرز فناوری فعالیت می کند.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز اعضای ستاد با کلیات ایجاد بنیاد ملی علم ایران موافقت کردند و مقرر شد اساسنامه ظرف دو هفته آینده به کمک دست اندرکاران و معاونت علمی تدوین شود و در جلسه بعد ستاد نقشه مورد بررسی قرار گیرد. پس از تصویب در ستاد نقشه جامع علمی کشور برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7