عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در چهلمین دوره خود به بلوغ رسیده و یکی از ابعاد بلوغ آن، نگاه به فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.
عادل پیغامی با اشاره به اینکه جوایز معتبر ابزاری برای دیپلماسی عمومی و برقراری ارتباط با مخاطبان بیرون مرزهای کشور است اظهار کرد: جشنوارهها و جوایزی که در پی معرفی برترینها هستند یک فناوری اجتماعی محسوب میشوند؛ فناوری اجتماعی که در پی الگوسازی است و با معرفی قلهها و مختصات و ویژگیهای آثار برتر سعی میکند به جامعه مخاطب یک سیگنال و نشانه بدهد تا آن مدل اعلی را در جامعه تکثیر کند.
وی افزود: در جوایز عرصه کتاب هم وقتی داوران با در نظر داشتن یک سری ویژگیها، آثار برتر را معرفی میکنند درواقع این پیام را به جامعه مخاطب میدهند که امروز فضای فرهنگی و فضای عمومی کشور به محصولات و آثاری نیاز دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: کارکرد دیگر چنین رویدادهایی این است که نظام از طریق آنها بهنوعی مختصات و صفات خود را به ثبت میرساند؛ در حقیقت این آثار یک خصیصه از نظام را به مخاطبان داخلی و بیرونی معرفی میکنند و در جامعهسازی و نظامسازی از آنها بهره گرفته میشود.
وی تصریح کرد: جشنوارهها و رویدادهایی مانند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ثبت کننده صفات جامعه هستند و در حوزه کتاب، جایزه کتاب سال همیشه چنین کارکردهایی داشته و توانسته است تصویری از جامعه مطلوب و تصویری از خصیصههای آثار فرهنگی شاخص را به فضای عمومی و جامعه فرهنگی و نخبگانی ارائه دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجه بینالمللی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران افزود: این جایزه در چهلمین دوره خود بهنوعی بلوغ رسیده و یکی از ابعاد بلوغ آن، نگاه کردن به فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. جوایز معتبر ابزاری برای دیپلماسی عمومی و برقراری ارتباط با مخاطبان بیرون مرزهای کشور است. این ابزارها یک زبان محسوب میشوند که میتوانند در ارتباط میان فرهنگی بین اذهان پل بزنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه جدی دستگاههای فرهنگی ایران به مقوله دیپلماسی فرهنگی گفت: ایران اسلامی و ایران فرهنگی در خارج از مرزهای خود مخاطبانی دارد. شکل گرفتن ابزاری برای دیپلماسی عمومی، فرهنگی و ارتباطات فرهنگی برای جامعهای که مخاطبان بیرونی دارد، ضروری است. این ابزار دیپلماسی میتواند کتاب، فیلم، شعر یا پیامهای اسلامشناسانه باشد. در جغرافیای خارج از مرزهای ایران، اسلامشناسی ما خریداران خاص خود را دارد. وجود این مفاهمه لازم است، اما کافی نیست. دستگاههای فرهنگی ما باید به این ابزارها امتداد فرهنگی ببخشند که در این زمینه ضعیف هستیم، اما در همین اندازه هم تأثیرگذار بودهایم.
پیغامی با تأکید بر اهمیت توجه به بازاریابی اقتصادی در حوزه فرهنگ گفت: امروزه با مفهومی به نام بازاریابی اقتصادی مواجهیم و نیاز داریم که تکنیکهای آن را به رخدادهای فرهنگیمان گره بزنیم. جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، ۴۰ سال است که برگزار میشود؛ با نگاه بازاریابی اقتصادی میتوانیم این رویداد فرهنگی را در سطح ملی و بینالمللی اثربخشتر کنیم.
منبع:خبرگزاری صدا و سیما