وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بهرهوری دانشبنیان پیشران بهبود زندگی است و ارزیابی دستگاههای اجرایی بر مبنای استانداردهای جهان شمول و بومی در راستای افزایش بهره وری، بهبود کیفیت زندگی صورت میگیرد.
دکتر محمدعلی زلفیگل در چهاردهمین نشست هیئتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی با تبریک هفته بسیج گفت: هر فردی در هر جای دنیا که از پیشرفتهای ایران اسلامی خرسند و خشنود باشد، بسیجی محسوب می شود.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و رزمندگان گفت: پیشرفتهای علم و فناوری در سایه امنیت و آرامش ناشی از فداکاریهای شهدا و ایثارگران به دست آمده است. وظیفه ما نیز حفظ، ارتقا و تبیین دستاوردها برای نسل جوان است.
زلفیگل گفت: رسیدن به جمعیت دانشجویی چهار میلیون و 500 هزار نفری در سالهای اخیر در مقایسه با جمعیت 170 هزار نفری قبل از انقلاب اسلامی، قرار گرفتن 840 عضو هیئت علمی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا و کسب رتبه 15 تولید علم در دنیا، تنها بخشی از دستاوردهای آموزش عالی است.
وی افزود: پیش از انقلاب هیچ مجله پژوهشی معتبر بینالمللی نداشتیم، اما فقط در یک سال گذشته 20 مجله پژوهشی کشورمان وارد نمایههای بینالمللی شد و 109 مجله نیز در سالهای گذشته وارد این فهرست شده بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود مبحث نظارت و ارزیابی را برای تحقق بهرهوری بسیار مهم دانسته و تاکید کرد: تعریف شاخصهای بهرهوری در وزارت علوم و ایجاد سامانه هوشمند نظارت و ارزیابی دو مطالبه اصلی اینجانب از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.
زلفیگل با تأکید بر محور قرار دادن شاخصهای بهرهوری برای تدوین آییننامهها و بخشنامههای ستادی و دانشگاهی و همچنین برنامهریزی آموزش عالی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که امکان نظارت همگانی بر فعالیت همهی موسسات آموزش عالی فراهم شود.
وزیر علوم با بیان اینکه در دنیای جدید، رقابت همهجانبه جایگزین تنازع بقا شده است، گفت: در رقابت توجه به کمیت و کیفیت هر باهم مورد توجه است و همچنین در این میدان، نوآوری و نوآفرینی تعیین کننده است.
وی گفت: هدف از رقابت، افزایش بهره وری، بهبود کیفیت زندگی و نوآوری و نوآفرینی دانشبنیان است؛ تولید علم و دانش در دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری اتفاق میافتد؛ علم همچون نور است و شفافیت در ذات علم و دانش نهفته است.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه استانداردسازی و استانداردپذیری برای هر محصولی به ویژه علم، فناوری، نوآوری و منابع انسانی یک ضرورت است، گفت: ارزیابی دستگاههای اجرایی بر مبنای استانداردهای جهان شمول و بومی در راستای افزایش بهره وری و بهبود کیفیت زندگی است.
وی اظهار داشت: تولید علم، مرجیعت و مصرف علم، رفاه بشری ایجاد میکند و احصای شاخصهای بهرهوری درون و برون سازمانی، تکلیف آموزش عالی است.
زلفی گل تاکید کرد: برای افزایش بهرهوری، آییننامهها و مقررات و قوانین بایستی بر اساس شاخصهای بهره وری طراحی تدوین تصویب و اجرا شوند؛ و اجرای درست قوانین و مقررات آییننامهها بایستی موجب ارتقاء شاخصهای بهرهوری شود و البته پیش نیاز ارتقای بهرهوری، تعیین اهداف صحیح است.
وی افزود: پیش نیاز بعدی، داشتن برنامه دانشبنیان بر اساس اسناد فرادستی است؛ بدیهیست که برنامهریزی بایستی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد و چون در برنامهریزیها اولویتها، بسیار مهم هستند، تعداد اولویتها باید محدود باشد، زیرا اگر اولویت زیاد باشد مثل این است که اولویتی تعیین نشده است.
زلفیگل با بیان اینکه در وزارت علوم در دوره جدید ۵ اولویت را مبنای برنامهریزی قرار دادهایم، گفت: مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآورپروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش، اولویتهای وزارت علوم هستند.
وزیر علوم تاکید کرد: انتظار میرود مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم شاخصها و بروندادهای منجر به تحقق اولویتهای فوق را با مطالعه تطبیقی، ملی و بین المللی احصاء کند و دائماً آنها را ارزیابی نماید. همچنین این مرکز باید برنامههای راهبردی دانشگاهها را مورد رصد و ارزیابی مستمر قرار دهد. پویش، پالایش و پیرایش مستمر شاخصهای بهره وری و و روزآمد کردن آنها بسیار مهم است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه نظام سنجش و انگیزش لازم برای ارتقاء وجاهت و جایگاه بحث ارزیابی نیز ضرورت دارد، گفت: در همین راستا با پیشنهاد مرکز نظارت و ارزیابی برای ایجاد جایزه بهبود کیفیت و بهرهوری موافقت کردم.
وی با اشاره با اینکه برای افزایش انگیزه اعضای هیئت علمی، پایههای تشویقی در هیات امنا و دولت تصویب شد، گفت: تعریف پایههای تشویقی برای یاوران علمی نیز در اصلاح آیین نامه استخدامی این همکاران در حال پیگیری است.
وزیر علوم تاکید کرد: طراحی و اجرای نظام هوشمند ارزیابی، یک نیاز نیست؛ بلکه یک تکلیف است.
وی اظهار داشت: بهترین راهکار برای نظارت و ارزیابی، ایجاد بستر شفافیت و نظارت همگانی مردم بر موسسات آموزش عالی است.
وزیر علوم گفت: از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم انتظار میرود سامانه "نظام اندازهگیری بهرهوری" "ناب" را ذیل سامانه "نان" تعریف و راه اندازی کند که خروجی این نظام در رتبهبندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی موثر خواهد بود.
گفتنی است در این نشست از هیئتهای نظارت و ارزیابی استانی برگزیده تجلیل شد. نشست دبیران هیئتهای نظارت استانی فردا نیز در دانشگاه تهران ادامه دارد.
منبع:ادارهکل روابط عمومی وزارت علوم