کد خبر: 20940| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۳ مرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۴:۵:۰ | تعداد بازدید: ۳۷۳

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شورای راهبری فناوری که به ریاست رییس جمهور تشکیل شد،اعطای مجوز تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۳ به این وزارتخانه واگذار شد، افزایش تعداد شرکت‌ها خواسته رهبر معظم انقلاب است و این مجوز به افزایش آنها کمک می‌کند.
محمدعلی زلفی‌گل امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: زایش و رویش شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه های وزارت علوم است.
وی ادامه داد: وزارت علوم، تقابلی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ندارد و اگر هم گذشته وجود داشته امروز تعامل و تکامل هم‌افزا داریم.
وزیر علوم ضمن توضیح در مورد سطوح آمادگی فناوری این وزارتخانه گفت: ما زمینه را برای آماده سازی فناوری تا سطح ۶ فراهم می کنیم و از آن به بعد تجاری سازی تولیدات مهم است، معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی از تولید فناوری در داخل کشور حمایت می کنند.
زلفی گل به واگذاری اعطای مجوز شرکت های دانش بنیان نوع ۳ به وزارت علوم اشاره کرد و اظهار داشت: بر این اساس ما می توانیم ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور مستقر در برخی پارک های علم و فناوری را ارزیابی و تبدیل به شرکت دانش بنیان کنیم تا از حمایت های ویژه برخوردار شوند.
به گزارش ایرنا، پیش از این اعطای مجوز فعالیت به شرکت های دانش بنیان نوع 3 توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می شد که اکنون این اختیار به وزارت علوم واگذار شده است.
اقدامات یک ساله وزارت علوم؛ از سامانه نان و ایجاد معاونت فناوری تا افزایش مجلات علمی نمایه شده ایرانی
وی در ادامه این نشست خبری به تشریح اقدامات وزارت علوم در یک سال گذشته پرداخت و گفت: سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) را بدون ایجاد ساختار جدید در پایگاه استنادی علوم و فناوری راه اندازی شد که از زمان راه اندازی در اردیبهشت تاکنون پنج هزار نیاز در آن ثبت شده است و همه دستگاه ها و وزارتخانه ها باید نیازهای فناورانه خود را در این سامانه ثبت کنند.
وزیر علوم یادآور شد: بیش از پنج هزار نیاز تاکنون در سامانه نان ثبت شده است.
زلفی گل ادامه داد: همه سازمان‌های خصوصی و دولتی و وزارتخانه‌ها موظف هستند نیازهای خود را در این پایگاه در این سامانه ثبت کنند و دانشجویان، دانشمندان، پژوهشگران و استادان دانشگاه ها می توانند نیازهای جامعه را بررسی و طرح های پژوهشی رساله های دکتری و پایان نامه ارشد را در این استا تعیین کنند.
وی تاسیس صندوق عالی عتف را دیگر دستاوردهای این وزارتخانه ذکر کرد و افزود: آیین نامه این صندوق تدوین شده و بعد از تصویب در هیات دولت اجرایی می شود و بر این اساس طرح های پژوهشی بهتر تامین می شود.
وزیر علوم تاسیس معاونت فناوری و نوآوری و حمایت بهتر و دقیق تر از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، رشد اشتغال ۴۰ درصدی دانش بنیان ها، اعطای مجوز به ۱۲ پردیس و قطب علم و فناوری جدید و تدوین نظام سنجش و انگیزش را از دیگر دستاوردهای یک ساله وزارت علوم اعلام کرد.
زلفی گل ادامه داد: در یک سال گذشته ۱۸ مجله از ایران وارد نمایه بین المللی اسکوپوس شده و برنامه ریزی برای افزایش مجلات ایران در این نمایه داریم. ۷۷ هزار سند علمی در اسکوپوس، ۶۸ نشریه علمی نیز در پایگاه بین المللی تامسون رویترز از ایران ثبت شده است.
اهتمام برای تکمیل بناهای نیمه تمام مراکز آموزش عالی
وی درمورد بناهای نیمه تمام در مجموعه های آموزش عالی اظهار داشت: درحال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان نیمه کاره در موسسات وابسته به وزارت علوم وجود دارد، برخی از این بناها بیش از ۲۰ سال نیمه کاره بوده اند بنابراین قصد نداریم طرح های بیشتری را آغاز کنیم، از ظرفیت سفرهای استانی ریاست جمهوری استفاده کرده و مبلغ پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه های بیش از ۵۰ درصد اعتبار اختصاص داده شد.
وزیر علوم گفت  ۳۲ طرح ۱۰۰ درصد آماده است و در هفته دولت افتتاح می شوند. همچنین ۳۱ طرح این وزارتخانه پیشرفت ۹۵ تا ۹۹ درصدی دارند.
زلفی گل همچنین تدوین برنامه منش استادی، توجه ویژه به تقویت دیپلماسی علمی، افزایش جذب دانشجویان بین المللی، توجه به مشاوره برای دانشجویان، توجه به رفاه دانشجویان بین الملل و تدوین آیین نامه موسسات جذب دانشجو را از دیگر اقدامات یک سال گذشته وزارت علوم بیان کرد.
وی افزود: در زمینه مسایل حقوقی پیگیر بی اخلاقی ها در پژوهش ها بوده ایم و با برگزاری کارگاه هایی هم معاونت پژوهشی به دنبال جلوگیری از هر نوع بی اخلاقی و تقلب در پژوهش هستیم.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7