کد خبر: 20781| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۸ تیر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۱:۳۴:۰ | تعداد بازدید: ۹۱۱

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز از هر روز گذشته تاریخ ایران بیشتر نیازمند تشویق زندگی خانوادگی در رسانه ملی هستیم، گفت: بعضی از سریال ها سناریوی مناسبی برای خانواده ها ندارند. رسانه ملی رابطه مسجد و خانواده را تقویت کند. 80 هزار مسجد، ظرفیت الهی و معنوی برای تقویت نهاد خانواده است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین اختتامیه جشنواره مساجد ، بقاع متبرکه و خانواده با عنوان آوای زندگی که در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: امروز بیش از هر زمانی تقویت نهاد خانواده اهمیت دارد.  با توجه به تبلیغات و پویش های نامتعارفی که در فضای مجازی و تلویزیون ماهواره ای وجود دارد، لازم است تمرکز جدی معرفتی، انگیزه‌ای و اجتماعی نسبت به خانواده ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه وجود ۸۰ هزار مسجد در کشور ظرفیت خلق فضیلت های بزرگ است ؛ افزود: هر چقدر مساجد به مساله خانواده ورود پیدا کنند باعث تحکیم خانواده می شود. در واقع از طریق مسجد و حضور اعضاء خانواده در مسجد به نوعی جماعت محلی مسلمین شکل می گیرد و محملی برای انتقال پیام تربیتی اسلام است.  از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که اصل ۱۰ قانون اساسی بر آسان کردن تشکیل زندگی خانواده تاکید دارد و اصل ۲۱ قانون اساسی بر حقوق زن در موارد مختلف مانند دوران بارداری، بیمه زنان سرپرست خانواده وغیره تاکید دارد.
 دکتر عاملی تصریح کرد: مساله خانواده بسیار مهم است امروز تمام مسایل اجتماعی که در ایران مبنی بر کاهش ارزش ها است از سست شدن روابط اعضای خانواده نشات می گیرد. ایشان با اشاره با غایب شدن پدر در خانواده و شکل گیری مسئله‌ای بعنوان"پدر غایب" در زمان جنگ جهانی اول و دوم در اروپا و بدنبال آن مسائل بعد از جنگ که منجر به توسعه طلاق و رها شدن خانواده تحت تاثیر جامعه صنعتی و نگاه لیبرال به زندگی، شد، ابعاد مسئله پدر غایب را توضیح داد. در آغاز،  در بعضی از کشورهای مسیحی نشین وقتی طلاق اتفاق می افتاد فرد آن شهر را ترک می کرد زیرا به عنوان ناهنجار اجتماعی شناخته می شد.امروز گسترش طلاق منجر به غایب شدن پدر از خانواده و بدنبال آن مادر و حتی به غایب شدن فرزندان در خانواده شده است و یک نوع جدایی عناصر خانواده در حال شکل گیری است. خانواده با پدر یا بدون غایب مادر، گرفتار خسارت بزرگ می‌شود.
تلویزیون های ماهواره ای نابودی خانواده را هدف گیری کرده اند. نسبی گرایی را ترویج می دهند و افراد را منحرف می کنند. اخلاق را از یک امر الهی مبتنی بر تقوای فردی و اجتماعی تبدیل به یک امر شخصی، نسبی و انتخابی می کنند و ماندگار و پایدار اخلاق را دچار تزلزل می کنند. در رسانه های ماهواره‌ای، مصرف مواد مخدر، روابط نامشروع، دوستی‌های بدون چارچوب و نظام اخلاقی را ترویج و طبیعی جلوه می دهند. این فعالیت ها به جایی می رسد که به طور مثال در فرانسه رابطه با محارم ثبت می شود. همچنین مقوله رواج و پویش "دوستی با همه" بسیار خطرناک است که در تلویزیون‌های ماهواره ای و فضای مجازی تبلیغ می شود. از طرفی باید بگویم در مطالعات اجتماعی که انجام شده نشان می دهد که توجه به همه اجزای خانواده اهمیت دارد در واقع به همان میزان که مادر نقش محوری دارد پدر هم اهمیت دارد و حتی جایگاه سالمندان هم باید حفظ شود.

دکتر عاملی ادامه داد: هیچ نهادی محبوب تر از خانواده وجود ندارد. یکی از توصیه های مقام معظم رهبری به مسوولین توجه به خانواده است که حفاظت از خانواده مورد توجه قرار گیرد که دراین زمینه باید به خانواده در حوزه ادب اسلامی آموزش داده شود چراکه اکنون بحث سواد خانواده بسیار مهم است. امروز شبکه های فساد به صورت زنجیره ای در شهرها وجود دارد و خانواده ها نیز باید مسیر تشکیل زندگی جوانان را مرتفع کنند اما متاسفانه اکنون در بسیاری از خانواده ها ازدواج آسان نداریم که باید تغییر فرهنگ و سبک زندگی در این حوزه  اتفاق بیافتد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: امروز باندهای فساد نسل جوان معتاد را برای توسعه فساد مورد طعمه قرار می دهند. خانواده طلاق نیز در معرض آسیب های اجتماعی زیادی است.



وی در ادامه گفت: درسند مهندسی فرهنگی تاکیدات زیادی بر صیانت و حفاظت خانواده شده است و امروز این سند در ۷ استان آغاز شده و تا پایان مرداد در ۵ استان دیگر اجرایی می شود. اسناد استانی با طرح 5 مسئله مهم استان شکل می گیرد و اهداف، راهبردها و برنامه های اقدام حول آن شکل می‌گیرد. در مسئله اساسی هر استان موضوع خانواده وجه اشتراک همه استان هاست. بر این اساس اولویت در آموزش و پرورش، رسانه ملی، سینما و مسجد بعنوان جایگاه معنوی و تربیتی در هر محله، تقویت خانواده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: امروز تلویزیون های ماهواره ای نابودی خانواده را هدف گیری کرده اند. نسبی گرایی را ترویج می دهند و افراد را منحرف می کنند. اخلاق را از یک امر الهی مبتنی بر تقوای فردی و اجتماعی تبدیل به یک امر شخصی، نسبی و انتخابی می کنند و ماندگار و پایدار اخلاق را دچار تزلزل می کنند. در رسانه های ماهواره‌ای، مصرف مواد مخدر، روابط نامشروع، دوستی‌های بدون چارچوب و نظام اخلاقی را ترویج و طبیعی جلوه می دهند. این فعالیت ها به جایی می رسد که به طور مثال در فرانسه رابطه با محارم ثبت می شود. همچنین مقوله رواج و پویش "دوستی با همه" بسیار خطرناک است که در تلویزیون‌های ماهواره ای و فضای مجازی تبلیغ می شود. از طرفی باید بگویم در مطالعات اجتماعی که انجام شده نشان می دهد که توجه به همه اجزای خانواده اهمیت دارد در واقع به همان میزان که مادر نقش محوری دارد پدر هم اهمیت دارد و حتی جایگاه سالمندان هم باید حفظ شود.
مساله خانواده بسیار مهم است امروز تمام مسایل اجتماعی که در ایران مبنی بر کاهش ارزش ها است از سست شدن روابط اعضای خانواده نشات می گیرد. ایشان با اشاره با غایب شدن پدر در خانواده و شکل گیری مسئله‌ای بعنوان"پدر غایب" در زمان جنگ جهانی اول و دوم در اروپا و بدنبال آن مسائل بعد از جنگ که منجر به توسعه طلاق و رها شدن خانواده تحت تاثیر جامعه صنعتی و نگاه لیبرال به زندگی، شد، ابعاد مسئله پدر غایب را توضیح داد. در آغاز،  در بعضی از کشورهای مسیحی نشین وقتی طلاق اتفاق می افتاد فرد آن شهر را ترک می کرد زیرا به عنوان ناهنجار اجتماعی شناخته می شد.امروز گسترش طلاق منجر به غایب شدن پدر از خانواده و بدنبال آن مادر و حتی به غایب شدن فرزندان در خانواده شده است و یک نوع جدایی عناصر خانواده در حال شکل گیری است. خانواده با پدر یا بدون غایب مادر، گرفتار خسارت بزرگ می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی در نهاد خانواده تردید بوجود آمد، جاذبه ها جایگزین می شود. لذا روی استحکام فکری و معرفتی خانواده باید تمرکز کرد. این کاملا روشن و متقن است که خانواده ای که مبنا و چارچوب زندگی را قانون و نظام ارزشی الهی قرار دهد، در یک حفاظ و پاکی نجات‌بخش و سعادت آفرین قرار می گیرد. امیدوارم برنامه ها "آوای زندگی" با استحکام و قدرت بیشتری ادامه پیدا کند که حتما با محوریت مسجد و علما و روحانیت و همکاری همه اعضاء خانواده مسجد، شاهد سلامت و شکوفائی بیشتر جامعه اسلامی ایران خواهیم بود. اگر عرضه قدرتمندی از فرهنگ اسلامی داشته باشیم و در آن عمل صالح باشد شاهد مسیر رو به سعادت بوده و حتما عاقبت نیک برای صالحان است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7