کد خبر: 20596| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۹:۳۶:۰ | تعداد بازدید: ۵۷۵

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در مراسم امضا و تبادل موافقت‌نامه‌های همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی از لزوم ریل‌گذاری برای بازار‌پردازی فرهنگی سخن به میان آورد و گفت: اگر بتوانیم نظام صنایع فرهنگی داشته باشیم سرپا می‌مانیم وگرنه صرفاً یکسری دکان فرهنگی داریم.
نشست خبری و مراسم امضا و تبادل موافقت‌نامه‌های همکاری برای توسعه بازار پردازی فرهنگی امروز ۲۴ خرداد با حضور سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مدیران مجموعه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، خبرگزاری مهر، صندوق پژوهش و فناوری سپهر، مؤسسه تبیان، انتشارات سوره مهر، انتشارات سروش، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالن اجتماعات برج آزادی برگزار شد.
در این نشست سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن تشکر از مجموعه‌های بازارپرداز‌ فرهنگی که در عرصه تولید و نوآوری فرهنگی مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: اگر ما دغدغه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی داریم نمی‌توانیم فقط با نوشتن کتاب یا بیان دغدغه‌ و سخنرانی به سبک زندگی ایرانی و اسلامی دست پیدا کنیم.
امامی افزود: امروز حوزه مصرف فرهنگی چه در حوزه پوشاک و چه در حوزه معاشرت نسبتی با شاخص زیست‌بوم‌ها، هنجار‌ها و نظام ارزشی ایرانی اسلامی ندارد. شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول عرصه مصرف فرهنگی است و مردم باید مراقب تغذیه روح خود و آنچه در قالب صوت و تصویر و بازی و یا سرگرمی مصرف می‌کنند باشند.
به گفته دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور امروز ابتکار عمل در عرصه فرهنگی در اختیار بیگانگان است و ما نمی‌توانیم تنها با نق زدن و یا دستورالعمل صادر کردن و یا با تعویض مدیران فرهنگی ابتکار عمل را به دست بگیریم. زمانی می‌توانیم ابتکار عمل را دست بگیریم که جوانان ما بتوانند در عرصه فرهنگ و بازارپردازی ورود پیدا کنند.
وی با تأکید بر اینکه نباید تک‌بعدی سرمایه‌گذاری و حرکت کرد، گفت: حوزه صنایع فرهنگی دارای محصولات و تولیدات فراوانی است که باید همگان با همگرایی دست در دست هم وارد عمل شده و در جهت تولید محصولات و صنایع خلاق فرهنگی تلاش کنیم.
مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از امضای این تفاهم‌نامه‌ها را گامی در جهت عملیاتی کردن تحقق زیست‌بوم فرهنگی دانست و اظهار کرد: برای تحقق راهبرد بازارپردازی فرهنگی، لازم است یک دیدگاه تحول‌گرا در بازسازی ساختار نهاد‌های فرهنگی کشور در نظر گرفته شود تا زمینه ظهور، بروز و توسعه فعالیت‌های بازارپردازی فرهنگی فراهم شود.
امامی در ادامه سخنان خود، نظام نهادی بازارپردازی فرهنگی اعم از ساختار زنجیره ارزش بازار‌پردازی فرهنگی، نگاشت نهاد‌های ذینفع و ساختار شبکه‌ها و فناوری‌ها برشمرد و افزود: تلاش ما این است تا بر اساس تفاهم‌نامه‌های امضا شده، هماهنگ‌سازی و هم‌راستاسازی ظرفیت‌های تولیدی، توزیعی و ترویجی نهاد‌های فرهنگی در جهت تحقق توسعه بازار پردازی فرهنگی در کشور صورت گیرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در پایان تصریح کرد: این شورا، پس از برگزاری نمایشگاه تخصصی الگونما توسط دبیرخانه و به‌منظور تحقق بازار پردازی فرهنگی، «قرارگاه بازارپردازی فرهنگی» را با حضور نهاد‌های فرهنگی مؤثر و نخبگان فرهنگی کشور به‌منظور برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف تشکیل داد و امروز با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط این قرارگاه به مرحله همگرایی و امضای تفاهم‌نامه همکاری رسیده‌ایم. اگر بتوانیم نظام صنایع فرهنگی داشته باشیم سرپا می‌مانیم وگرنه صرفاً یکسری دکان فرهنگی داریم. «همرسانی» و «با هم عمل کردن» شعار اصلی رویداد بازارپردازی فرهنگی است و به همین خاطر برای آن عنوان «هم‌آورد» را انتخاب کرده‌ایم.
در ادامه این نشست، سیدامیر آقایی، مدیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی با اشاره به این که امروز ۱۱ مؤسسه و نهاد فرهنگی با شورای فرهنگ عمومی در راستای بازارپردازی فرهنگی توافقنامه امضا خواهند کرد، افزود: باید همگرایی در عرصه فرهنگ را اثبات کنیم. محوریت این همگرایی هم باید در توسعه بازار فرهنگی قرار گیرد.
آقایی افزود: امروز یک اتفاق تاریخی در حال رقم خوردن است، اگرچه پدید آوردن مقدمات آن واقعا سخت بود. یکپارچه‌سازی ظرفیت‌های متفاوت و متنوع هم مدنظر ما قرار داشت. روندی که باعث می‌شود انرژی فعالان این عرصه متمرکز شده و اثربخش باشد.
در انتهای این نشست نیز مراسم امضا و تبادل موافقت‌های همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با حضور نمایندگان ۱۱ دستگاه و مؤسسه دولتی، عمومی و خصوصی با دبیر شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7