کد خبر: 20393| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱ خرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۰:۵:۰ | تعداد بازدید: ۴۴۱

کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به در نظر گرفتن سامانه‌ای برای ارائه گزارش دستگاه‌های قرآنی جهت درج در کتاب سال قرآن، گفت: تلاش خواهد شد تا پایان فصل بهار کتاب سال قرآن مربوط به فعالیت‌های سال ۱۴۰۰ نهایی شود.
برنامه افق رادیو قرآن امروز ۳۱ اردیبهشت‌ماه با حضور علیرضا شعبانی‌فرد، کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.
در این برنامه همچنین محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به صورت تلفنی به سوالات مجری برنامه پاسخ داد.
در ابتدای این برنامه علیرضا شعبانی‌فرد، ‌کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان برخی اهداف برگزاری نشست هم‌اندیشی کارشناسان قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور قرآنی اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در منشور نیز ذکر شده است، شناسایی و رفع محدودیت‌های قرآنی است که مورد تصویب نیز قرار گرفته است.
وی افزود: موضوع دیگر توسعه سرمایه انسانی و کیفیت‌بخشی به منابع انسانی است. مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته بر روی تقویت ساختار قرارگاهی تأکید داشتند لذا با توجه به اینکه بحث سرمایه انسانی و مدیریت منابع انسانی یکی از مسائل مغفول مانده بود، از انتهای سال قبل بر آن شدیم که روی این موضوع کار کنیم و با توجه به اینکه یکی از سرمایه‌های انسانی در حوزه فعالیت‌های قرآنی، کارشناسان هستند، تصمیم گرفته شد تا نشست‌هایی با حضور کارشناسان قرآنی دستگاه‌های اصلی متولی امور قرآنی برگزار شود.
شعبانی‌فرد با اشاره به اینکه کارشناسان قرآنی شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته و کمتر فرصت بروز و ظهور پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: برخی کارشناسان پیله‌ای کنار خود تنیده‌اند. برگزاری نشست‌هایی با حضور کارشناسان امور قرآنی تلاشی بود برای اینکه این پیله از بین برود. ما در واقع در صدد هستیم هویت ملی کارشناسان امور قرآنی را با برگزاری این نشست‌ها تقویت کنیم. البته برگزاری این نشست‌ها به معنای نداشتن تعامل با کارشناسان نیست.
کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به فعالیت بیش از ۳۰ دستگاه در حوزه فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: البته آمار بیشتر از این هست اما دستگاه‌هایی که می‌توان روی آنها حساب کرد همین تعداد است. جامعه هدف ما برای برگزاری نشست‌های هم اندیشی هم کارشناسان قرآنی بودند که تعداد آنها در این دستگاه‌ها بالغ بر ۶۰۰ است. شاید اگر این نشست ها زودتر برگزار می‌شد، زمینه‌های تقویت همکاری را بیشتر می‌کرد.
وی به حضور حدود ۷۰ نفر از کارشناسان امور قرآنی در نشست هفته گذشته اشاره کرد و افزود: این نشست در عین حال که می‌خواهد به دخالت کردن در مجموعه دستگاه‌ها منجر نشود، در عین حال به دنبال بالا بردن توانایی کارشناسان و زمینه‌سازی برای اشتراک مساعی است. یکی از کارکردهای این نشست، بحث مدیریت دانش است. امروزه بحث مدیریت دانش خیلی مهم است. اگر کسانی که دارای تجربه هستند دانش ضمنی خود را در جلسه برای دیگران به اشتراک بگذارند، این دانش ضمنی تبدیل به دانش آشکار می‌شود.
کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اجرای کارها از سوی مردم و نتیجه گرفتن از کارهایی که مردمی شده است، گفت: از گذشته‌های دور، کشور ما جزء کشورهایی که نهادهای اجتماعی زمینه بروز و ظهور پیدا کرده باشند، نبوده است. در واقع همه کارها بر عهده دولت‌ها و حکومت‌ها بوده است این در حالی است که مقام معظم رهبری اعتقاد دارند هر وقت کار به مردم سپرده شده، نتیجه بهتری به دست آمده است.
شعبانی‌فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث کتاب سال قرآنی نیز اشاره کرد و گفت: کتاب سال ۹۹ انتهای سال ۱۴۰۰ به چاپ رسید. علت این تأخیر هم این بود که کارهای آن از ابتدای سال شروع شده بود. همزمان از نیمه سال قبل سامانه‌ای در نظر گرفته شد تا دستگاه‌ها، گزارش‌ فعالیت‌های خود در سال ۱۴۰۰ را بارگذاری کنند و در کتاب سال ۱۴۰۰ درج شود. امیدواریم تا پایان فصل بهار بتوانیم کتاب سال ۱۴۰۰ را نهایی کنیم.
بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی روی خط تلفنی برنامه آمد و به بحث در مورد تحول امور قرآنی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه کارهای تحولی معمولاً هزینه‌های مادی و معنوی زیادی دارد،‌ گفت: تحول در سیستم‌های مشارکتی نیاز به همفکری، همدلی و هم‌افزایی مجموعه‌ها دارد. بنابراین اینکه طرح تحول زمان‌بر باشد یک امر طبیعی است.
فریدونی با اشاره به اینکه بیانیه خوبی در موضوع تحول در امور قرآنی تهیه شده است، اظهار کرد: خوشبختانه بیانیه مورد اشاره مورد وفاق قرار گرفته و در شورای توسعه تصویب و ابلاغ شد. این بیانیه می‌تواند جهت گیری‌های خوبی ایجاد کند. کمیته‌ای که با مسئولیت رئیس سابق شبکه قرآن و معارف سیما تشکیل شد، این بیانیه را تهیه کرد و در سازوکارهای آینده هم پیش‌بینی شده است کار در همان کمیته دنبال شود.
مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: در متن پیش‌نویسی که کمیته تدوین طرح تحول تهیه کرده، مواردی گنجانده شده است. در بخش‌های مقدمه، اهداف و راهبردها به بحث اجرای منشور و سندهای راهبردی تأکید شده است. این به عنوان محور اساسی تحول در شورای فرهنگی مطرح شده است. البته بحث منشور در سند مهندسی فرهنگی کشور نیز مطرح شده است.
وی تصریح کرد: در راستای همین تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی ستادهایی تشکیل شده است و با توجه به این موضوع برخی تشکیلات باید تغییر کند. ما پیشنهاد دادیم اگر قرار است ستادی تشکیل شود، یک ستاد نیز با محوریت قرآن و عترت تشکیل شود. بحث‌های کارشناسی مربوط به این موضوع هم انجام و نهایتاً چنین چیزی مورد پذیرش قرار نگرفت. البته رئیس محترم شورای توسعه چندین بار در جلسات تأکید داشته‌اند که نگاه ما به شورا نگاه به مثابه یک ستاد است. بنابراین شاید نیاز به ستاد رسمی در تشکیلات نباشد و از همان طریق بتوان کارها را پیش برد.
فریدونی در پایان با تأکید بر اینکه پس از تحول شوراهای تخصصی همه سر جای خود خواهند بود، گفت: بحث‌هایی در مورد ادغام برخی شوراها نیز وجود دارد که هنوز نهایی نشده است.
بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از برنامه افق علیرضا شعبانی‌فرد، کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان برخی نکات دیگر در مورد طرح تحول پرداخت و گفت: بیانیه تحول سه بخش بینشی، برنامه‌ای و ساختاری دارد. بخش برنامه‌ای یا فرایندی دستمایه خوبی برای پیش‌نویس محورهای قرآنی برنامه هفتم توسعه شده است. در خصوص حیطه ساختاری نیز دو بند وجود دارد که یکی برای تقویت نظام سیاستگذاری با رویکرد قرارگاهی در سطح ملی و استانی و بازمهندسی فعالیت دستگاه‌های اصلی است که درصدد اجرای آن هستیم.
وی در پایان به برگزاری حضوری نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: ملاحظات بسیار جدی در مورد این نمایشگاه وجود دارد و لذا از شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواسته شده است تا در این مورد ورود داشته باشد. بر همین اساس یکی از کارهای ما بحث ارزیابی نمایشگاه قرآن خواهد بود.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7