کد خبر: 15531| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۲ آذر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۴۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۵۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی حدود ۴۰ هزار کتاب قرآنی در جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته است، گفت: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران با نغمه های قرآنی متولد و ادامه حیات یافت.
دکتر سیدعباس صالحی شامگاه جمعه (۲۱ آذر) در آیین پایانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این مطلب ادامه داد: بخش قابل توجهی از توفیقات قرآنی در ایران را در این دوره ۴۰ ساله می بینیم.
وی تصریح کرد: اگر مقطع انقلاب اسلامی در گام اول ۴۰ ساله نخست را نگاه کنیم کاملا این نکته مشهود است که ۴۰ سال به عنوان نقطه درخشانی از تاریخ ایران اسلامی در حیات قرآنی است.
صالحی افزود: هم در حوزه دانش با الفاظ قرآن کریم شاهد اتفاقات قابل توجه بوده ایم و هم در حوزه های مختلف دیگر از جمله قرائت، تلاوت، حفظ و ... .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاید هیچ دوره تاریخی ایران با این دوره ۴۰ ساله قابل قیاس نباشد و کاملا مشهود است در این بازه زمانی اتفاقات بسیار شتابنده ای داشته ایم و این محفل (مسابقات قرآنی) نمایه ای از این اتفاقات مثبت و اساسی است.
شاهد جریان رو به رشد رسانه های قرآنی در ایران هستیم
وی در عین حال تاکید کرد: در حوزه رسانه های قرآنی هم در ۴۰ سال گام نخست انقلاب شاهد آن بوده ایم که اتفاقات قابل توجهی رقم خورده که در حوزه رسانه ملی شاهد راه اندازی رادیو قرآن، شبکه ترتیل، شبکه قرآن سیما و ... هستیم.
صالحی ادامه داد: همچنین حدود ۲۰ نشریه علمی و پژوهشی قرآنی و بیش از همین تعداد نشریات علمی ترویجی، خبرگزاری های قرآنی از دیگر فعالیت های این حوزه در ۴۰ سال گذشته است.
وی تصریح کرد: بنابراین شاهد جریان رو به رشد رسانه های قرآنی در ایران اسلامی بوده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه پژوهش ها و مطالعات قرآنی هم جریان در این ۴۰ سال قابل مقایسه با دوره های پیش نبوده و دایره المعارف ها، دانش نامه ها و انتشار حدود ۴۰ هزار جلد کتاب قرآنی پس از انقلاب اسلامی از جمله این موارد است.
وی افزود: در حوزه ترجمه و تفسیر هم شاهد اتفاقات بسیار اساسی و غیر قابل قیاس در دوره نخست ۴۰ ساله به عنوان گام اول انقلاب بوده ایم. قبل از انقلاب تعداد معدودی ترجمه های در دسترس در اختیار بود اما در این ۴۰ سال تقریبا ۹۰ ترجمه که بخش قابل توجهی از این ترجمه ها قابل استناد و با ادبیات قابل استفاده است، عرضه شده است.
صالحی افزود: در حوزه تفسیر موضوعی و ترتیبی شاهد اتفاقات بسیار قابل توجهی بوده ایم که یکی از این آثار تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی است که تاکنون بیش از ۵۰ جلد آن منتشر شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این موارد حوزه های روی ارتباط با قرآن در گام اول انقلاب اسلامی بوده و بخش های زیرساختی تر هم وجود داشته که یکی از آن ها پرورش انسان های متعالی بود که بر اساس تعالیم قرآنی رشد یافته اند. عزیزانی که در دوره دفاع مقدس و دوره های بعد پا به عرصه نهادند و برخی به مقام شهادت رسیدند و برخی ماندند به عنوان راویان صدیق.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر ما گام اول انقلاب را بنگریم یکی از نقطه هایی که می توان به آن بالید، جریان قرآنی این ۴۰ ساله است که ما تاریخ ایران زمین را وقتی با این ۴۰ سال مقایسه می کنیم مشهود است که گام های شتابنده ای را در انس ظاهری و معرفتی با قرآن پیموده ایم. البته با قله ممکن است فاصله داشته باشیم اما این گام ها اساسی و قابل اعتنا است.
صالحی افزود: اکنون در گام دوم انقلاب قرار داریم و باید نسبت حرکت های قرآنی با گام دوم انقلاب اسلامی بازتعریف خود را پیدا کند. اینکه چگونه جریان قرآنی کشور را با گام دوم انقلاب اسلامی نسبت روشن تری داد. در گام دوم انقلاب اسلامی منشوری که رهبر معظم انقلاب تفسیر و ترسیم کردند حرکت انقلاب به طرف تمدن سازی اسلامی است. اینکه در این مسیر گوهره و چشم انداز آن چیست. ایشان در این منشور نکات قابل توجهی را بیان کردند که چند نکته آن موتور پیشران تمدن اسلامی است.
قرآن منبع انرژی امیدآفرینی فردی و اجتماعی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امید یکی از این نکات است. اینکه چگونه می توان به تعبیر ایشان با امید کلید همه قفل ها را در اختیار داشت. اینکه از مسیر قرآن کریم چگونه چشم اندازی برای امیدآفرینی ایجاد کرد. قرآن کریم منبع انرژی امیدآفرینی فردی و اجتماعی است.
صالحی ادامه داد: نکته دوم که به مسئله تمدن سازی به عنوان پیشران این حرکت می نگرد مسئله علم و آگاهی است. اینکه چگونه علم و آگاهی را در خدمت تمدن سازی قرار داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: در فضای گام دوم انقلاب اسلامی باید نسبت حرکت های قرآنی را با این دوره جدید تفسیر و تعبیر کرد.

منبع:مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7