کد خبر: 20336| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ | ساعت ۹:۳۲:۰ | تعداد بازدید: ۴۸۲

رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: آگاهی از قوانین و مقررات مالکیت فکری می‌تواند در حوزه‌های مختلف مسیری برای خلق نوآوری ایجاد کند و پشتوانه‌ای برای اهمیت دادن به تولید بر مبنای دانش‌بنیان باشد.
"محمدحسین‌ ایمانی خوشخو" عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت مسأله مالکیت فکری گفت: سازمان جهانی مالکیت فکری (World Intellectual Property Organization) که یکی از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد است، با هدف ترویج و توسعه بحث مالکیت فکری تأسیس شده است. این سازمان در سال 2000 میلادی تصمیم گرفت که روزی را به نام روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهد. این سازمان هر ساله شعار‌های مختلفی دارد تا کشور‌های عضو وایپو (WIPO) پیرامون آن برنامه داشته باشند. شعار امسال این سازمان نیز "مالکیت فکری و جوانان، نوآوری برای آینده بهتر" است.
وی ادامه داد: ایران نیز به عنوان کشور در حال توسعه و جوان باید به بحث خلاقیت جوانان توجه زیادی داشته باشد و ضمن فراهم ساختن زمینه‌های لازم برای شکوفایی استعداد جوانان برای ارائه‌ ایده‌های خلاقانه باید بیش از سایر کشور‌ها بحث مالکیت فکری را دنبال کند و به آن بها دهد زیرا جوانان دارای انرژی زیاد و قدرت تخیل بالا برای ارائه خلاقیت در فضای تکنولوژی و دنیای ارتباطات هستند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جوانان مهارت‌های زیاد خلاقانه در دنیای امروز دارند و روحیه بلند پروازانه آن‌ها تضمینی برای پیشرفت کشور‌ها محسوب می‌شود. همه این مسائل ایجاب می‌کند که مالکیت فکری، مسیری آگاه بخشی و هدایت‌کننده‌ ایده‌های خلاق را شکل بدهند. به عبارت دیگر، آگاهی از قوانین و مقررات مالکیت فکری می‌تواند مسیر خلق و نوآوری را در حوزه‌های مختلف ایجاد و آن را تبدیل به یک آگاهی عمومی کند.
ایمانی تصریح کرد: اکنون دغدغه عمده‌ ایده‌پردازان خلاق، بحث مالکیت‌ ایده‌هایشان است زیرا خلاقیت از درون افراد بیرون می‌آید و شخص به درستی خود را مالک آن خلاقیت می‌داند بنابراین دغدغه اصلی آن این است که‌ ایده‌اش در دسترس دیگران قرار بگیرد و مالکیت آن خدشه‌دار شود. اکنون کشور‌ها برای رفع این دغدغه سازمانی به نام مالکیت فکری دارند.
وی یادآور شد: اکنون ما در قوانین جاری کشورمان راجع به مالکیت فکری قانون داریم و دستگاه‌های مختلفی مانند وزارت دادگستری، قوه قضائیه، وزارت ارشاد و بخش‌هایی از وزارت علوم و سازمان استاندارد مسئولیت آن را برعهده دارند اما تعدد این مراکز باعث سردرگمی‌ ایده‌پردازان شده است.
به گفته وی، این افراد نمی‌دانند برای حمایت از این مسأله به کجا مراجعه کنند از اینرو اکنون ما دغدغه فزاینده‌ای در بین‌ ایده پردازان خلاق که عمدتاً جوانان هستند را داریم. در این بین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با توجه به مسوولیت اختصاصی که در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با محوریت‌ایده‌های خلاقانه و نوآورانه دارد به این مسأله ورود پیدا کرده و اقداماتی نیز پیرامون تحقق این مسأله انجام داده است. خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از این حرکت حمایت کرده و همه پارک‌ها را برای توجه بیشتر به این موضوع سوق داده است.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: در همایش مالکیت فکری صنایع خلاق و فرهنگی که روز سه‌شنبه برگزار خواهیم کرد، مسئولان و دست‌اندرکاران، محققان داخلی و خارجی حضور دارند و قرار است به این موضوع پرداخته شود.
وی درباره ضمانت‌های اجرایی حوزه مالکیت فکری گفت: اکنون در قانون پیش‌بینی‌های لازم پیرامون این مسأله شده است اما بحث بر سر این است که چگونه این قانون اجرا شود. در حال حاضر ما در اجرای قانون مشکل داریم. اهمیت این مسأله باعث شد تا پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بنابر جایگاه علمی که دارد، هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مختلف کشور برقرار کند. پیرامون تحقق این مسأله جلسه‌های بسیار خوبی نیز با قوه قضائیه، وزارت ارشاد و دادگستری برگزار کردیم و آیین‌نامه‌هایی را نیز در این حوزه پیشنهاد داده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی بتواند مکمل قوانین موجود باشد.
ایمانی در پاسخ به این سؤال که برگزاری چنین همایشی چقدر می‌تواند به تحقق شعار امسال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین" کمک کند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همواره به تولید بر محور دانش‌بنیان تأکید فراوان داشته‌اند. ما در ایران همیشه تولید را داشته‌ایم اما‌ ایشان تأکید داشته‌اند که باید به سمت تولید با محوریت علم و دانش حرکت کنیم. در این میان چه کسانی بنیان تولید بر مبنای دانش را استوار می‌کنند؟‌ ایده‌پردازان و کسانی که دارای ذهن خلاق هستند. تمام این مسائل زنجیروار به یکدیگر متصل هستند بنابراین در راستای شعار امسال که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، توجه به مالیکت فکری می‌تواند پشتوانه‌ای برای اهمیت دادن به تولید بر مبنای دانش‌بنیان باشد.

منبع:تسنیم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7