کد خبر: 20216| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۳:۲۶:۰ | تعداد بازدید: ۴۴۰

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نیازهای برآورده شده در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) نباید حذف شود و باید در پرونده اطلاعاتی سیستم سامانه باقی بماند.
محمدعلی زلفی گل در آیین افتتاح سامانه نظام ایده ها و نیازها(نان) که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار داشت: اساس سامانه نان از نظر دسته بندی باید مانند سایت های معتبر رتبه بندی مانند سایماگو باشد؛ سامانه سایماگو بر اساس رشته ها و گرایش ها دسته بندی شده است. نیازهایی که در سامانه نان دیده می شود در رشته ها و گرایش های مختلف هم قرار گیرد و با یک کلیک این قسمت به راحتی دیده شود.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نظام رتبه‌بندی سایمگو (SCImago) توسط گروهی پژوهشی در دانشگاه گرانادا (اسپانیا) ابداع شده است که با استفاده از الگوریتم Google PageRank™  اطلاعات شاخص‌های مختلف را از بانک اطلاعاتی Scopus استخراج و بر اساس آن نشریات را از لحاظ اعتبار علمی رتبه‌بندی می‌کند. این نظام رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین روش‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دنیا است. در رتبه‌بندی سایمگو (SCImago) هم تعداد استناداتی که به نشریه شده و هم اهمیت نشریه‌ای که استناد در آن منتشر شده در نظر گرفته می‌شود.
کارکرد سامانه نان، نمایه سازی نیازهای پژوهشی است
 وزیر علوم با بیان اینکه کارکرد سامانه نان، نمایه سازی نیازهای پژوهشی است، افزود: در فاز اول نیازهای صنایع خصوصی و دولتی که احصا کرده اند، در سامانه نان احصا می شود  البته دانشگاه ها هم در صورت احصاء نیاز خود می توانند وارد سامانه شوند.
 
زلفی گل به فاز دوم فعالیت سامانه نان اشاره و خاطرنشان کرد: نمایه سازی ایده ها مرحله دوم است. در حال حاضر  ایده ای مهم است که بر اساس نیاز یک پروپوزال مطرح شود.
وی با یادآوری این نکته که وزارت علوم دخالتی در این فرآیندها ندارد، افزود: به دلیل دخالت نکردن این وزارتخانه، کارگزار یعنی دانشگاه مادر هر استان برای این کار تعیین شده است.
وزیر علوم با تاکید بر گنجاندن آموزش در این سامانه خاطرنشان کرد: نیازهای آموزشی دستگاه ها نیز باید در نان دیده شود و صنعت از بین دانشگاه های داوطلب شده برای آموزش نیروهای خود یک دانشگاه را انتخاب کند.
به گفته زلفی گل، در آینده اولویت های تحقیقاتی و واردات را هم جزو برنامه های سامانه نان می گنجانیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ نیازی پس از برآورده شدن نباید حذف شود، تصریح کرد: نیازهای برآورده شده باید جزو استخر اطلاعاتی سامانه نان بماند و هیچ نیازی از سیستم حذف نشود.
وزیر علوم با بیان اینکه طرح های کلان ملی، قطب ها و انجمن های ملی هم در این سامانه در نظر گرفته می شوند، یادآور شد: از سوی دیگر جستجوی آزمایشگاه مرجع یا جام را در این طرح می بینیم.
زلفی گل همچنین از گنجاندن ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی در  صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و خاطرنشان کرد: پشتوانه نظام ایده ها و نیازها صندوق عالی عتف است و صنایع پیشنهاد دهنده هم می توانند بخشی از بودجه خود را وارد این صندوق کنند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7