پیش از این بازنشر بخش اول عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1400 با عنوان «سند راهبردی صنایع دانش بنیان» در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده بود که در
اینجا قابل مشاهده است. اکنون بخش دوم از اهم عملکرد این شورا تقدیم و بازنشر می شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی متن مصوبه
«سیاستهای ایجاد و ارتقاء سکّوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری» به شرح ذیل است:
وزارت آموزش و پرورش
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
دانشگاه آزاد اسلامی
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
مصوبه
«سیاستهای ایجاد و ارتقاء سکّوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری» که بر اساس مصوبه جلسه 350 مورخ 1400/09/09 شورای معین، در جلسه 852 مورخ 1400/10/07 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد.
مقدمه
نگاهی به اسناد ملی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری حاکی از تأکید این اسناد بر اهمیت و استقرار نظام آموزش مجازی، شبکهسازی پژوهشی و ایجاد زیرساختهای فناورانه مرتبط داشته است (پیوست 1)؛ بر این مبنا، ایجاد سکوی واحد برای هم افزایی سرمایه های خدمات و محتوای مجازی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، ضرورتی روشن و آشکار است (پیوست 2). با توجه به الزامات اسناد بالا دستی شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور ایجاد و ارتقاء سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مواد سیاستی ذیل پیش بینی میگردد:
ماده 1ـ تعریف اصطلاحات
مفاهیم به کار رفته در این سند، مبتنی بر تعاریف زیر است:
1. «لایههای شبکه»: عبارتند از زیرساخت، محتوا و خدمات. دو لایه ابزار و کاربر نیز در یک شبکه قرار دارند که به صورت مستقیم به سیاستهای این سند مرتبط نیستند، هرچند در مورد آنها الزاماتی برقرار شده است.
2. «زیرساخت»: شامل سوئیچها، مسیریابها و مراکز داده داخلی است که اطلاعات از طریق آنها مبادله میشود.
3. «سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری»: بسترهایی است که تعاملات میان ارائهدهندگان و مصرف کنندگان در لایه خدمات از طریق آن صورت میگیرد.
4. «شبکه ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری »: شامل ارتباطات متقابل در لایه محتوای تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری میان سامانههای مختلف است که قابلیت گزارشگیری و تجمیع دادهها در سطح کلان را داراست و در چهار قلمرو ظرفیتسازی میشود: 1) ظرفیت عمومی مشترک بین همه ذینفعان، 2) ظرفیت اختصاصی و نقطه به نقطه، برخوردار از منطق مکانحوری و خدمات خاص هر واحد آموزشی، 3) ظرفیت بخش خصوصی، به عنوان تأمینکننده دریافت خدمات از بخش خصوصی و ارائه خدمات به بخش خصوصی و 4) ظرفیت همکاریها، ارتباطات و به اشتراکگذاریهای داخلی و بینالمللی.
5. «دستگاههای مسئول»: عبارتند از وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی.
ماده 2ـ اهداف کلان
توسعه عدالت تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، هم افزایی منابع و امکانات، افزایش دسترسی همگانی به منابع علمی و فناوری برای عموم کاربران (و به طور خاص دانشآموزان، دانشجویان، کارکنان، معلمان و اساتید و فعالان اقتصاد دانشبنیان)، توسعه نظام آموزش مجازی و شبکهسازی نظام های پژوهشی و فناوری، از طریق شکلدهی «سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری» مبتنی بر شبکه همگرا و همافزای رقومی و با کیفیت بر بستر شبکه ملی اطلاعات.
ماده 3ـ سیاستها
همه دستگاههای مسئول، میبایست سیاستهای پنج گانه ذیل را در اقدامات خود لحاظ نمایند:
سیاست 1ـ همافزایی کلیه سامانهها، خدمات و محتوای تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری مرتبط با ماموریت دستگاهها و ارائه خدمات در قالب سکوی اختصاصی دستگاه خود، بهنحوی که علاوه بر نهادهای ذیل خود، همافزایی، ائتلاف و همگرایی کافی با سایر دستگاههای مسئول، مبتنی بر ویژگیهای زیر برقرار گردد: