کد خبر: 5247| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۷ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۷:۱۹:۰ | تعداد بازدید: ۶۹۶۳

رئیس جمهور تقدیر از خدمتگزاران مردم را موجب افتخار دانست و تاکید کرد: علیرغم انواع توطئه ها، جنگ تحمیلی و جنایت های منافقین در سالهای اول انقلاب؛ مردم امام، نظام و دولت را تنها نگذاشتند و جنگ اقتصادی اخیر علیه ملت ایران را نیز با وحدت، مقاومت و ابتکارات مدیریتی پشت سر خواهیم گذاشت.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی ،با بیان اینکه جشنواره شهید رجایی برای نزدیکتر شدن دولتمردان به منش و روش شهیدان رجایی و باهنر است،اظهارداشت: در شرایط سخت، روی مسوولان و کارکنان دولت به روی مردم باید گشاده تر باشد چرا که ما خادم مردم هستیم و مشروعیت دولت در گرو خدمت به مردم است.
رئیس جمهور شهیدان رجایی و باهنر را مدیرانی ارشد، خدوم، متواضع، پرتلاش و مخلص دانست و گفت:‌ هرکجا خدمت و اخلاص در کنار هم قرار بگیرد، موجب فخر و افتخار است.
وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور، توأم با سختی و مشکلاتی است که از سوی بدخواهان و دشمنان ایران به ملت بزرگ ما تحمیل شده است، گفت: در عین حال در دوران شهید رجایی و باهنر هم سختی‌ها و مشکلاتی داشتیم و امروز نیز مشکلاتی داریم که البته با دشواری‌های آن دوره تفاوت دارد.
دکتر روحانی ادامه داد: در آن دوران کشور در شرایطی قرار داشت که دشمن متجاوز جنگی را علیه ملت تحمیل کرده بود و مزدوران و منافقان به جان مردم افتاده بودند و مردم بی‌گناه و مدیران خدوم را ترور کرده و به شهادت می‌رساندند.
رئیس جمهور تصریح کرد: سال 58، سال سختی برای استقرار نظام و سال 59 که اکثر خدمات افرادی مانند شهیدان رجایی و باهنر هم در این سال و اوایل سال 60 رقم خورد شرایط دشوار و توطئه‌های فراوان علیه مردم ، به کشور تحمیل شده بود از جمله اینکه در آن دوران شاهد توطئه، حمله هوایی و تجاوز آمریکا در طبس بودیم. کودتایی در داخل کشور طراحی و همزمان عراق به خاک ایران تجاوز کرده بود. علاوه بر آن میان مسئولان اجرایی، قضایی و مقننه کشور هم فاصله و شکاف وجود داشت.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در سال‌های آغازین انقلاب، فاصله میان رئیس جمهور، نخست‌وزیر، وزرا و دستگاه قضایی و مردم مشکلات فراوانی را بوجود آورده بود، گفت: علیرغم همه مشکلات، مردم عزیز ایران با مقاومت خود صبر پیشه کردند و امام را تنها نگذاشته و در جبهه‌های جنگ حضور یافتند و توانستیم از آن مشکلات عبور کنیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: امروز نوع مشکلات متفاوت و یک جنگ اقتصادی، روانی و تا حدی سیاسی بر کشور تحمیل شده و ما باید این جنگ را با پیروزی و فتح ملت ایران در برابر متجاوزان تمام کنیم و این کار نه تنها شدنی است، بلکه براساس تاریخ و سابقه ملت ایران و وعده‌های خداوند، قطعی خواهد بود.
دکتر روحانی تأکید کرد: مطمئناً می‌توانیم با وحدت، صبر، مقاومت و ابتکارات جدید ، در برابر توطئه دشمنان به پیروزی برسیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز اداره کشور با توجه به شرایط با سبک و سیاق، سال‌های قبل متفاوت است، خاطر نشان کرد: حتماً باید مسئولان با ابتکارات جدید به گونه‌ای عمل کنند که معضلات و مشکلات را تبدیل به فرصت کنند و این حتماً امکان‌پذیر بوده و شدنی است.
دکتر روحانی اظهار داشت: امروز نامه‌ای از وزیر نیرو دریافت کردم که در آن ایشان طرحی را که برای برگزاری مراسم‌ها و جلسات از طریق ویدئو کنفرانس داشتند، ارایه کرده بودند و با اجرای این طرح صرفه‌جویی بسیاری بوجود آمده بود که در همین راستا این طرح را برای اجرا در تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، ابلاغ کردم تا همه از آن استفاده کنند.
رئیس جمهور صرفه‌جویی، پایین‌آوردن هزینه‌ها و افزودن به خدمات به مردم را حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: این بسیار مهم است که مردم در این شرایط که با سختی‌ها و مشکلات مواجه هستند، زمانی که به دستگاه‌های اجرایی مراجع می‌کنند، با روی گشاده مواجه شوند و این کار تا زمانی که باور نکنیم که خادم مردم هستیم، اتفاق نخواهد افتاد.
دکتر روحانی افزود: تا زمانی که خود را رئیس می‌دانیم نمی‌توانیم با مردم با روی گشاده برخورد کنیم و باید این را باور کنیم که مردم ما را انتخاب کردند تا به آنها خدمت کنیم.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر چه میزان خدمت مسئولان به مردم افزایش یابد، مشروعیت آنها ارتقاء خواهد یافت و هر چه کمتر به مردم خدمت کنیم، مشروعیت‌مان کاسته می‌شود، گفت: مردم در انتخابات به ما رأی دادند، تا خدمات بهتری را به آنها ارایه کنیم و انتظار دارند به واسطه هر انتخاباتی که در آن حضور می‌یابند، شرایط برایشان راحت‌تر و بهتر از گذشته شود.
دکتر روحانی ادامه داد: مردم برای این پای صندوق می‌آیند که افرادی بهتر، قوی‌تر، سالم‌تر و با امید و هنر بیشتر مانند شهیدان رجایی و باهنر به مردم خدمت کنند.
رئیس جمهور دیوان و دولت‌داری را یک افتخار و کاری بزرگ دانست و گفت: از لحاظ تاریخی ایرانیان پرقدرت‌ترین مردم در ساخت دولت و دیوان بوده‌اند.
دکتر روحانی با بیان اینکه دولتمردی با کارمند بودن تفاوت دارد و جایگاه مهمی است که بزرگانی همچون بزرگمهرها، خواجه نصرالدین‌ها و امیرکبیرها آن را در اختیار داشتند، گفت: در تاریخ ایران حتی در دوران خلافت عباسی ایرانی‌ها بودند که کشور را اداره می‌کردند و ما طراح نظام اداری بوده‌ایم.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ایران و ایرانی در ذات خود نه تنها صد سال بلکه هزاران سال پیش هنر دولت‌داری را داشته و در انقلاب اسلامی ایران، امام راحل بزرگوار بالاترین قدرت را به دولت داد که این در نامه‌های امام به ویژه در 3 الی 4 سال آخر عمرشان، دیده می‌شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه دولت اگر قدرتمند نباشد، مردم زندگی خوشی را تجربه نخواهند کرد، اظهار داشت: قدرت و توان دولت به معنای آن است که بتواند در صحنه سخت مدیریت اختیارات لازم را داشته باشد و گرنه دولتی که اختیارات ندارد چه مسئولتی را می‌توان از آن انتظار داشت.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسئولیت‌ها، منطبق با اختیارات بوده و دولت باید صاحب قدرت و اختیار باشد، گفت: این به معنای دیکتاتوری و خودرأیی نیست، بلکه به معنای آن است تمام دستگاه‌ها باید از دولت حمایت کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای هیأت دولت فرمودند که دولت در وسط میدان قرار داشته و بار مسئولیت را بر دوش دارد و همه باید به دولت کمک کنند، گفت: دستگاه نظارتی در کشور ما دچار یک خطا شده و امیدواریم به دست مسئولان نظارتی این خطا اصلاح شود.
 رئیس جمهور با اشاره به کلامی از امیر المؤمنین(ع) مبنی بر اینکه ایشان می‌فرماید «من را با نظارت و نصیحت‌ خالی از فریب، غش و خیانت کمک کنید»، گفت: برخی در قالب انتقاد و نصیحت تخریب می‌کنند و نیش می‌زنند که اصل انتقاد و نظارت باید موجب کمک شود.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه نصیحت و دلسوزی و انتقاد خالصانه کنید که خالی از فریب باشد، تصریح کرد: دستگاه نظارتی باید موجب کمک شود که این به معنای دخالت نیست و بزرگترین ضرر در کشور اشتباه دخالت و نظارت است.
رئیس جمهور اظهارداشت: اگر به جای نظارت، دخالت شود، تنها مردم ضرر می‌کنند چرا که در آن صورت مدیر نمی‌تواند کار کند و نظارت برای این نیست که مانع و سرعت‌گیر ایجاد کنیم و دل مدیر را بلرزانیم، بلکه نظارت برای کمک است و دستگاه‌های نظارتی باید به دولت کمک کنند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در میدان جنگ بازرسی وجود دارد تا در صورت بروز خطا، اعمال نظر کند و بررسی نماید، گفت: اما اگر از ابتدا بازرسی وارد عمل شود، دیگر فرماندهی و طراحی میدان جنگ امکان‌پذیر نیست.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه چنین اقداماتی دلسوزی نبوده بلکه بهم زدن مدیریت کشور است، افزود: من این مهم را زمانی اعلام می‌کنم که تنها 2 سال از عمر دولت باقیمانده است و اگر هر کسی در این کشور رئیس جمهور، وزیر، معاون و مدیر باشد و دستگاه نظارتی مداخله کند، آن دولت ناموفق است و مدیران، ابتکار و خلاقیت را کنار خواهند گذاشت.
دکتر روحانی با بیان اینکه از مدیران ارشد، دستگاه‌های نظارتی و همچنین مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که در اقدامات و همچنین تدوین قوانین و مقررات تجدید نظرهایی داشته باشند، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم در کشور فساد رخ دهد و نظارت تعطیل شود، اما باید دخالت تعطیل شود چرا که در این صورت دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به اهداف خود برسند، البته مردم و روزنامه‌ها باید در بیان نظرات خود آزاد باشند.
رئیس جمهور با بیان اینکه دستگاه قضایی مستقل می‌تواند فرد متخلف را طبق قانون محاکمه نماید، ادامه داد: نباید اجازه دهیم شائبه سیاسی در محاکمه وارد شود که اگر اینطور شود، قضاوت می‌میرد.
دکتر روحانی تأکید کرد: اگر شبهه و شائبه سیاسی در ذهن مردم ایجاد شود، که ان‌شاء الله اینگونه نیست و امیدوارم نباشد، کار دستگاه قضایی تمام است و مشروعیت قضاوت از بین می‌رود. مردم باید حس کنند هر فردی از هر قوم، قبیله، مذهب و جناحی در دادگاه یکسان دیده می‌شود و در محکمه ،منزلت اجتماعی، جایگاه سیاسی و قومیت فرد کاری ندارند و باید وجدان، پرونده و قانون در نظر گرفته شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه با تأکید بر اینکه یکی از وظایف بزرگ دولت مبارزه با فساد و رانت در کشور است، تصریح کرد: با دادگاه و دستگاه قضایی، فساد از بین نمی رود بلکه دستگاه قضایی آخرین مرحله است و با بگیر و ببند فساد از بین نخواهد رفت.
دکتر روحانی با بیان اینکه آغاز مبارزه با فساد بر دوش دولت است و باید مدیران و دولت از طریق شفافیت، سلامت اداری و توسعه دولت الکترونیک جلوی فساد در کشور را بگیرند، افزود: برای از بین بردن فساد باید همه چیز شفاف باشد چرا که فساد در تاریکی رخ می‌دهد و اگر خورشید شفافیت روشن شود فساد از بین خواهد رفت و این زمانی رخ می‌دهد که در کشور رانت وجود داشته باشد و باید رقابت سالم را ایجاد نماییم و در جاهایی که دولت مسئولیت دارد به مردم وگذار نماییم و در رقابتی که مردم حضور دارند نباید دولت ورود کند.
وی با بیان اینکه اگر مبنا بر این باشد بخشی از بنگاه‌های اقتصادی، دولتی، نظامی، شبه نظامی و بخش دیگری از آن خصوصی باشد، در نهایت این بخش خصوصی است که باید با آنها بسازد و کنار بیاید، ادامه داد: در اینجاست که فساد رخ می‌دهد و باید رقابت سالم را بوجود بیاوریم و شفافیت، رقابت و قانون برای ما اصل است که این مهم از طریق دولت الکترونیک ایجاد می‌شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایجاد دولت الکترونیک برای بخش اداری، سخت خواهد بود چرا که از دخالت و قدرت آنها کاسته خواهد شد، افزود: اگر خدمات به مردم ظرف چند روز انجام شود و این خدمات بدون دیدن چهره مدیر و کارشناس مربوطه دریافت شود، طبعاً این برای آن  مدیر و کارشناس سخت است که این همان مشکل ابتدایی است و اگر مبنا خدمت نبود، بلکه سیاست باشد، دچار مشکل خواهیم شد.
دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در ایجاد دولت الکترونیک در کشور، گفت: می‌توانیم با بهره‌گیری از دولت الکترونیک مخارج دولت و مردم را کم کنیم و فساد در سیستم اداری از بین برود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر انتخابات الکترونیک شود، مشکلات انتخاباتی به حداقل خواهد رسید، گفت: برخی مشکلات به دلیل عدم شفافیت است.
دکتر روحانی با اشاره به آمار دکتر انصاری مبنی بر اینکه تا پایان سال 99 اقدامات مرتبط با دولت الکترونیک به اتمام می‌رسد، گفت: البته این کمی دیر است و اواخر دولت خواهد بود و باید این اقدام بزرگ در دولت دوازدهم انجام شود و باید تلاش کنیم، زودتر به این مهم برسیم چرا که قدم مهمی برای خدمت‌رسانی راحت به مردم و جلوگیری از فساد و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی مردم است.
رئیس جمهور با درخواست از مقامات و وزرا برای حضور بیشتر بین مردم ادامه داد: اگر خدمات مقامها و مسوولان به مردم اعلام شود، دشمنان نمی‌توانند در دل آنان شبهه‌ای ایجاد کنند و باید همچنین برای نقدهای مردم کاملاً آماده باشیم.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ما بهترین نیستیم و افکار ما نیز بالاترین نیست، گفت: جمع فکر مردم از ما بالاتر است و راه برای نگاه‌داشت نظام این است که مردم حس کنند با آنها یکی هستیم. 
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر چه مردم خود را با دولت یکی بدانند، نظام مستحکم تر خواهد شد، تصریح کرد: در این شرایط باید وحدت و اتحاد بوجود آوریم و الا دشمنان در صورت دیدن ضعف، فشار را افزایش خواهند داد.
دکتر روحانی ادامه داد: ما از تمام شیوه‌های سیاسی، دیپلماتیک و مذاکره استفاده می‌کنیم، اما اساس قدرت و توان ما حتی در مذاکرات، مردم هستند که اگر دولت و مردم یکی باشند، در نتیجه این دولت قدرتمند خواهد بود و در مذاکرات موفق می‌شود.
رئیس جمهور تأکید کرد: باید این راه را برای افزایش قدرت ملی و دولت ادامه دهیم که در سایه هم‌افزایی و کمک امکان‌پذیر است.
دکتر روحانی همچنین بر ضرورت بهره‌گیری از مدیران نسل جوان در کشور، تأکید و خاطر نشان کرد: باید جوانان را وارد عرصه مدیریت کشور نماییم که هدف‌گذاری دولت این بوده که 8 سال سن مدیریت کاهش یابد.
رئیس جمهور با اشاره به هدف‌گذاری و اقدامات دولت برای حضور بانوان در عرصه مدیریتی و اینکه 30 درصد مدیران در کشور از بانوان باشند، گفت: در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و تعداد مدیران زن  با یک افزایش 25 درصدی ، از 9 هزار و 34 نفر در سال 96 به 12 هزار و 209 نفر در سال 98 رسیده است.
دکتر روحانی ادامه داد: مدیران زن از 13.6 دهم درصد سال 96 به 18.7 دهم درصد در سال 98 و همچنین در سطح مدیریت عالی از 31 نفر به 67 نفر افزایش داشته است و در سطح استان‌ها و شوراها نیز زنان حضور فعال‌تری پیدا کردند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به جوانان امید بست، چرا که کشور متعلق به نسل جوان است، ادامه داد: ما نسل اول و دوم باید زمینه را برای حضور نسل سوم و چهارم انقلاب فراهم کنیم تا کشور با نیرو و نشاط اداره شود.
دکتر روحانی در پایان از تمام کارگزاران، کارمندان، کارگران و بازنشستگان کشور، قدردانی کرد.
پیش از سخنان رئیس جمهور جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، ضمن تشریح اهم برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در راستای اصلاح نظام اداری، افزایش بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی به منظور ارتقاء سطح رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه‌ها، توسعه دولت الکترونیک و تلاش برای افزایش شفافیت و سلامت اداری، گزارشی از برگزاری پانزدهمین جشنواره شهید رجایی و چگونگی انتخاب برگزیدگان در این جشنواره ارایه کرد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7