کد خبر: 19703| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۳ بهمن سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۴:۴۰:۰ | تعداد بازدید: ۶۷۹

از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر مؤذنی، سرپرست دانشگاه شیراز به مدت دوسال به‌عنوان رئیس کمیته‌ی دستگاهی دانشگاه شیراز منصوب شد.


در نشست کمیته‌ی دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره هیأت حمایت ‏شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه شیراز که روز چهارشنبه ۲۰بهمن‌ماه، با حضور دکتر علی‌اکبر مسگر، معاون رئیس دبیرخانه حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، هیأت‌رئیسه و رؤسا و معاونین پژوهشی دانشکده‌های علوم انسانی، هنر و علوم دانشگاه شیراز در سالن کنفرانس دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد؛ حکم انتصاب دکتر محمد مؤذنی، سرپرست دانشگاه شیراز، به‌عنوان رئیس ‏کمیته‌ی دستگاهی دانشگاه  شیراز به ایشان اعطا شد.
نقطه‌ی قوت نظام جمهوری اسلامی برخورداری این نظام از فرهنگ والای اسلامی است
دکتر مؤذنی، سرپرست دانشگاه شیراز در این نشست، ضمن گرامیداشت دهه‌ی مبارک فجر، بیان کرد: هدف اصلی از انقلاب اسلامی یک هدف فرهنگی بوده و حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) انقلاب اسلامی را با هدف ایجاد تحول و دگرگونی در سبک زندگی مردم و ساری و جاری‌شدن ارزش‌های انسانی و اخلاقی اسلامی در شئون فردی و اجتماعی زندگی مردم آغاز کرد، اما متأسفانه به‌دلیل تحمیل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از سوی دشمنان هدف اساسی انقلاب مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گرفت.
وی افزود: امروز نقطه‌ی قوت نظام جمهوری اسلامی برخورداری این نظام از فرهنگ والای اسلامی است، گنجینه‌ی گرانبهایی که ما نتوانستیم آنگونه که باید و شاید از آن برای ساماندهی زندگی مردم برای رسیدن به آرامش روانی استفاده کنیم.
سرپرست دانشگاه شیراز گفت: دین اسلام با اصول، فروع و اخلاقیات آن در‌واقع کامل‌ترین و جامع‌ترین سند برای دستیابی مردم به زندگی سعادتمندانه است؛ همه‌ی ارزش‌ها و کمالاتی که ما برای یک انسان کامل متصور هستیم در قالب یک انسان متدین و دین‌باور متجلی می‌شود و امروز ریشه‌ی بسیاری از مشکلات فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه ما به‌دلیل فاصله‌گرفتن ما از تعالی و ارزش‌های دین مبین اسلام است.
دکتر مؤذنی اظهار کرد: انتظار می‌رود برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره زمین‌ساز بهره‌مندی هر‌چه بیش‌تر مردم در گنجینه‌ی گرانبهای فرهنگی اسلامی و رفع مشکلات جامعه باشد.
دکتر محمد صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: از ویژگی‌های اساسی و بارز انقلاب اسلامی توجه به‌شکلی ممتاز از زندگی مبتنی‌بر مبانی فلسفی و اعتقاد دینی بود؛ گونه‌ای از زندگی فردی و اجتماعی که منجر به اطمینان، امنیت، آرامش و تعالی و رشد در راستای سیرالی‌الله تعریف می‌شود و این رویکرد، دانشگاه‌ها را در مأموریت خاصی قرار داد به‌ویژه در حوزه‌ی علوم انسانی.
وی افزود: به‌طور کلی موضوع دانشگاه در جمهوری اسلامی، نمی‌تواند مطلق علم باشد؛ بلکه موضوع دانشگاه در نظام ما، جمهوری اسلامی ایران است و علمی که مقید است به مسائلی که کشور با آن درگیر است. از این جهت، مأموریت دانشگاه‌ها به‌ویژه در حوزه‌ی علوم انسانی، از مأموریتی برجسته، نظر‌گیر و از اهمیتی ویژه برخوردار است.
معاون پژوهشی دانشگاه گفت: جهت‌دهی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و پژوهشی موجود در دانشگاه به سمت اهداف بلند و مقدسی که در قانون اساسی ما تعریف شده است، رسالتی هست که بردوش یکایک ما گذاشته شده و در این مسیر، شورای عالی انقلاب فرهنگی موقعیتی برجسته دارد. این شورا در قاعده‌گذاری، تصمیم‌گیری و ایجاد ساختارهایی که بتواند دراین مسیر به فعلیت قابلیت‌ها منجر شود، اهتمام ورزیده است. وی افزود: اگرچه همیشه گلایه‌ی دانشگاهیان نسبت به این شورا، کم‌عملی و درمواردی بی‌عملی در زمینه‌های مختلف بوده است. به‌ویژه در حوزه‌ی کرسی‌های نظریه‌پردازی و خانه‌های گفت‌گو، ما انتظار حضور فعالانه‌تری داریم.
در ادامه‌ی جلسه، دکتر مسگر معاون حمایت و گفتمان‌سازی دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی، نقد و مناظره بر ظرفیت دانشگاه شیراز برای برگزاری کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی در زمینه‌‌های مختلف تأکید کرد.
دکتر مسگر با بیان این که وظیفه‌ی هیئت حمایت ازکرسی‌های ترویجی و تخصصی، حمایت از ایده‌های نو در حوزه علوم انسانی، معارف دینی و هنر است، گفت: رسیدن به نتیجه مطلوب جز با همیاری، هم‌افزایی، تعامل، همکاری و برنامه ریزی دانشگاه‌ها میسر نخواهد شد.
او در ادامه‌ی جلسه، فرآیند برگزاری کرسی‌های ترویجی و تخصصی را برای حاضران توضیح داد.
دکتر مسگر به معرفی انواع کرسی‌ها پرداخت و گفت: کرسی‌های نظریه‌پردازی به دو دسته‌ی «کرسی‌های ترویجی» و «کرسی‌های تخصصی» تقسیم می‌شود که خود کرسی‌های تخصصی نیز به سه گروه نقد، نوآوری و نظریه‌پردازی تقسیم می‌شوند و امتیاز هریک متفاوت است.
وی ادامه داد: کرسی‌های ترویجی با هدف بسط فرهنگ »گفت‌وگو و نقد»، تقویت فضای عقلانی، ترویج و بررسی دیدگاه‌های مختلف و گفتمان‌سازی علمی، ازسوی مراکز علمی و آموزشی در دو قالب عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره‌ی علمی برگزار می‌گردد. اما کرسی‌های تخصصی به نشست‌های علمی اطلاق می‌شود که صاحب‌نظران، در چند جلسه، در حضور شورای داوران و کمیته ناقدان، به ارائه‌ی مدعیات علمی خود که قبلاً در قالب طرح‌نامه «نظریه»، «نوآوری» یا «نقد» به دبیرخانه هیأت ارائه کرده‌اند، می‌پردازند.
در پایان نیز، حکم انتصاب دکتر مؤذنی، به‌عنوان رئیس ‏کمیته‌ی دستگاهی دانشگاه شیراز، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌نمایندگی دکتر مسگر به ایشان اعطا شد.
گفتنی‌ست، ‏ازجمله وظایف کمیته‌های دستگاهی اعلام شده در این حکم، تعیین و تصویب برنامه‌های اجرایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در راستای تولید علم و برگزاری کرسی‌ها، ایجاد ‏سامانه‌های تشویقی برای کرسی‌های نظریه‌پردازی نوآوری نقد و مناظره، راه‌اندازی کارگروه‌ها یا کمیته‌های تخصصی در ‏دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای برگزاری کرسی‌ها، ارسال نتایج ارزیابی‌ها به دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی ‏نقد و مناظره، نظارت بر حسن برگزاری کرسی‌ها و ارائه گزارش‌های دوره‌ای با فاصله زمانی حداکثر شش‌ماه به دبیرخانه هیأت است‎.

منبع:روابط عمومی دانشگاه شیراز

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7