کد خبر: 19221| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۳۰ آذر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۴۰:۰ | تعداد بازدید: ۶۷۱

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها امروز از نخستین نمایشگاه تخصصی تمدن نوین اسلامی در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران بازدید کرد.
خستین نمایشگاه تمدن نوین اسلامی همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و با حضور ۱۲ مؤسسه پژوهشی اعم از مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی، مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان حج و زیارت، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، دانشگاه تهران، مؤسسه کریمه ولایت، حسینیه اندیشه، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی (متا)، فرهنگستان علوم اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران افتتاح شد.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بازدید از این نمایشگاه در جریان آثار ارائه شده در زمینه‌های الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، سبک زندگی ایرانی اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب، حکمرانی دینی، علم تمدن‌ساز و فقه حکومتی قرار گرفت.

رستمی در بازدید از غرفه‌های این نمایشگاه بر شبکه‌سازی و تعریف سازوکاری جهت معرفی کتاب‌ها و این آثار علمی و تحلیلی ارائه شده در این نمایشگاه، در داخل و خارج از کشور تاکید کرد.

مرکز علوم نوین اسلامی (معنا) با عرضه محصولات مکتوب که خروجی ۱۲ هم‌اندیشی فقه حکومتی، ۸ هم‌اندیشی علم دینی، ۱۳ هم‌اندیشی تجمیع دیدگاه‌های حوزویان درباره سند الگوی پیشرفت و مجموعه مصاحبه درباره کلان نظریه‌های ایران آینده و اینفوگرافی‌های صاحب‌نظران عرضه فقه حکومتی و علم دینی است در نخستین نمایشگاه تخصصی تمدن نوین اسلامی شرکت کرده است.

دیدگاه‌های استاد شهید سید محمدباقر صدر، استاد سید صمصام‌الدین قوامی، استاد محسن اراکی، استاد محمد هادوی تهرانی، استاد ابوالقاسم علیدوست و استاد سید محمدمهدی میرباقری در حوزه فقه حکومتی و دیدگاه‌های علامه محمدتقی مصباح یزدی، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، دکتر رضا داوری اردکانی و دکتر عبدالحسین خسروپناه در حوزه علم دینی در این نمایشگاه ارائه شده است.

مجمع جهانی اهل بیت نیز که بیش از ۲ هزار عنوان کتاب در ۵۸ زبان و در حوزه‌های سیره اهل بیت، احکام، فقهی و تاریخی منتشر کرده است، در این نمایشگاه حضور دارد. گزیده‌ای از این آثار به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیولی، تاجیکی، روسی، آذری، مالایو، اردو، پشتو و هندی در نمایشگاه تمدن نوین اسلامی عرضه شده است که بیش از ۱۰۰ عنوان از این کتاب‌ها از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل بیت هستند که برای اولین بار در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، موسسه فقاهت و تمدن اسلامی نیز با ارائه تولیدات خود در حوزه‌های فقه نظام مالیات، فقه عزا و زیارت اهل بیت، روش‌شناسی اجتهاد در دو جلد، کلام فقاهی، منطق تفسیر متن، نظام معرفتی فقاهت، ادبیات دین، زوائد اصول، دامنه حجیت عقل و بنا‌های عقلایی و نقل به معنا، اعتبار احادیث شیعه و ... در این نمایشگاه شرکت کرده است. پژوهشکده وابسته به سازمان حج و زیارت نیز با عرضه بیش از ۲۰ کتاب اعم از دوره ۵ جلدی فاجعه منا، دوره سه جلدی حج خونین و ۵ جلدی دانشنامه حج و حرمین شریفین در نمایشگاه تمدن نوین اسلامی شرکت کرده است.

دانشگاه تهران هم بیش از ۶۰ عنوان کتاب منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه تهران درباره تمدن نوین اسلامی و ۵۶ پایان‌نامه و رساله فارغ‌التحصیلان این دانشگاه که مرتبط با حوزه‌های موضوعی تمدن نوین اسلامی است را در نمایشگاه به نمایش گذاشته است.

موسسه کریمه ولایت نیز آثار تحلیلی خود را با تاکید بر ضرورت نگاه قاعده‌مند و تخصصی به فرامین رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از تاویل نخبگانی گفتمان انقلاب و طرح سرفصل‌های جدید مدیریت تحقیقات در این عرصه با تطبیق آن به موضوع زن و خانواده در قالب کتاب‌ها و اینفوگرافی‌هایی عرضه کرده است.

حسینیه اندیشه هم با ۳۵۹ عنوان در ۴۵۰ جلد در حوزه‌های تحول در علوم حوزه، دانشگاه و مدل برنامه‌ریزی و اجرا به این نمایشگاه آمده است. موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نیز محصولات آموزشی، پژوهشی و ترویجی خود در حوزه‌های نگرش سیستمی، خانواده پایدار و ... عرضه کرده است.

موسسه مطالعات تمدن اسلامی (متا) در مباحث تمدن‌شناسی و غرب‌شناسی و فرهنگستان علوم اسلامی نیز با ۱۶۴ عنوان کتاب در حوزه‌های علوم دینی، فقه حکومتی، فلسفه، زنان، حوزه، اعتقادی، الگوی پیشرفت، فضای مجازی، شبکه اطلاعات، اقتصادی، فرهنگی و روش تحقیق در این نمایشگاه حاضر شده‌اند.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که از ۱۵ سال قبل وارد بحث تمدن نوین اسلامی شده است، پژوهش‌های خود که ناظر به مطالعات تاریخی تمدن، مسائل اجتماعی اقتصادی و بین‌المللی و همچنین نظریه‌پردازی است را در نمایشگاه تخصصی تمدن نوین اسلامی عرضه کرده است. در غرفه این پژوهشگاه، همچنین نظریه تنوع اسلامی در فرآیند تمدنی که توسط  حبیب‌الله بابایی استاد پژوهشگاه است، در قالب‌های چندرسانه‌ای عرضه شده است.

منبع:خبرگزاری دانشجو

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7