کد خبر: 19216| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۹ آذر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۴:۴۷:۰ | تعداد بازدید: ۶۲۹

دکتر غلامعلی حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب و فارسی، گفت: باید با نگارش کتاب‌های دفاع مقدس ارزش‌های هشت سال جنگ تحمیلی را به قنات زلال جاری مبدل کرد که مزرعه روح نسل بعدی را سرسبز کند.
 آئین رونمایی از 100 عنوان کتاب حوزه جهاد، ایثار و شهادت محصول انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی، پیش از ظهر امروز دوشنبه (29 آذرماه) با حضور غلامعلی حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سردار بهمن کارگر؛ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سیدمسعود جزایری؛ معاون سابق ستاد کل نیروهای مسلح، علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سعید غضنفری؛ مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در سالن خلیج‌فارس  موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی از هم جدا نبودند
حداد عادل در این آئین با اشاره به این‌که امروز در کنار رونمایی از 100 عنوان کتاب از نام و عنوان انتشارات سرو متعلق به موزه ملی انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود، بیان کرد: نام سرو که برای این انتشارات انتخاب شده، خوش‌معناست و نماد تمدن، فرهنگ و تاریخ ایران. در نقاشی‌ها و حجاری‌های به‌جا مانده، هیچ درختی به اندازه سرو تکرار نشده و از دیرباز با ایرانیان همراه بوده و از خصوصیات آن سرسبزی در تمام سال است که خزان ندارد و آزاد از خزان است.
 
وی افزود: سرو در برابر طوفان خم می‌شود، ولی نمی‌شکند مانند ایران که در طول تاریخ بارها مورد هجوم قرار گرفته، ولی برپا ایستاده و از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است که با داشتن پیشینه طولانی، امتداد یافته و ماندگار شده است.
 
حداد عادل در ادامه گفت: رمز این ماندگاری را می‌توان در زمان حمله مغول دریافت که با این‌که مغولان در میدان اصلی نیشابور کشت و زرع کرده‌ و آبادی‌ها را از بین بردند، افرادی مانند سلیمانی زمان ما با ایمان بالا در طول تاریخ همیشه نگهبانان ارزش‌های الهی ایران زمین بوده‌اند و برای حفظ وطن از همه‌چیز گذشتند و جان فدا کردند و امروز حفظ یاد آن‌ها وظیفه ماست.
 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تأکید کرد: با این‌که جنگ مذموم و جنگ‌طلبی ناپسند است، ولی اگر جنگی تحمیل شد و ملتی توانست با ایمان، قهرمانی و فداکاری به موفقیت برسد، آن جنگ با همه بدی‌ها و خسارت‌هایش منشأ برکت و حرکت خواهد شد.
 
وی افزود: با بررسی جنگ تحمیلی در می‌یابیم که با وجود از دست دادن بیش از 200 هزار رزمنده و باقی‌‌ماندن یک میلیون جانباز، این جنگ ثمرات مثبتی هم داشته و سرمایه‌ای معنوی و فرهنگی ایجاد شده که می‌تواند برای آینده استفاده شود.
 
حداد عادل با بیان این‌که جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی از هم جدا نبودند، ادامه داد: انقلاب اسلامی با راهپیمایی‌های مردم ایران به پیروزی رسید و آمریکا و سایر دشمنان که نتوانستند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به هدف خود برسند، پس از پیروزی انقلاب با اجیر کردن ارتش‌های مزدور از مردم ایران انتقام گرفتند و جنگ تحمیلی تاوان آن انقلاب بود.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اظهار کرد: یک ملت پشت جبهه بودند و یک ایران با تمام وسعتش صحنه فداکاری بود و اکنون منابع باارزش زیادی در قالب خاطره و دست‌نوشته از رزمندگان و جانبازان داریم که باید از آن‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس استفاده شود.
 
وی اقدام انتشارات موزه انقلاب اسلامی را در انتشار 100 عنوان کتاب دفاع مقدس در هر فصل از سال بسیار ارزشمند دانست و افزود: با این کار عظیم پس از 33 سال از آتش‌بس، هر روز بخشی از معدن ناکاوایده دفاع مقدس کشف می‌شود. باید با نگارش کتاب‌های دفاع مقدس ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس را که از جنس عاشوراست به قنات زلال جاری و جویبار دائمی مبدل کنیم تا برای همیشه ماندگار شوند.
 
حداد عادل همچنین گفت: کتاب، سنگ اول این بناست و می‌توان از سایر هنرها هم در این مسیر استفاده کرد. همچنین نیکوست که از ترجمه این کتاب‌ها و نیز اهدای آن‌ها به کتابخانه‌ها نیز برای بهره‌گیری هرچه بیشتر جوانان استفاده شود.
 

در موضوع دفاع مقدس هنوز به پشت جبهه نیامده‌ایم
سردار بهمن کارگر؛ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در بخش دیگری از این برنامه، بیان کرد: هر موقع ایران ضعیف شد، دشمن حمله کرد و دفاع مقدس هم ما در شرایط ضعیف اقتصادی و امنیتی قرار داشت. اگر امنیت نباشد، اقتصاد و فرهنگ هم نداریم و امروز با کسب تجارب از دفاع مقدس بر اوج قدرت قرار داریم و برای داشتن اقتصاد پویا و فرهنگ پایدار باید به امنیت توجه کنیم و اگر امروز امنیت و قدرتی داریم، مرهون مجاهدت رزمندگان دفاع مقدس است.
 
وی با تأکید بر این‌که هنوز در موضوع دفاع مقدس از خط مقدم به پشت جبهه نرسیده‌ایم، افزود: برای از بین بردن این خلأ، باید کار جهادی انجام دهیم و فرهنگ مقاومت را تقویت کنیم.
 
کارگز با ابراز ناخرسندی از حذف بودجه راهیان نور و فرهنگ دفاع مقدس از بودجه سال 1401، تأکید کرد: باید توجه شود که انقلاب ما فرهنگی است و اگر در حوزه فرهنگ خوب کار می‌شد، اقتصاد هم وضع بهتری داشت. امیدوارم دچار خطای استراتژیک نشویم و دولت و مجلس وضعیت بودجه فرهنگ دفاع مقدس را اصلاح کنند.


100 عنوان کتاب در دهه فجر رونمایی می‌شود
در ادامه علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سخنانی با بیان این‌که در این مراسم از 100 عنوان کتاب جدید حوزه دفاع مقدس مربوط به 6 ماه اول امسال رونمایی می‌شود، گفت: در دهه فجر 100 عنوان دیگر را رونمایی خواهیم کرد. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حوزه‌های پژوهشی و کتابخوانی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی بزرگ‌ترین کتابخانه حوزه مقاومت و دفاع مقدس با 30 هزار عنوان کتاب، راه‌اندازی سامانه جدید جامع کتابخانه‌های دفاع مقدس و نیز رونمایی از سامانه 10 میلیون سند دفاع مقدس در آینده نزدیک اشاره کرد.
 
وی افزود: یکی از برنامه‌های موزه، حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتراست و از مهرماه امسال در رشته روایت‌گری اسناد، دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی را پذیرش کرده‌ایم.
 
وی در ادامه اظهار کرد: از 100 عنوان کتابی که امروز رونمایی می‌شود، 54 درصد در حوزه دفاع مقدس، 30 درصد در حوزه انقلاب اسلامی و مابقی در حوزه مقاومت هستند. همچنین 80 درصد آن‌ها مخاطب عمومی دارند و 70 درصد مختص بزرگسالان و 30 درصد برای کودکان و نوجوانان هستند.


ادبیات دفاع مقدس صاحب زیاد داشته، ولی متولی برای تعیین استراتژی کمتر!
ابوالفضل درخشنده از نویسندگان پرکار دفاع مقدس نیز در این آئین با تأکید بر این‌که ادبیات داستانی دارای نقش زیادی در فرهنگ‌سازی و مهندسی فرهنگی است و زبان مشترک نسل جوان و فرهیخته محسوب می‌شود، گفت: خلق هر اثر ادبی باید از دل دردمند و باتجربه بیرون بیاید و کمتر کسی هم هنرمند و هم نویسنده است. هر اثر ماندگار هم تکنیک خوب و هم محتوای عالی دارد.
 
وی ادامه داد: تاکنون ادبیات دفاع مقدس صاحب زیاد داشته، ولی متولی برای تعیین استراتژی کمتر داشته است. وی پیشنهاد داد که از تولید فیلم و آثار هنری نیز برای ارتقای فرهنگ شهادت استفاده شود.

زنان، سربازان گمنام دفاع مقدس هستند
مهدی غلامپور از نویسندگان حوزه دفاع مقدس نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: بسیاری از کتاب‌های موفق امروز، محصول کارگاه‌های رمان‌نویسی موزه انقلاب اسلامی هستند و خروجی آن کارگاه‌ها هفت رمان است که نام‌شان در کنار کتاب‌های دیگر می‌درخشد.
 
وی گفت: متأسفانه با این‌که از 221 هزار شهید دفاع مقدس هفت هزار نفر بانو هستند، نام هیچ کوچه و خیابانی به نام آن‌ها مزین نشده و فراموش کرده‌ایم که صدام در جنگ تحمیلی به تربیت زنان ایران و صبوری آن‌ها باخت و زنان، سربازان گمنام دفاع مقدس هستند.

منبع:ایبنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7