کد خبر: 18931| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱ آذر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۱:۱۲:۰ | تعداد بازدید: ۵۵۲

رسوخ فناوری و نوآوری در حوزه صنایع دستی و گردشگری به افزایش گستره جغرافیایی و رونق اقتصادی آن کمک کرده است.
با حمایت از توسعه زیست‌بوم صنایع خلاق زمینه‌ای فراهم شده است تا فناوری و نوآوری، جایگاه خود را در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی پیدا کند. ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند تا با بهره گیری از شیوه های نوآورانه حمایتی، پذیرای فکرهای خلاق و شیوه هایی مدرن برای این صنعت کاربردی باشد.
 
بازار ۲۷۰۰ میلیارد دلاری
مجموعه این تلاش ها سبب شده تا اشتغال صنایع خلاق و فرهنگی در جهان به مرز ۵۰ میلیون نفر برسد که این جمعیت، بازار ۲۷۰۰ میلیارد دلاری برای صنایع خلاق و فرهنگی رقم زده است.
در کشور ما، سهم صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی زیست بوم خلاق و نوآوری از ۱۴۰۱ شرکت خلاق، ۱۱۵ شرکت است که از این میزان، ۵۶ شرکت در حوزه صنایع دستی، ۵۷ شرکت در حوزه گردشگری و ۲ شرکت نیز در حوزه میراث فرهنگی فعالیت دارند.
 
۶۴ خانه خلاق در ۱۳ استان
از ۲۶۴ مرکز نوآوری در کشور نیز ۶۴ خانه خلاق و نوآوری در ۱۳ استان، در این حوزه تعریف شده‌اند که استان تهران با ۴۲ و اصفهان با ۶ خانه، در صدر این فهرست قرار دارند.
صنایع خلاق و فرهنگی، ظرفیت منحصر به فردی را در صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی رقم زده اند که از مهمترین آنها می توان به هزینه پائین ایجاد شغل، زودبازده بودن، کاهش آلودگی محیط زیست، درون زا بودن و تناسب با ویژگی های اقلیمی و بومی اشاره کرد.
چنین رویکردی موجب توسعه فرهنگی و اقتصادی، حراست از هویت ملی در برابر فرایند جهانی شدن و توسعه سبک زندگی ایرانی و اسلامی می شود.
این مهم به گسترش تقاضا در قالب افزایش سهم بازار و ایجاد بازار جدید انجامیده و با تشکیل خوشه های تخصصی، به توسعه زیرساخت منجر شده است. همچنین با تامین و توزیع مواد اولیه شامل شبکه توزیع، کیفیت مواد اولیه و استانداردسازی، وضعیت بازیگران حقیقی و حقوقی این صنعت در بیمه، توانمندسازی، آموزش و مهارت، به رشد قابل توجهی رسیده است.
لحاظ نمودن فناوری های جدید در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی به افزایش سهم مناطق از تولید و خدمات و زنجیره ارزش صنعت و رسوخ نوآوری منجر شده است.
 
کاربردهای گسترده
رسوخ فناوری و نوآوری در خوشه های صنایع فرهنگی و خلاق به کاهش هزینه های تولید و استفاده از تجهیزات جدید، بهبود کیفیت مواد اولیه، تامین مواد اولیه به صورت عمومی و قابل دسترس و استفاده از سیستم سفارش برخط می شود.
همچنین ارتباط آنلاین و مجازی با رویدادهای جهانی، پشتیبانی محصول از طریق روش های نوین دیجیتال و توجه به اصالت کالا، بلاک چین و مالکیت فکری، از دیگر کاربردهای رسوخ فناوری در خوشه های صنایع فرهنگی و خلاق کشور بوده است.
این زمینه با همکاری و تعامل مستمر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بازیگران فعال زیست‌بوم نوآوری، گسترش بیش‌تری می یابد.

منبع:معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7