کد خبر: 18820| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۲۰ آبان سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۴۱:۰ | تعداد بازدید: ۹۱۹

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توزیع نامتوازن استعدادها در کشور گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم که داوطلبان صرفاً بر اساس علاقه و استعداد خود ادامه تحصیل دهند نه بر اساس اینکه کدام رشته تحصیلی آینده شغلی دارد.
دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آئین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه شریف نماد و نمود آموزش عالی کشور است. این دانشگاه به محلی تبدیل شده که هر داوطلب کنکور، آرزوی توفیق ادامه تحصیل و نشستن روی صندلی‌های آن را دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اینکه دانش آموز کشور، مدال طلا در رشته‌های مختلف را کسب کند و بعداً چنین فردی در رشته‌های غیر مرتبط ادامه تحصیل دهد، جای نگرانی دارد. چرا نباید نخبگان علمی در رشته‌های علوم انسانی ادامه تحصیل دهند؟
دکتر زلفی گل گفت: برای آینده شخصیت علمی کشور نگرانم، چرا که توزیع متوازن استعداد‌ها را نداریم. یکی از راه‌های کوتاه مدت که می‌شود بکار گرفت شاید بورسیه کردن و اشتغال افرادی است که در المپیاد، رتبه‌های مختلفی به دست می‌آوردند.
وزیر علوم ادامه داد: باید شرایطی را ایجاد کنیم که داوطلبان کنکور بر اساس علاقه رشته را انتخاب کنند نه اینکه کدام رشته، آینده شغلی تضمین شده دارد. متاسفانه آینده شغلی، اولویت است و علاقه و توانایی در این زمینه دیده نمی‌شود و این موضوع جای نگرانی دارد.
وی گفت: بدون شک مساله شغل و بیکاری این مشکل را رقم زده است و اگر نهضت اشتغال را اولویت اول کشور قرار دهیم، حتماً این مشکل حل خواهد شد.
دکتر زلفی گل بیان کرد: دانشگاه های دولتی باید برا ساس نیاز اقدام کنند. بخشی از مهاجرت نخبگان کشور طبیعی است چرا که دانشمندان متعلق به مرزهای جغرافیایی نبوده و فراتر از آن هستند اما این موضوع از جای تعاملی خارج شده و نگران هستیم که ژن های هوشمند از کشور خارج شوند، بنابراین اگر نخبگان ما جایگاه در خور شخصیت خود را پیدا کنند، هیچ زمان ترک وطن نمی‌کنند.
وزیر علوم افزود: وضعیت فعلی جامعه و توفیقاتی که در عرصه های مختلف فناوری داریم، نتیجه زحمات دانشگاهیان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور است اما در قرن ۲۱ انتظار می رود که تاثیر دانشگاه ها در حل مسائل جامعه بیشتر شود. روشی که تاکنون سیستم آموزش عالی را هدایت می‌کردیم در قرن ۲۱، دیگر کارایی نخواهد داشت.
دکتر زلفی‌گل اضافه کرد: شاید نیاز باشد تا از این به بعد، ارتباط دانشگاه ها با صنعت را معکوس کنیم یعنی به جای اینکه استادان به سراغ صنعت بروند، این بار صنعت دست بکار شود.
وی تاکید کرد: یک واقعیتی را باید به آن توجه کنیم اینکه دانایی تدریجی و پلکانی است. وقتی ۴ دهه مسیر بعد از انقلاب را مرور کنیم، می‌بینیم که دانشگاه ها مسیر را کاملاً طبیعی و بسیار منطقی طی کرده اند. با توجه به نیازهای جدید، باید راهکارهای جدیدی را هم بکار بگیریم، برای این کار نیازمند کمک استادان و دانشگاه ها هستیم.
دکتر زلفی گل اضافه کرد: دانشگاه شریف به عنوان پرچمدار و نماد آموزش عالی کشور است که باید خط دهنده به آموزش عالی کشور مخصوصاً در عرصه فناوری و تحقیقات کاربردی باشد و باید قوانین این دانشگاه را معیار خود قرار دهیم.

منبع:اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7