کد خبر: 18390| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۳ مهر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۴۳:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۰۴

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در ۴ دهه اخیر دانشگاه‌ها نقش خود را در حوزه صنعتی و اقتصادی به خوبی ایفا کرده‌اند.
  اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در سالن جباری دانشگاه شریف برگزار شد.
دکتر فتوحی، رئیس دانشگاه شریف در این برنامه اظهار کرد: سال تحصیلی جدید را به فال نیک گرفته و امیدوارم که این شروع، سرآغاز موفقیت‌های بزرگ در سال تحصیلی پیش رو برای نظام تحقیقات و آموزش عالی کشور باشد.
وی افزود: در آستانه شروع سال تحصیلی که همزمان با هفته دفاع مقدس و مقارن با ایام اربعین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است، یاد و خاطره شهدای گرانقدر ۸ سال دفاع مقدس به ویژه شهدای دانشجو و دانشگاهی و ۱۶۰ شهید دانشگاه صنعتی شریف که با تاثیر بر مرام حسینی، جان خود را در راه اعتلای دین کشور ایثار کردند، گرامی میدارم.
دکتر فتوحی تصریح کرد: آغاز سال تحصیلی جدید باعث شده تا بار دیگر در خصوص جایگاه دانشگاه شریف در مسیر استقلال و توسعه کشور و دستیابی به رفاه و سرافرازی برای مردم تعمق کنیم. برای دانشگاه صنعتی شریف مایه افتخار است که امروز همزمان با پنجاه و پنجمین سال تاسیس این دانشگاه، میزبان این همایش باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، دانشگاه ویژگی‌های ممتاز علمی خود را همراه و همگام با ویژگی‌های انقلابی و دینی حفظ کرده است. نگاه به نیم قرن گذشته نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و دانشگاهیان کشورمان هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم شکوفایی بعد از آن و هم در دوران دفاع مقدس نقش موثری داشته اند.
او افزود: پس از آن نیز در ۴ دهه اخیر نقش محوری دانشگاه‌ها در پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور از احداث سد‌ها و نیروگاه‌ها و بنادر تا توسعه صنایع بزرگ و از توسعه نظام بهداشت تا ایجاد زیر ساخت‌های الکترونیکی مخابراتی و اینترنت و نظایر آن قابل انکار نیست.
دکتر فتوحی بیان کرد: امروزه در شرایطی که بدخواهان این کشور با اعمال تحریم‌های ظالمانه قصد به زانو درآوردن مردم ایران را داشته اند، شاهدیم که نیاز‌های کشور در حوزه مختلف صنعتی، اجتماعی و خدمات عمومی اعم از آموزش، به دست دانشگاهیان یا کمک آن‌ها مرتفع شده است.
او گفت: دانشگاه ها و دانشگاهیان کشور توانسته اند در بسیاری از حوزه های نوین علمی نظیر فناوری نانو، سلول ها بنیادی، فناوری هسته ای، صنایع دفاعی و سرآمدی کشور را رقم زدند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: در شرایطی که دنیا و کشورمان در مقابل چالش های عظیمی همچون مشکلات اقتصادی، ظهور همه گیری کرونا و کمبود منابع طبیعی نظیر آب، منابع انرژی، مشکلات زیست محیطی و نظایر آن قرار دارد؛ نقش علم و دانش و پژوهش در دانشگاه ها بسیار کلیدی تر می‌شود.
دکتر فتوحی بیان کرد: عبور از اقتصاد سنتی و دستیابی به اقتصاد دانش بنیان بدون نقش آفرینی محوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان که در بستر دانشگاه ها رشد می کنند، میسر نیست.
نقش بی بدیل دانشگاه ها در دستیابی به رفاه و امنیت کشور
او گفت: در سال های اخیر دانش آموختگان جوان دانشگاه ها نقش پررنگی در دستیابی به دانش فنی محصولات با فرآوری بالا و ایجاد شرکت های دانش بنیان و افزایش اشتغال مبتنی بر توسعه فناوری را داشته اند. همه این دستاوردها نشان دهنده نقش بی بدیل دانشگاه ها در دستیابی به استقلال و رفاه و امنیت برای کشور است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: باید توجه داشت که موفقیت ها و ارتقای این دستاوردها و حفظ پیشتازی کشور در علم و فناوری و نیز حل مشکلات اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشور در گرو توجه ویژه به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان و فراهم آوری زمینه مناسب برای رشد و تعالی آموزش، تحقیقات و توسعه دانش های بنیادی، کاربردی و تجاری سازی دستاوردهای علمی و تولید محصولات دانش بنیان در کشور است.
دکتر فتوحی افزود: عدم توجه مناسب به جایگاه علم و دانش کشور را نه تنها از نظر اقتصادی و اجتماعی بلکه از نظر امنیتی در معرض خطر جدی قرار خواهد داد، لذا نیاز است تا برای حل مشکلات و چالش های مهمی که دانشگاه های کشور با آن روبه رو هستند اهتمام ویژه ای بکار ببریم. برخی از مهم ترین چالش هایی که در مقابل علم و تحقیقات قرار دارند، مشکلات دانشگاه ها، کمبود منابع، فرسودگی تجهیزات و کاهش تدریجی مناسب انسانی است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: بخش عمده منابع عمومی به دانشگاه ها اختصاص داده شده است که باید صرف هزینه های جاری نظیر حقوق و مزایا با هزینه های اجتناب ناپذیر آب و برق و نگهداری خوابگاه و تغذیه شود. درخشش دانشگاه ها در صحنه های علم و فناوری به تجهیزات مناسب و بروز و بودجه های تحقیقاتی مناسب، سرمایه گذاری برای زیر ساخت ها و جذب نیروی انسانی ماهر است وگرنه علم کشور به تدریج تحلیل خواهد رفت، بنابراین برای رفع این چالش باید چاره ای اندیشید.
فتوحی بیان کرد: به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی دانشگاه محل آزاد اندیشی است و برای شکوفایی اندیشه ها و پاسخ به نیازهای علمی و فناوری کشور باید دانشمندان و محققان کشور بتوانند با آزادی و آرامش به تحقیق بپردازند و نظریات علمی خود را در معرض نقد و اندیشه ورزی قرار دهند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: کشوری رشد می کند که دانشمندان آن ارج ببیند و بر صدر نشینند. حمایت جدی از توسعه علوم بنیادی بین رشته ای و فرا رشته ای از مهم ترین باید های امروز کشور است. سرمایه گذاری در این حوزه ها علاوه بر تامین نیازهای تحقیقاتی و توسعه فناوری در کشور می تواند بسیاری از دانش آموختگان نخبه را بکار گیرد و از مهاجرت آنها جلوگیری کند.
فتوحی تاکید کرد: دانشگاه های کشور مجموعه ای از توانمندی های مختلف ولی مکمل هستند. ضروری است که با آمایش علمی کشور و با توجه به شرایط نیروی انسانی زیرساخت ها و موقعیت های جغرافیایی، مسیر تحول دانشگاه ها را به صورت جداگانه طراحی کنیم و توجه وزیر علوم و مجلس شورای اسلامی به این نکته مایه تحول در این حوزه است.
او افزود: تضعیف نقش هیئت امنا و دخالت روز افزون دستگاه های حسابرسی و حتی تخصصی دانشگاه ها از مقوله اصلی بروز خلاقیت ها و اجرای برنامه های نوین برای به ظهور رساندن توانایی های خود است. متاسفانه با گذشت زمان نقش هیئت امنا در تعیین سیاست های کلان و جهت گیری های دانشگاه ها کمرنگ و دخالت های نهادهای بیرونی در امور دانشگاه ها افزوده شده است. امید می رود که با حمایت و درایت وزیر علوم این چالش مهم از پای دانشگاه ها برداشته شود.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه شریف همواره پیشتاز حوزه علم و فناوری در کشور است و از این رهگذر اعتباری جهانی نیز یافته است. این دانشگاه همواره بر خدمت توسعه و آبادانی کشور و رفاه و آسایش جامعه بوده و خواهد بود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7