کد خبر: 17890| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۳ مرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۸:۲۸:۰ | تعداد بازدید: ۹۵۸

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و هشتمین آئین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری با تاکید بر ضرورت تقویت و گسترش اخلاق در محیط‌های علمی و دانشگاهی گفت: کلاس‌های درس قبل از آموزش علم و دادن حجم زیادی از اطلاعات، باید محل آموزش و توصیه به اخلاق و زیست سالم باشد.
بیست و هشتمین آئین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری بعد ازظهر امروز (۱۲ مردادماه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از استادان دانشگاه نمونه در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه، برگزار شد.
دکتر منصور غلامی در این آئین با اشاره به اینکه هر ساله سنت تقدیر و بزرگداشت از اساتید برگزیده و مراکز پژوهشی را داشته‌ایم، گفت: در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری احتیاط‌ها بیشتر شده و دنبال فرصت‌های مناسبی برای برگزاری بودیم به همین دلیل تاکید کردم قبل از آغاز سال تحصیلی و شروع مجدد ارزیابی اساتید این برنامه در فرصت باقی‌مانده برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش عالی کشور بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با بازسازی جدید و تغییر و دگرگونی‌های ایجاد شده، طی دوره ۲۰ ساله در تربیت نیروی انسانی متخصص بسیار موفق عمل کرده است، اظهار داشت: شاید آنچه در معرض نقد قرار می گیرد این است که وزارت علوم چه کاری کرده؟ در واقع، آموزش عالی کشور در دوره ای کمتر از دوره بیست ساله توانست وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی متخصص ایفا کند. جایگاه افتخارآفرین در مجامع علمی و بین‌المللی که طبق رتبه‌بندی‌های اعلام شده، کسب کرده‌ایم، دستاورد مهم و ارزشمندی است. همچنین توجه به مبحث پژوهش و شاخص‌های حاصل از برونداد‌های پژوهشی در سطح بالایی قرار دارد.
وی تصریح کرد: همواره در تلاش بودیم تا وضعیت آموزش عالی کشور را با یک نگاه جامع به مردممان نشان دهیم و در همین فضای نگاه جامع، بتوانیم برای آینده نیز تدابیر لازم را داشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در یک نقطه زمانی، همزمان به بحث پژوهش توجه خوبی داشتیم و شاخص‌های علوم پژوهشی است که در سطوح بالایی از جایگاه علمی قرار دارد و کمتر از دو دهه گذشته توجه به کار بست پژوهش‌ها که خود حاصل عملکرد جامعه علمی در تربیت نیروی انسانی جوان و دانشجو بوده است به سمت کاربست در جامعه سوق داده شده است.
دکتر غلامی ادامه داد: به سمت صعود یافته‌های علمی در قالب‌های مختلف و نگاه‌های برنامه‌ریزی منسجم و متکی به علوم جدید هستیم، در واقع آن یک نگاهی است که بخشی از انتظارت جامعه را در معنای عام در قالب آموزش، تحقیقات و فناوری جواب می دهد، بنابراین باید تمامی این دستاوردها را مناسب با زمان خاص خود در مقابل دید عموم قرار دهیم.
دکتر غلامی گفت: خیلی وقت‌ها شاید فضاهایی که در حاشیه انتظارات هر مجامع علمی شکل می گیرد فاقد مطالب کافی و کامل از موضوع باشد و باعث شود که این تصور پیش آید که جامعه علمی ما احیاناً کم‌کاری کرده یا به سمت برآورده کردن نیازهای جامعه حرکت نکرده است، در حالیکه این با اذعان همه دانشمندان، نخبگان، محققان و … حرکت قابل توجهی کرده است.
وی ادامه داد: در خیلی زمینه‌ها از دنیا عقب نیستیم و لذا این مطلب را باید قدر بدانیم و از کسانی که این شرایط را با علم و دانش و تلاش شبانه‌روزی خود فراهم کردند در سطح کشور و جهان قدردانی کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: اینگونه مراسم‌ها نقطه کوچکی است قدردان زحمات اساتید و محققان باشیم، انشالله بازخورد آن به این معنی باشد که ما قدردان تلاش‌ههی تک تک همکاران و دانشجویان و استادان عزیز باشیم، چرا که آنها امیدهای آینده هستند.
وی افزود: در فضاهای علمی نیازمند یک فضای آرام و به دور از تنش و یک فضای پر از امید و نیاز هستیم، این نیاز یک نیاز ضروری است برای اینکه بتوانیم آرامش فکری و تمرکز اندیشه را در امیدهای علمی فراهم کنیم. طی سال گذشته تمام تلاش آموزش عالی کشور این بوده که فضای آرام در محیط های دانشگاهی شکل بگیرد، علی رغم اینکه در سطح جامعه به دلایل مختلف نگرانی ها زیاد بوده، اما تلاش کرده ایم تا محیط های دانشگاهی آرامی داشته باشیم و این موضوع اتفاق افتاد و بخش بیشتری از آن حاصل تلاش مدیران دانشگاهی و مراکز پژوهشی ما بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدواریم که در ماه های پیش رو و سال های آینده به نحو شایسته ای این محدودیت ها کمتر شود و دست و بال مجموعه کشور و دانشگاه ها و دولت برای فراهم کردن امکانات و بسترها و فعالیت های علمی بیشتر از آنچه که بوده شود و شاهد شکوفایی عمیق تر و گسترده تری از حوزه علم و دانش و فناوری باشیم. در بحث تحول آموزش عالی کشور قطعاً تحول اتفاق افتاده و هم باید اتفاق بیفتد و هم پویایی علم و دانش باید در محیط های دانشگاهی خود را بهتر بشناسد.
دکتر غلامی اظهار داشت: در این مدت تلاش کردیم ارزشها و شاخص‌های اموزش عالی حفظ شود و در همین رابطه، آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی با شاخص‌های متعدد و بسیار دقیق و با جزئیات مورد بازنگری قرار گرفت که امیدواریم مورد تصویب قرار گیرد تا در ارزیابی‌ها موثر باشد.
وی اظهار داشت: اعتقاد دارم باید قدردان سرمایه‌های علمی جامعه باشیم. اینها گنجینه‌های پربها و بی بدیل هستند که هم باید برای داشتن آنها خداوند را شکر کنیم و هم برای بهره بردن از وجود ارزشمندشان تلاش کنیم. از ظرفیت‌‌های جوان و نخبه علمی کشور نیز نباید غفلت کنیم. کرسی‌های آموزش عالی کم‌کم باید به نسل‌های جوان، تاثیرگذار و دانشمند تحویل شود تا جامعه از وجود آنان بهره ببرد. باید تلاش شود تعداد استادانی که دارای ویژگی‌های برتر و نمونه هستند در دانشگاه‌ها افزایش یابند.
وزیر علوم دولت دوازدهم در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت تقویت و گسترش اخلاق در محیط‌های علمی و دانشگاهی تاکید کرد: این مهم باید در اولویت استادان قرار گیرد. کلاس‌های درس قبل از آموزش علم، محل آموزش و توصیه به اخلاق باشد. تربیت دانشجو صرفاً دادن حجم زیادی از اطلاعات علمی نیست. باید توجه ویژه به اخلاق و زیست سالم را در آنها نهادینه کنیم.

منبع:اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7