کد خبر: 17792| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۸ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۸:۱۰:۰ | تعداد بازدید: ۹۴۰

مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران به تشریح اهداف، فرایند اجرایی و جزئیات پنجمین جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه ملی ایثار پرداخت و از مشارکت پنج دستگاه آموزشی کشور در برگزاری این رویداد خبر داد.

محمدعلی فقیه روز یکشنبه با بیان اینکه پنجمین جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه ملی ایثار با هدف معرفی و تجلیل از برترین‌های آموزشی و تحصیلی جامعه هدف طرح شاهد برگزار می‌شود، گفت: ایجاد پویایی، تحرک و افزایش انگیزه تحصیلی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است و این جشنواره با مشارکت سایر دستگاه‌های آموزشی عضو طرح شاهد شامل وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود.
طرح شاهد نتیجه‌ فرمان تاریخی حضرت امام (ره) است
مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فرمان تاریخی امام خمینی (ره) که منجر به طرح شاهد شده است، گفت: بر اساس فرمان حضرت امام (قدس سره) فرزندان شاهد باید به بهترین وجه از کودکستان تا بالاترین مدارج دانشگاهی اداره شوند و به همین منظور امام راحل تمام مسئولان آموزشی کشور را مکلف به اجرای آن کردند.
وی افزود: طرح شاهد نتیجه‌ همان دستور امام(ره) بود، وقتی اساسنامه طرح شاهد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، وظایفی برای وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که از مراکز آموزشی کشور هستند، تعیین شد. وزارتخانه‌هایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و سازمان‌های مرتبط که جزو سازمان‌های فرهنگی، پرورشی، اردویی و فرهنگی هستند نیز به این وزارتخانه‌ها پیوستند. وظیفه‌ اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این طرح، سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین و مصوبات مراجع بالادستی است.
 
معرفی دستاوردهای دستگاه‌های عضو طرح شاهد
مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: جدا از نظارتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران بر درست اجرایی شدن اقدامات هر سازمان در حوزه خدمات آموزشی انجام می‌دهد خلأ جشنواره‌ای که بتواند دستاوردهای دستگاه‌های عضو طرح شاهد را نشان دهد احساس می‌شد ضمن اینکه این جشنواره می‌توانست خروجی مثبتی که در دانش‌آموز، دانشجو و طلاب دیده می‌شود را نشان داده و نظارت بنیاد شهید و امور ایثارگران را کامل‌تر کند.
وی افزود: یکی از مباحثی که متأسفانه در جامعه در ارتباط با مسئله آموزش جامعه هدف مطرح می‌شود، سهمیه است، اینکه گفته می‌شود داوطلبان شاهد و ایثارگر با رانت سهمیه موفق می‌شوند. در صورتی که این مسئله یک حق قانونی است و در همه‌ جای دنیا وجود دارد و اکثر کشورها به بازماندگان جنگ سهمیه‌هایی می‌دهند و البته در ایران نسبت به سایر کشورها سهمیه کمتری به ایثارگران داده شده است.
فقیه گفت: سهمیه حق ملی است که به تعدادی از افراد داده می‌شود که جانشان را برای این کشور به خطر انداخته و ایثارگری کردند. در همایش سال گذشته‌ تجلیل از رتبه‌های زیر ۱۰۰ کنکور، مشخص شد که در رقابت علمی آزاد در کنکور، ۲۱ نفر از جامعه‌ ایثارگری رتبه‌های دو رقمی و تک رقمی را بدون استفاده از سهمیه کسب کردند که این نشان از آن بود که دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر بدون احتساب سهمیه هم می‌توانند به موفقیت‌های زیادی برسند.
 
تعیین شاخص‌های ممتازین در دستگاه‌های آموزشی
مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جلساتی با پنج دستگاه آموزشی کشور در مورد خلأهای حوزه آموزشی ایثارگران برگزار شد، در این جلسات تصمیم بر آن شد که یک جشنواره در تراز ملی برگزار شده و از نخبگان تحصیلی شاهد همه‌ دستگاه‌های آموزشی تجلیل شود که این اقدام شامل دانش‌آموزان ممتاز، دانشجویان و طلاب شاهد و ایثارگر است. این جایزه مختص به دوره‌ تحصیل است و اقدامات پژوهشی و فرهنگی را در برمی‌گیرد.
وی افزود: ساختار این جشنواره به این ترتیب است که پنج دستگاه آموزشی به اضافه بنیاد شهید و امور ایثارگران که دبیرخانه اصلی جشنواره نیز در آن قرار دارد، در این جشنواره نقش دارند. دو کمیته‌ اجرایی و علمی در این جشنواره در نظر گرفته شده است و کمیته‌ اجرایی، موارد اجرایی از جمله تبلیغات و رسانه و این موارد را برعهده دارد اما کمیته‌ علمی به طور خاص در هر دستگاه وجود دارد و مسؤولیت آن به عهده هر دستگاه است.
مدیرکل آموزش بنیاد تصریح کرد: هر دستگاه جدا از اینکه شاخص‌های ممتازین خود را به تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره رسانده، داور، ارزیابی‌کننده و انتخاب کننده‌ برگزیده‌ها نیز هست و بنیاد شهید و امور ایثارگران صرفاً به عنوان ناظر در جلسه حضور دارد. از آنجایی که این جشنواره یک جایزه ملی و با حضور همه‌ دستگاه‌های آموزشی است می‌تواند برای ممتازین هر دستگاه یک سابقه‌ علمی معتبر ایجاد کند.
 
فضای تعامل و هم‌افزایی در پیشبرد کار جشنواره مؤثر است
فقیه گفت: برای برگزاری این جشنواره باید پنج دستگاه با یکدیگر هماهنگ باشند و فقط فضای تعامل و هم‌افزایی است که در پیشبرد کار جشنواره مؤثر است.
وی افزود: شرایط اجرای این جشنواره امسال به این ترتیب است که در هر استان در سالن استانداری از برگزیدگان ساکن هر استان با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه و رؤسای دانشگاه‌ها تجلیل به عمل می‌آید. در استان تهران نیز با حضور مقامات کشوری از ۱۰ نفر برگزیده‌ این استان در سالن باغ موزه دفاع مقدس تجلیل به عمل می‌آید. در کنار این برنامه برای اولین‌بار از عوامل اجرایی طرح شاهد که در این سال‌ها نقش مؤثری را ایفا کردند نیز به رسم قدردانی تجلیل می‌شود.
مدیرکل آموزش بنیاد شهید گفت: در این جشنواره از ۷۱ نفر منتخبین علمی و آموزشی و ۳۶ نفر از منتخبین طرح شاهد که در گستره‌ ۲۸ استان هستند تجلیل به عمل می‌آید. این جشنواره با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و با محدودیت نفرات برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7