کد خبر: 17776| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۶ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۳:۴۸:۰ | تعداد بازدید: ۹۲۹

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه گزارش‌ها حاکی از افزایش بستری مبتلایان به ویروس جهش یافته هندی در برخی استان های کشور است، گفت: راه حل اصلی و بهترین راه برای اینکه از کشور و مردم در مقابل این بیماری حفاظت شود، فاصله گرفتن از ویروس در چارچوب رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمعات است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به گذشت 17 ماه از ورود ویروس کرونا به کشور و فعال شدن آن در اشکال و سویه های مختلف، ووهانی، انگلیسی و هندی، افزود: این ویروس خطرناک در این مدت علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای سلامتی مردم، در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه همه تلاش ها این بوده است که از انتشار و انتقال ویروس در کشور جلوگیری کنیم، گفت: این تلاش ها انتقال و انتشار را مقداری به تاخیر انداخت اما متاسفانه همچنان اصل انتقال و جهش ویروس در کشور را شاهد هستیم و درحالی که فکر می شد شرایط به سمت آرامش حرکت می کند، بدلایل مختلفی از جمله انتخابات، انجام سفرها و تردد های غیرضروری و همچنین کاهش مراعات پروتکل ها امروز تقریبا در سراسر کشور دوباره با یک خیز صعودی بیماری مواجه هستیم .
رئیس جمهور با ابراز نگرانی از عدم رعایت اصول بهداشتی که براساس گزارش ها در مجموع به 48 درصد در جامعه کاهش یافته است، گفت: تلاش همه ما باید جلوگیری از عادی انگاری درمورد این ویروس خطرناک باشد و رعایت کامل نکات بهداشتی را باید همچنان در دستور کار خود قرار دهیم.
دکتر روحانی در ادامه به اهمیت تزریق واکسن در مهار و کنترل این بیماری و کاهش آمار فوتی ها، اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از 7 میلیون دوز واکسن تزریق شده و 2 میلیون دوز هم توزیع شده است، در مجموع در دو هفته آینده نیز 10 میلیون دوز واکسن در دسترس خواهد بود و با واکسیناسیون افراد بالای 65 سال و بیماران زمینه ای و مشاغل حساس طی روزها و هفته های آینده،تا پایان این دولت به وعده خود در بخش واکسن عمل خواهیم کرد.
رئیس جمهور اظهار داشت: اگر بخواهیم به طور کلی از این ویروس فاصله بگیریم باید هم در داخل کشور و در استان‌های مختلف و هم در سایر کشورهای جهان، شرایط ایمنی مناسبی در برابر ویروس ایجاد شده باشد. در غیر این صورت تلاش‌ها برای مقابله با ویروس فقط یک مقدار انتشار ویروس را به تعویق می‌اندازد اما اصلِ انتشار و انتقال و حتی جهش را شاهد خواهیم بود.
دکتر روحانی مطمئن ترین راه برای در امان ماندن از ویروس کرونا را رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی حتی درصورت تزریق واکسن دانست و افزود: امروز اعلام شد که به طور متوسط در کشور 48 درصد به پروتکل ها عمل می‌شود که این خیلی پایین است. توقع این است که پروتکل‌ها حداقل تا 85 و 90 درصد رعایت شود در غیر اینصورت مشکلات زیادی برای مردم به وجود می‌آید.
رئیس جمهور در ادامه واکسیناسیون را راه دیگر مقابله موثر با شیوع کرونا دانست و اظهار داشت: با حدود 10 میلیون دز واکسنی که طی یک تا دو هفته آینده تامین و تزریق خواهد شد، انشاءالله به وعده‌ خود که تا پایان این دولت افراد 65 سال به بالا و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه می‌شوند، عمل خواهیم کرد و این درحالی است که در برخی از استان‌ها افراد بالای 50  سال و حتی در برخی مناطق مرزی و جزایر افراد بالای 18 سال نیز واکسینه می شوند.
دکتر روحانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه واکسن های ساخت داخل نیز در ماه‌‌های پیش رو در واکسیناسیون سراسری مورد استفاده قرار گیرند، تصریح کرد: مردم باید بدانند که تزریق واکسن نباید عاملی باشد که آنها فکر کنند می‌توانند اجرای پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذارند. تزریق واکسن تاثیر زیادی در کاهش مرگ و میر دارد، اما نمی تواند به شکل کامل جلوی انتقال بیماری را بگیرد و کشورهایی که پس از واکسیناسیون گسترده اجرای پروتکل‌ها را کاهش دادند نیز از انجام این کار پشیمان شده اند.
رئیس جمهور تاکید کرد تا زمانی که واکسیناسیون در سراسر جهان به شکل موثر و قابل قبولی انجام نشده باشد باید تلاش کنیم جلوی عادی انگاری شیوع کرونا را بگیریم چرا که واکسیناسیون در حد کنونی نمی تواند جلوی چرخه انتقال ویروس را بگیرد.
 متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
ایام پیش رو، عید سعید قربان و در هفته آینده عید سعید غدیر را تبریک می گویم.
در مجموع حدود 17 ماه از ورود این ویروس به کشور و فعال شدن آن می‌گذرد. این ویروس به شکل‌های مختلف ظاهر شد. اول به صورت ویروس ووهانی، بعد از مدتی به صورت ویروس انگلیسی و اخیرا به صورت ویروس هندی شایع شده است. ویروس انگلیسی در شرایط عید نوروز از غرب کشور وارد شد و بعد هم گسترش پیدا کرد. این ویروس هندی هم مربوط به ماه های اخیر است که از شرق و جنوب وارد کشور شد و تقریبا مرزهای جنوبی و شرقی ما را فراگرفت و به سمت عمق کشور پیش می‌آید.
متاسفانه در گزارش امروز دیدیم که برخی از استان ها در زمینه بستری شدن شرایط مناسبی ندارند و آمار رو به افزایش است. کرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان و حتی تا حدی تهران، به هر حال برخی از استان‌ها در مسیر خیز جدید هستند و ما باید مراقبت بیشتری کنیم.
همه ما می‌دانیم که این ویروس در این 17 ماه فشار بسیار زیادی بر جامعه و مردم وارد کرد. به غیر از بحث سلامت مردم و آثار روانی، ویروس، چالش‌ها و خسارت‌های فراوان اقتصادی و فرهنگی وارد کرد. معیشت مردم، خدمات مردم در برخی از مشاغل از قبیل حمل و نقل و گردشگری دچار خسارت‌های بسیار زیادی شد. به اماکن ورزشی و آنهایی که در این زمینه فعال هستند و در بحث آموزش از شرایط ایده‌آل آموزش فاصله گرفتیم. گر چه آموزش در فضای مجازی بود، اما به هر حال هم در دبستان، دبیرستان، دانشگاه مقداری از مساله آموزش، از بحث مناسک دینی و مذهبی فاصله گرفتیم.
همه اینها مشکلاتی بود که این ویروس برای ما به وجود آورد و متاسفانه در حالی که فکر می‌شد به سمت آرام شدن شرایط حرکت می‌کنیم، همزمان با بحث انتخابات از یک طرف، مراسم عید فطر از سمت دیگر، سفرهای تابستانی از سوی دیگر، همه اینها دست به دست هم داد و از اینها مهم‌تر ورود همین ویروس هندی از مرزهای شرقی و جنوبی بود که کار را به مراتب سخت کرد و امروز تقریبا با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه هستیم.
اساسا حضور طولانی ویروس در یک بخشی از کشور و بعد انتقال آن به بخش دیگر به طور طبیعی با یک جهشی مواجه است. یعنی یک ویروس در یک استانی می‌ماند بعد از این استان منتقل می‌شود. خودِ این به معنی یک جهش داخلی است. اگر از خارج هم نیاید، در خودِ داخل هم به طور طبیعی با یک جهش‌های جدیدی مواجه می‌شویم.
اگر بخواهیم به طور کلی از این ویروس فاصله بگیریم، کلاً باید در داخل کشور در استانهای مختلف کاملا از این ویروس جدا شده و فاصله گرفته باشیم. کشورهای همسایه و بقیه جهان هم باید شرایط مناسبی داشته باشند، والا همه تلاش‌مان را می‌گذاریم مثلا مرز را کنترل می‌کنیم، البته این موثر است، یعنی در سرعت ورود موثر است، سرعت را کُند می‌کند، ولی به هر حال از یک جایی وارد می‌شود و هر چه هم در مرز تلاش کنیم، در استانها تلاش می‌کنیم تا سفر استانی به استان دیگر به راحتی صورت نگیرد یا ممنوع شود، ولی به هر حال با یک فاصله زمانی از استانی به استان دیگر دومرتبه منتقل می‌شود. یعنی همه تلاشها در واقع یک مقدار انتشار ویروس را به تعویق می‌اندازد، اما اصلِ انتشار و انتقال و حتی جهش را متاسفانه در سراسر کشور به یک صورتی شاهد هستیم.
برای اینکه بتوانیم از این ویروس فاصله بگیریم و مشکلات مردم، هم مشکلات جسمی و سلامت مردم، هم مشکلات روحی مردم، هم مشکلات معیشت مردم را برطرف کنیم، مسلما بهترین راه این است که از ویروس فاصله بگیریم. ویروس که می‌آید، یعنی نمی‌توانیم کاری کنیم، خودمان باید از ویروس فاصله بگیریم.
 فاصله گرفتن از ویروس این است که در اجتماعات شرکت نکنیم، ترددها را بسیار کم کنیم، از ماسک و همه وسایل حفاظتی استفاده کنیم، از وسایل بهداشتی استفاده کنیم و پروتکل‌ها را کامل مراعات کنیم.
امروز اعلام شد که به طور متوسط در کشور 48 درصد به پروتکل عمل می‌شود. این خیلی پایین است. توقع این است که در سطح 85 درصدی، 90 درصدی پروتکل ها در کشور اجرا و عمل شود، نه 48 درصد، این سطح رعایت پروتکل پایین است. ویروس هندی هم که وارد شده، تابستان هم که هست، اجتماعات هم خدای ناکرده مراعات نشود، دورهمی‌ها و رفت و آمدهای خانوادگی هم باشد، در رستوران‌ها مراعات نشود، پیداست که در کشور چگونه خواهد شد و مشکلات زیادی برای مردم به وجود می‌آید.
بنابراین یک راه حل اصلی برای اینکه کشور و جان مردم حفاظت بشود، فاصله گرفتن در چارچوب پروتکل‌ها از ویروس است. این دستور اول است که همیشه باید به عنوان یک دستور مهم مورد مراعات قرار گیرد.
مورد دوم واکسیناسیون است، واکسن را هر چه بیشتر بتوانیم وارد کشور کنیم و تزریقات انجام بگیرد می‌تواند بسیار موثر باشد. الحمدالله بیش از 7 میلیون واکسن تزریق شده و دو میلیون دوز واکسن دیگر هم علاوه بر این 7 میلیون توزیع شده و اینها هم به تدریج تزریق خواهد شد. به اضافه در طول این هفته 6، 7 میلیون دوز دیگر وارد کشور می‌شود و در مرداد ماه مقداری در حدود یک میلیون و خرده‌ای دوز واکسن داخلی هم می‌توانیم استفاده کنیم. در مجموع در یکی دو هفته آینده حدود 10 میلیون دوز واکسن می‌توانیم در دسترس داشته باشیم و تزریق کنیم.
اگر این 10 میلیون دوز در اختیار باشد، تزریق آن هم ظرف 20 روز تا دو سه هفته می‌تواند انجام بگیرد. به این ترتیب انشاءالله وعده‌ای که به مردم دادیم که تا پایان این دولت افراد 65 سال به بالا و افراد دارای بیماری زمینه ای واکسینه شوند، این کار انجام خواهد شد. حتی در برخی از استانها افراد 60 سال به بالا هم الان از واکسن استفاده می‌کنند، در برخی از استانها 50 سال به بالا هم استفاده می‌کنند و در برخی از نقاط مرزی و جزایر حتی از 18 سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند.
برای بحث مدارس هم که انشاءالله امیدواریم شرایطی باشد که در مهر ماه مدارس بازگشایی شود، واکسن برای آموزش و پرورش و معلمین عزیز مدنظر قرار داده اند. برای اساتید دانشگاه و همچنین برای عشایر و گروههایی که اعلام شده، آنها هم از واکسن استفاده خواهند کرد.
بنابراین در بخش واکسن طبق وعده‌مان تا پایان این دولت عمل خواهیم کرد. انشاءالله واکسن‌های داخلی هم یکی که به بازار واکسیناسیون آمده، امیدواریم دومی و سومی هم به تدریج تا پایان این دولت بتوانند در مسیر واکسیناسیون مردم بیایند.
پس به غیر از بحث پروتکل مساله واکسن است که این کار را داریم انجام می‌دهیم، اما در عین حال مردم عزیز ما باید بدانند که تزریق واکسن نباید عاملی باشد که آنها فکر کنند پروتکل‌های بهداشتی را باید کنار بگذارند. کسی که واکسن تزریق می‌کند، البته واکسن اگر دو دوز آن تزریق شود خیلی در کاهش مرگ و میر موثر است، اما در اینکه جلوی ابتلا را حتما بگیرد این چنین نیست. برای اینکه این ویروس مرتب جهش پیدا می‌کند و ابتلا و مشکلات پس از آن خواهد بود.
بنابراین حتما باید از وسایل بهداشتی استفاده و پروتکل‌ها را رعایت کنیم. بسیاری از کشورها هم که بعد از واکسن پروتکل‌ها را کنار گذاشتند پشیمان شدند و الان دارند برمی‌گردند دومرتبه به مردم توصیه می‌کنند از واکسن استفاده کنید، اما دومرتبه از اجتماعات پرهیز کنید.
بنابراین این کار هم باید انجام بگیرد. حتی اگر قادر باشیم در آینده تمام مردم را واکسینه کنیم، یعنی تمام کشور واکسینه بشوند، همه 18 سال به بالا هم واکسن بزنند، اگر کشورهای اطراف ما، اگر کشورهای منطقه یا حتی در جهان کشورهایی باشند که در آنجا کرونا باشد، باز هم ممکن است دومرتبه بیاید و سرایت کند. پس مصونیت کافی آن زمانی است که واکسیناسیون در همه کشورها انجام بگیرد. به همین دلیل کشورهای اروپایی هم که از واکسن استفاده کردند و در سطح وسیعی واکسیناسیون انجام دادند، ولی چون کشورهای دیگر در اطراف آنها یا در افریقا یا در آسیا یا در آمریکای لاتین استفاده نکردند، می‌بینیم دومرتبه این ویروس جهش یافته وارد شده است. درست است وقتی وارد می‌شود به آن صورت سابق مرگ و میر نیست، اما ابتلا و اشغال تخت و اینها هست و به هر حال مشکلات را به وجود می‌آورد.
بنابراین همه توان خود را باید به کار ببریم که جلوی عادی‌انگاری را در جامعه بگیریم. مردم باید احساس کنند که این ویروس وجود دارد، چرخه انتقال و سرایت وجود دارد و این بیماری همچنان می‌تواند برای مردم خطرناک باشد.
بنابراین همه باید به پروتکل‌ها عمل کنیم. زمان مصونیت هم زمانی نیست که مردم کشور ما واکسن بزنند. مصونیت از این بیماری زمانی است که کل مردم جهان بتوانند از واکسن  استفاده کنند و چون تا آن زمان فاصله داریم بنابراین باید برای زندگی در شرایط کرونایی و اجرای همه پروتکل‌ها برای یک مدت طولانی خودمان را آماده کنیم، انشاءالله.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7