کد خبر: 17612| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۹ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۵:۱:۰ | تعداد بازدید: ۹۶۳

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به همراه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صبح امروز از جلسه برگزاری کنکور ۱۴۰۰، در دانشگاه شهید رجایی بازدید کرد، گفت: امسال تعداد داوطلبان در رشته تجربی بیشتر شده و علوم پایه به دلایلی مغفول واقع شده و تعداد داوطلب این رشته‌ها کاهش پیدا کرده است.
دکتر علی خاکی‌صدیق با بیان این مطلب افزود: مجموعه‌ای از عوامل و سیاست‌ها منجر به افزایش تعداد داوطلبان در رشته علوم تجربی شده و این سیاست‌ها فقط مختص وزارت علوم نیست، بلکه سیاست‌های سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها هم در بروز و ظهور این وضعیت تأثیرگذار بوده است.
دکتر خاکی صدیق ادامه داد: در درجه اول با این تصمیمات و سیاست‌ها رشته‌های علوم پایه لطمه خورده‌اند و داوطلبان خیلی کمتر به سمت این رشته‌ها می‌روند.
وی با بیان اینکه این روند ۲۰ سال است که در کشور شروع شده است، ادامه داد: در چند سال اخیر گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی خیلی بیشتر شده است. البته وضعیت در رشته‌های مهندسی و فنی هم همین طور است.
این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: یک معضل دیگر مهاجرت نخبگان است که بازار کار در آن مؤثر بوده است. وزارت علوم کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت علوم پایه تشکیل داده است، این روند بررسی شود تا بررسی کنیم که برای حل این معضل چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه رسیدگی به این وضعیت آسان نیست، توضیح داد: وضعیت به وجود آمده ناشی از عرضه و تقاضا است و دانش آموزان از دوران مدرسه به این سمت سوق داده می‌شود.
دکتر خاکی‌صدیق گفت: درست است که اگر شغل و زمینه لازم برای اشتغال‌زایی داوطلبان ایجاد شود آن‌ها قطعاً به سمت رشته‌های دیگر هم می‌روند، اما مسئله این است که رسیدگی به آن دست وزارت علوم نیست.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: حقوق مهندس و پزشک را وزارت علوم تعیین نمی‌کند و راه حل این مسئله فرا ارگانی است.
آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ که با ۵۱ سال قدمت وارد قرن جدید شده است، از ساعت هشت صبح امروز (چهارشنبه نهم تیرماه) در ۴۱۴ شهرستان در سراسر کشور آغاز شده است.
بر اساس برنامه زمان‌بندی سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور گروه آزمایشی هنر امروز چهارشنبه ۹ تیر ماه، ۲ گروه آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی روز پنج شنبه ۱۰ تیر ماه، گروه آزمایشی علوم تجربی روز جمعه ۱۱ تیر ماه و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی روز شنبه ۱۲ تیر ماه برگزار می‌شود.

منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7