کد خبر: 17548| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۵ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۰۲

رئیس جمهور با بیان اینکه درخصوص بیماری کرونا شاهد روند کاهشی در کشور هستیم، گفت: البته چند استان جنوبی کشور شرایط ویژه دارند اما درمجموع شاهد یک خیز جدید و موج جدید بیماری در کشور نیستیم و همچنان باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی در دستور کار همه ما باشد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه این روزها در کشورهای مختلف اروپا، روسیه و شرق آسیا شاهد موج جدید این بیماری هستیم،گفت: به همین دلیل نمی توان نسبت به آینده با قطعیت سخن گفت و مراعات پروتکل های بهداشتی همچنان لازم و ضروری است.
دکتر روحانی با تشریح اقدامات و تلاش های انجام شده در طول 16 ماه گذشته در راه مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع این بیماری در کشور تاکنون، هم در مدیریت کرونا و هم در کاهش آثار و تبعات این بیماری در بخش های مختلف، کارهای بزرگی انجام شده و آثار و تبعات اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی کرونا را به حداقل رساندیم.
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که در کشور برای مقابله با بیماری کرونا انجام شده اظهار داشت: با کاهش تبعات ناشی از این بیماری دولت اجازه نداد تا دوگانه سلامت و زندگی و اقتصاد مردم شکل بگیرد.
دکتر روحانی با بیان اینکه از ابتدا با این دوگانگی ها مخالف بوده و معتقد بودیم که در کنار مراعات پروتکل‌های بهداشتی می‌توان فعالیت‌های اقتصادی نیز انجام داد، اظهار داشت: این درحالی است که در ابتدای سال 99 عده‌ای اصرار داشتند که فعالیت های اقتصادی برای یکی دو ماه به طور کامل تعطیل شود و بی تردید با چنین کاری زندگی روزمره و معیشت مردم با خطر جدی مواجه می‌شد.
رئیس جمهور افزود: دولت برای حمایت از آسیب‌های ناشی از کرونا چندین بسته جامع حمایتی و معیشتی برای گروههای مختلف در نظر گرفت و آن را اجرا گذاشت.
دکتر روحانی در ادامه به اقدامات انجام شده برای تولید واکسن در کشور اشاره کرد و گفت: تولید واکسن از روز اول مورد توجه دولت قرار داشت و تصمیم گرفتیم مراکز تولید واکسن را مورد حمایت قرار دهیم. درحالی که بسیاری تولید واکسن در داخل کشور را وقت تلف کردن می‌دانستند ولی دولت سیاست تشویق و کمک را در پیش گرفت.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به محض اینکه شرکت های دانش بنیان و متخصصان شروع به تحقیقات در زمینه تولید واکسن کرونا کردند عده‌ای در مقابل، خرید واکسن از خارج را زیر سوال بردند اما معتقد بودیم این حرف نیز نادرست است و نسبت به خرید واکسن خارجی برای تامین نیاز کشور نیز اقدام کردیم و همچنان هم به واکسن خارجی نیاز داریم و باید نسبت به خرید آن اقدام کنیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه دو واکسن برکت و پاستور مجوز تزریق عمومی گرفته اند و نمونه ‌های دیگر نیز در هفته‌ها و ماههای آینده به بازار عرضه خواهند شد، اظهار داشت: امروز با تنوع خوبی در واکسن مواجه هستیم و ورود این واکسن‌ها می‌تواند بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کند و چه بسا صادرات نیز داشته باشیم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید به کار بزرگی که دانشمندان و شرکتهای دانش بنیان در تولید واکسن داخلی انجام دادند افتخار کنیم، اظهار داشت: واکسن داخلی افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است و کاری که روز گذشته مقام معظم رهبری در استفاده از واکسن داخلی انجام دادند اقدام بسیار ارزشمندی بود.
دکتر روحانی افزود: درحالی که مقام معظم رهبری می‌توانستند خیلی زودتر و حتی از واکسن غیرداخلی استفاده کنند اما ترجیح دادند که از واکسن داخلی استفاده کنند و این تشویق فوق‌العاده موثری از فعالیت دانشمندان کشورمان بود و این گونه تشویق‌های معنوی قابل مقایسه با مسائل مادی نیست.
رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همیشه برای علم و دانش و فناوری مشوق بسیار بالا و موثری بودند و امروز فضای علم، دانش، فناوری و اختراع در کشور حاکم است.
دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد که تا پایان این دولت افرادی که سن بالا دارند واکسن دریافت کنند و زمانی که دولت را تحویل می‌دهیم 4، 5 نوع واکسن داخلی آماده ارائه به بازار باشد.
رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد آیت‌الله شهید بهشتی و تبریک هفته قوه قضاییه اظهار داشت: شهید بهشتی یکی از مظلوم‌ترین چهره‌های تاریخ انقلاب است و اتهامات بسیار ناروایی به آن بزرگوار به عنوان غربگرا،‌ روشنفکری که  اعمال و رفتارش با موازین دینی فاصله دارد و لیبرال مطرح می‌شد و این حرفهای ناصحیح نسبت به آن عزیز به طور عمده توسط گروه های التقاطی‌، منافقین و گروههای منحرف طرح می‌شد.
دکتر روحانی گفت: با اتهامات فراوان نسبت به این شهید بزرگوار، در جامعه ایجاد نفرت کرده بودند، به دلیل مدیریت، عقلانیت و تشکیلاتی بودنش و شناختی که نسبت به مکاتب فکری جهان و شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای داشت از ایشان کینه داشتند و شهید بهشتی را به عنوان یک ستون و امید به آینده، مورد حمله قرار می‌دادند اما شهادت شرایط را تغییر داد و بسیاری از مردم به ویژگی‌های این شهید مظلوم واقف شدند.
رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت هفته قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه مسوولیت سنگینی را برای امنیت کشور، عدالت و آرامش مردم بر عهده دارد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7