کد خبر: 17273| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۵ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۳:۲۲:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۳۳

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه جهان در حوزه علوم و فناوری به سرعت در حال تحول است، تاکید کرد: نگاه به آینده می‌تواند به عنوان یک استراتژی مهم در حوزه علم و فناوری باشد.
در اولین کنفرانس ملی انجمن پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران که صبح امروز به صورت مجازی و به میزبانی پارک علم و فناوری مازندران برگزار شد، دکتر منصور غلامی با بیان اینکه امروزه نگاه به زیست‌بوم نوآوری و فناوری در کشور جزو ضروریات مهم در این بازه زمانی است، اظهار داشت: هم‌اکنون ما در مرحله انتقال دستاوردهای پژوهشی و یافته‌های علمی به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه هستیم و این موضوع از هر نوع و دسته، به لحاظ دسته‌بندی‌های علوم، بسیار مهم است.
وی افزود: در یک نگاه جامع این موضوع هم در شرایط فعلی که لازمه‌اش توجه به بخش‌های مختلف علم و فناوری‌های منشا گرفته از علوم مختلف است و هم توجه به آینده به معنای آینده‌نگری در حوزه علم و فناوری و نوآوری اهمیت دارد.
وزیر علوم ادامه داد: جهان به ویژه در حوزه علوم و فناوری به سرعت در حال تحول است و هر روز هم شاهد تحولات و یافته‌های جدید در علوم و هم انتقال این یافته‌ها برای تکمیل، ارتقا و یا ایجاد و معرفی فناوری‌ها هستیم. لذا غفلت از این تحول، موجب عقب ماندگی‌هایی می‌شود که گاهی جبران آن به این آسانی میسر نیست و مستلزم صرف وقت، انرژی و هزینه زیاد خواهد بود، لذا قطعاً نگاه به آینده می‌تواند به عنوان یک استراتژی مهم در حوزه علم و فناوری محسوب شود.
دکتر غلامی اظهار داشت: این تحولی که در جهان در حال رخ دادن است، مقدمات آن از دهه‌های گذشته شکل گرفته است، اما هر زمان به سرعت آن اضافه شده است. ضرورت همکاری و تعامل بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به عنوان محیط‌های تولید علم و بخش‌های اجرایی، صنعتی، اقتصادی به عنوان بهره برداران از نتایج علم، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پارک‌ها و مراکز رشد را واسطه تسهیل تعامل بین منابع تولید علم و مراکز کاربست آنها قلمداد و تاکید کرد: در این ارتباط، جایگاه پارک‌ها و مراکز رشد، جایگاه بسیار حساس و راهبردی است.
دکتر غلامی همچنین با اشاره به لزوم توجه به زمینه‌های مختلف علوم و فناوری‌ها که امروز در دنیا به عنوان نقاط و موضوعات کلیدی و توجهات راهبردی است، اظهار داشت: در حوزه‌هایی مثل هوش مصنوعی، ماشین‌های هوشمند و فناوری‌های زیستی آنچه که پیش‌بینی می‌شود حالت شگرفی است که در حیات انسان‌ها، مدیریت جامعه، راهبردهای موجود در مباحث سیاست‌گذاری اعم از حوزه‌های ملی و بین المللی، تاثیرات عمیقی برجا خواهد گذاشت. بنابراین هر جامعه‌ای ضرورتاً باید خودش را آماده رویارویی با تحولات پیش رو کند.
وی ادامه داد: طبیعی است که ما با داشتن توان علمی خوب در بین مجامع علمی دنیا، باید نقاط قابل توجه و ویژه را مورد دقت‌نظر قرار دهیم و برای تحقق آن تلاش کنیم.
دکتر غلامی با اشاره به موضوعاتی که در این کنفرانس مطرح می‌شود، گفت: همه این مباحث، یک بحث مقدماتی و کلی است که به دنبال آن حتماً نشست‌های بعدی در حوزه‌های تخصصی به صورت سمپوزیوم های تخصصی می‌تواند به ورود بیشتر مراکز علمی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و به اشتراک گذاری تجربیات کمک کند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه انجمن علمی پارک‌ها و مراکز رشد کار ارزشمندی انجام دادند و شکل‌گیری خود این انجمن، به عنوان یک مجموعه ذی‌قیمت سرمایه بزرگی در این راه است، اظهار داشت: در این مسیر علاوه بر نگاه به درون جامعه علم و فناوری، حتماً باید نگاه به جامعه و بخش‌های مختلف آنکه قرار است از این تعاملات، تحقیقات و تولید فناوری‌ها و نوآوری‌ها بهره‌مند شوند هم در دستور کار قرار گیرد.
وی یادآور شد: برخی مواقع لازم نیست که منتظر آمدن گروه‌ها و نهادها به سمت درخواست تولید فناوری یا تقاضا برای حل مسائل و مشکلات باشیم، بلکه با معرفی توانمندی‌ها می‌توان کمک بزرگی شکل داد که بخش اعظمی از نیازهای جامعه را برطرف کند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس، ابراز امیدواری کرد: انشالله در برنامه های آتی، این فعالیت‌ها به سمت تعمیق و گسترش به ویژه با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حرکت کند.

منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7