کد خبر: 17017| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۵:۴۶:۰ | تعداد بازدید: ۷۸۲

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح جزئیات نخستین دوره نمایشگاه مجازی قرآن، برگزاری این نمایشگاه را راهی برای تقویت عدالت توزیع اقلام فرهنگی برشمرد و گفت: این نمایشگاه تسهیل دسترسی‌های فرهنگی و دینی را محقق خواهد کرد.
 نشست خبری اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم صبح امروز هفتم اردیبهشت‌ماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضان‌علی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، ایوب دهقان‌کار، مدیر مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید از سوی امیرحسین لندرانی،‌ قاری نوجوان، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد گفت:‌ مقرر بود، نمایشگاه بین‌المللی قرآن در اوایل سال ۹۹ برگزار شود، اما شیوع کرونا در اواخر سال ۹۸ منجر به تعطیلی آن شد. خوشبختانه در ماه‌های پایانی سال ۹۹ با همکاری‌های مؤثر مؤسسات و اصحاب و اهالی فرهنگ توانستیم مقدمات لازم را برای برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم در حدی که بتواند گام اول را گام استواری نشان دهد، فراهم کردیم و فعالیت نمایشگاه از شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز خواهد شد.
گزارش تصویری نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن
وی نمایشگاه مجازی را رویداد بزرگ ملی نامید و اظهار کرد: این رویداد از جنبه‌های بین‌المللی نیز خالی نیست. در گام اول تأکید بر برگزاری نمایشگاه در چارچوب سرزمینی ایران اسلامی بود، اما گام کوتاهی نیز در راه گسترش آن به فضای بین‌الملل برداشته شد، بدون اینکه وصفی از بین‌المللی بودن در عنوان نمایشگاه وجود داشته باشد.
فقهی‌زاده گفت: اولین نکته از نظر ما تأکید بر استفاده از فضای مجازی در اقدامات کلان متناسب با شرایط جهان و کشور بود. معاونت قرآن و عترت به نیابت از وزارت ارشاد طی سال گذشته ده‌ها طرح کلان را مورد حمایت قرار داده و همچنین به راه‌اندازی برخی نهادها نیز کمک کرده است. نخستین آزمون سراسری قرآن و عترت با همین نگاه، هشتم اردیبهشت‌ماه در صدها شهر و روستا برگزار خواهد شد. 
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد همچنین بیان کرد: موضوع دیگری که نظر ما را در برگزاری نمایشگاه مجازی جلب کرد، تقویت عدالت توزیعی اقلام فرهنگی و فرهنگ دینی در سطح ملی بود. موردی که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن از آن محروم بودیم. نمایشگاه طی سال‌های سال به اهالی تهران و شهرهای اطراف اختصاص داشت، چیزی که به مثابه مشکل اندک اندک مطرح می‌شد، عدم دستیابی سایر علاقه‌مندان به این رویداد فرهنگی و دینی در حوزه بین‌الملل بود. همین باعث شد شعبه استانی این نمایشگاه را راه‌اندازی کنیم. در سال ۹۸ نخستین شعبه استانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مشهد راه‌اندازی و مقرر بود تا دومین شعبه نمایشگاه سال ۹۹ در تبریز برگزار شود که به خاطر بیماری کرونا اصل و شعبه استانی نمایشگاه قرآن تعطیل شد.
وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه مجازی قرآن، تسهیل دسترسی‌های فرهنگی دینی را به عنوان یکی از شعارهای وزیر ارشاد محقق خواهد کرد، افزود: به توفیق الهی نمایشگاه مجازی قرآن در سال‌های آینده و بعد از پایان کرونا در کنار نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فعالیت خواهد کرد. این یک ظرفیت و نهادسازی مستقل خواهد بود که امسال نخستین دوره آن را پشت سر خواهیم گذاشت.
فقهی‌زاده تصریح کرد:‌ در نمایشگاه مجازی قرآن دو بخش عمده فروشگاهی داریم. در این بخش آثار قابل ارائه فقط منحصر به حوزه قرآن و عترت نیست و علاوه بر آن حوزه مفهومی و موضوعی دین و حوزه مفهومی و موضوعی دفاع مقدس نیز اضافه شده است. مقدمات لازم برای اجرای بخش فروشگاهی در این سه حوزه آماده است و همراه با تسهیلات قابل توجه برای فعالان حوزه قرآن و عترت شروع به کار خواهد کرد.
به گزارش ایکنا، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تلاش شده است بخش محتوایی کمتر از بخش فروشگاهی نباشد، بیان کرد: در این بخش شاهد فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه موسسات و مراکز گوناگون فرهنگی در سطح ملی در زمینه‌های علمی و فرهنگی، مشاوره‌ای، وبینارهای تخصصی داخلی و بین‌المللی و بخش کودک و نوجوان خواهیم بود.
وی به ارائه تسهیلات برای ۱۲ هزار فعال قرآنی اشاره کرد و افزود: این تسهیلات با حمایت ویژه و مؤثر بانک صادرات ایران که مسئولان آن نشان دادند علاقه به فرهنگ اسلامی دارند، ارائه می‌شود. همچنین به صورت ویژه در بخش فروشگاهی از خدمات و همدلی‌های خانه کتاب و ادبیات ایران بهره‌مند شده‌ایم. بخش عرضه محصولات در تمام حوزه‌ها بر عهده شرکت ملی پست است. این یک کار سنگین و طاقت‌فراست که اگر انگیزه الهی و فرهنگی همراه آن نباشد، قرین موفقیت نخواهد شد.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ ناشر آثار و منابع دینی،‌ قرآنی و دفاع مقدس حضور قابل توجه نشان دادند و ۵۰۰ مؤسسه و مرکز قرآنی و دینی در بخش محتوایی مشارکت دارند.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7