کد خبر: 16636| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۸:۵۵:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۱۸

همزمان با فرا رسیدن بعثت پیامبر اسلام (ص) دانشنامه امام خمینی (ره) رونمایی شد.
همزمان با فرا رسیدن بعثت پیامبر اکرم (ص) عصر چهارشنبه بیستم اسفندماه ٩٩، در آیینی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، سیدحسن خمینی تولیت آستان حرم امام راحل و اعضای بیت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حسینیه جماران تهران برگزار شد از دانشنامه امام خمینی (ره) رونمایی شد.
دانشنامه امام خمینی (ره) که در ۱۰ جلد توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تنظیم شده، حاصل تلاش ۲۶۰ نفر از عالمان، پژوهشگران، نویسندگان، مدیران و مجریان در بخش‌ های مختلف مدیریت علمی و اجرایی، نگارش، ارزیابی، بازنویسی، بررسی ‌ها و بازبینی‎‌ های فردی و گروهیِ چندباره و ویرایش علمی و فنی و خدمات حروف ‌زنی و تصاویر است.
دانشنامه امام خمینی (س) در ١٠ جلد رحلی دو ستونه، با چینش الفبایی، و با مقدمه ‌ای از حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی چاپ و منتشر شده است.
این دانشنامه بیش از ٨۶٠ مدخل اصلی، از جمله مدخل گسترده و جامع ویژه امام خمینی و بیش از ۵٠٠ مدخل ارجاعی دارد و افزون بر مجموعه تصاویر پایانی که شامل ٢۶۴ صفحه برگزیده است و بیش از یک سوم مقاله های آن مصور است.
دانشنامه امام خمینی (ره) با بیش از ٣ میلیون و ٣٧٠ هزار کلمه در ۶٨٠٠ صفحه کوشیده است ابعاد مختلف زندگی شخصی ویژگی های شخصیتی دیدگاه ها و عملکرد امام راحل و مسایل پیرامونی و افراد مرتبط با ایشان را در حوزه مختلف به شکل مستند با تکیه بر منابع فراوان نشان دهد.
دانشنامه امام خمینی (ره) در مجموع تلاشی گسترده و طاقت فرسا از سوی چند صد نفر از عالمان، پژوهشگران، نویسندگان، مدیران و مجریان در بخش های مختلف مدیریت علمی و اجرایی نگارش، ارزیابی، بازنویسی و بازبینی فردی و گروهی چندباره و ویرایش فنی و علمی طی بیش از ١٠ سال فعالیت در  راستای شناساندن نسبی زندگی شخصیت اندیشه و عمل امام راحل در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در دفتر قم صورت گرفته است.
در این مراسم آیت الله حجتی کرمانی از شاگردان امام (ره) و از  یاران رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله سید ضیا مرتضوی مدیر دانشنامه و حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) درباره سیره اخلاقی عرفانی و سیاسی زندگی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و ویژگی های دانشنامه امام خمینی (ره) سخنرانی کردند.
حجت الاسلام کمساری با تشکر از همه افرادی که در تدوین و نگارش و انتشار دانشنامه امام خمینی (ره) گفت: برای به ثمر رسیدن این دانشنامه چند صد نفر از پژوهشگران و نویسندگان حدود ١٠ سال مجاهدت علمی و پژوهشی کردند. تدوین این دانشنامه از آن جهت اهمیت بیشتر علمی برخوردار است که زیربنای ساخت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) را فرهنگ و ایدئولوژی تشکیل داده است.
آیت الله مرتضوی مدیر دانشنامه با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و فرزندان ایشان، درباره فعالیت کمیته ها، شیوه تدوین، مراحل بازبینی ها و بازخوانی علمی و فنی و اصلاح مقالات و همچنین تطبیق و تدقیق استنادها و ارجاع های آنها به منابعی از جمله صحیفه امام، توضیحاتی را ارایه کرد.
در این مراسم با اهدای لوح توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری از زحمات و تلاش های دست اندکاران تدوین و انتشار دانشنامه امام خمینی (ره) تشکر بعمل آمد.
در این مراسم جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران فرهنگی و مذهبی و فعالان علمی دانشگاهی و حوزوی حضور داشتند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7