کد خبر: 16591| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۱۸:۰ | تعداد بازدید: ۱۵۷۱

دکتر منصورغلامی، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست خبری اولین رویداد «تا ثریا» در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد: امیدواریم همه جوانان ما به ویژه آنان که در حال تحصیل و تحقیق هستند ماموریت خود را در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب بشناسند و عمل کنند.
در این رویداد که با هدف روایت چگونگی حل نوآورانه و مبتکرانه مسائل کشور با حضور ۵۰ مجموعه نوآوری در محل مجموعه فرهنگی ۲۳ آبان (لانه سابق جاسوسی آمریکا) برگزار می شود، دکتر غلامی با بیان اینکه، آنچه در این رویداد نمایش داده شده، بدون شک بخش محدودی از ظرفیت‌های موجود است و اجرای این نمایشگاه نمونه‌ای از توانمندی‌هایی است که در محیط‌های علمی وجود دارد، اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری چنین رویداد‌هایی آن است که ظرفیت و توان نسل جوان به ویژه آنان که در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند شکوفا شده و نشان داده شود.
وزیرعلوم بیان کرد: آنچه که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اعلام کرده اند با تاکید بر بخش پژوهش و فناوری مجری آن را جوانان معرفی کرده اند لذا برگزاری رویداد‌هایی هم، چون تا ثریا نمونه‌ای از این صحبت است.
وی همچنین درباره بحث ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: در این رابطه برنامه‌های متعددی را پیش می‌بریم که نخست در خصوص اساتید جوان است، در این طرح اساتید جوان در همان ۵ سال اول خدمت حداقل باید ۶ ماه در صنعت کار علمی و پژوهشی انجام دهند در عین اینکه استخدام دانشگاه و مراکز پژوهشی هستند.
دکتر غلامی در ادامه گفت: بحث دوم کارآموزی دانشجویان در صنعت است که آن‌ها بتوانند در محیط‌های واقعی کار انجام دهند در واقع سعی شده است طی توافق نامه با وزارت صمت سامانه‌ای طراحی و دانشجویان بتوانند ضمن ثبت نام در آنجا کارآموزی‌های خود را در صنعت پیش برند
وزیر علوم عنوان کرد: انجام قرارداد‌های پژوهشی سومین بحث است که کلید آن در هفته پژوهش‌های سال‌های گذشته زده شد در سال ۹۸ در هفته پژوهش میزی را تحت عنوان میز عرضه توانمندی‌ها ایجاد کردیم که این میز در سال ۹۹ بسیار موفق‌تر از گذشته عمل کرد.
وی افزود: نکته دیگر قرارداد‌های مستقیمی است که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با سازمان‌ها دارند و طی این طرح دیده می‌شود که دانشگاه‌ها با وزارت خانه‌هایی هم، چون وزارت نفت قرارداد‌های متعددی را به سرانجام رساندند.
وزیر علوم اظهار داشت: تلاش بر این است که بخش مهم دانشگاه‌ها در خدمت جامعه قرار بگیرند که در یک شکل دیگر تحت عنوان نسل سوم و چهارم تعریف می‌شوند در حال حاضر خیلی از دانشگاه‌های ما این انتقال و حرکت را به خوبی پشت سرگذاشته اند
وی تاکید کرد: هر چه مشوق‌ها و حمایت‌های دولت، بخش غیردولتی و… از جوانان و توسعه دستاورد‌های فناورانه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بیشتر شود بدون شک توانمندی‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کنندوی افزود: هم چنین این گونه نمایشگاه‌ها باعث رسیدن به خودباوری می‌شود که دانشجویان می‌توانند بعد از کسب مهارت توانمندی‌های خود را برای خدمت به جامعه به کار گیرند.
وزیر علوم با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود بسیار گسترده‌تر از آن است که در یک ساختار اداری و نمایشگاهی نشان داده شوند، افزود: ما باید نخبگان علمی را به سمت حل مسائل کشور به ویژه در مباحث نظری و فناوری هدایت کنیم خوشبختانه در فضایی که طی دو دهه اخیر شکل گرفته است و رو به گسترده شدن است این رویکرد به خوبی خود را نشان می‌دهد.
دکترغلامی اظهار داشت: آنچه که امروز به عنوان رویکرد بسیج دانشجویی صورت گرفته، بخشی از آن چیزی است که برای هدایت صحیح به سمت خودباوری و اعتماد به نفس در حوزه آموزش علم و فناوری هدایت می‌کند لذا این کار مورد تقدیر است.
گفتنی است این رویداد با هدف روایت چگونگی حل نوآورانه و مبتکرانه مسائل کشور با حضور ۵۰ مجموعه نوآوری در روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفندماه سال جاری، در محل مجموعه فرهنگی ۲۳ آبان (لانه سابق جاسوسی آمریکا) برگزار می شود.

منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7