کد خبر: 16560| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۱۹:۰ | تعداد بازدید: ۱۶۷۳

دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سفر خود به شهر تبریز با جمعی از جوانان استان آذربایجان شرقی در محل تالار خاقانی خانه فرهنگ شهر تبریز دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی در این جلسه با اشاره به اهمیت و ارزش بالای کار داوطلبانه اظهار داشت: جوانان نسل اول انقلاب نسل بزرگی بودند و با ایثار و شهادت تلاش‌های مخلصانه‌ای در حوزه‌های جهادی و اجتماعی داشتند. شما هم عرصه‌های بزرگی برای کار و تلاش و خلاقیت و نوآوری برای استقرار جامعه اسلامی و پیشرفت جامعه ایران دارید.



دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فین برگ که فیلسوف برجسته است می گوید: "نوآوری خود قانون است"، افزود: این بدین معناست که خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها منشا قابلیت‌ها پذیرفته شده خواهد بود.
وی افزود: توفیقات انقلاب اسلامی زیاد بوده است و البته مشکلات و خطاهای زیادی هم داشته‌ایم. باید توجه داشت که حتی پیامبر خدا که برگزیده خداوند بود در ادامه مسیر برخی از اطرافیان ایشان مسیر را گم کردند ولی فساد افراد موجب از حقانیت افتادن اسلام نمی‌شود.
دکتر عاملی تصریح کرد: وجود فساد در میان بعضی از افراد در جمهوری اسلامی ایران هم حقیقت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران را ابهام‌انگیز نمی‌کند. نباید راه را اشتباه برویم. باید پشت سر حکیم انقلاب مسیر انقلاب اسلامی را ادامه دهیم تا منجر به تحکیم و استقرار نظام و جامعه اسلامی شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به تجربه خود در راه‌اندازی دانشکده مطالعات جهان اظهار داشت: برای راه‌اندازی مطالعات کشوری در ایران،  50 دانشگاه برتر جهان را مطالعه و شش رشته کارشناسی و 28 رشته کارشناسی ارشد را طراحی کردیم و چند سال طول کشید تا با تلاش همه همکاران توانستیم این رشته‌های تحصیلی در حوزه مطالعات بین المللی را برای کشور ایجاد کنیم.
وی افزود: اکنون یک ظرفیت بین‌المللی برای کشور در حوزه مطالعات بین‌المللی ایجاد شده است و یک بنای ماندگار در این حوزه شده است. هدفمند بودن و پیگیری مستمر موجب تحقق اهداف می شود.
دکتر عاملی به تشریح هدف سفر خود به این استان پرداخت و گفت: در تلاش هستیم تا مسیر را هر میزان که می‌توانیم سهل و آسان کنیم تا ساز و کارهای منسجم استانی برای علم و فناوری و فرهنگ فراهم شود و از خداوند توفیق برای این مهم طلب می‌کنیم.



به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه دکتر ایوب بهتاج مدیر کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی ضمن خیر مقدم به دکتر عاملی اظهار داشت: در تمام شهرها ایجاد سازمان‌های مردم نهاد را در دستور داشتیم و امروز این سمن‌ها در اجرای کارهای اداره کل بازوی اجرایی هستند.
وی افزود: استان آذربایجان شرقی استان اول در حوزه جوانان در ارزیابی های وزارت ورزش و جوانان در شاخص های فرهنگی، جوانان، پژوهش و آموزش بوده‌ایم.
دکتر بهتاج ادامه داد: در بیماری کرونا جوانان خط مقدم مقابله با این ویروس در ساحت مختلف بوده‌اند.
وی با بیان اینکه در حوزه مسکن جوانان و بها دادن به آنان در حوزه اشتغال هیچ قانون مدونی وجود ندارد، افزود: بودجه فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی با 21 شهر در سال 1399 چهل میلیون تومان است که این مبلغ به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز استان نیست.



بیرامی فعال در حوزه تشکل‌های مردمی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه به نمایندگی از کسانی که در حوزه کارآفرینی و اشتغال هستند در این جلسه هستم، گفت: رشد دانشگاه‌ها نتوانسته نیاز نیروی انسانی متخصص را فراهم کند و سازمان فنی و حرفه ای در این حوزه توفیق بهتری را داشته است و سبک آموزش در دانشگاه‌ها زیبنده هدف تمدن نوین اسلامی نیست.



خانم نوروزی فعال در حوزه سلامت اجتماعی و از قهرمانان رشته ورزشی کاراته استان آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: فعالیت سمن‌ها به صورت داوطلبانه و با مسئولیت اجتماعی و عام‌المنفعه است که مناسب است این فعالیت‌ها برای جوانان فعال امتیازی تلقی شود تا در آینده اجتماعی وی مؤثر باشد.



دکتر رضایی فعال ورزش همگانی استان آذربایجان شرقی در ادامه جلسه با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور باید در خدمت به جامعه مشغول باشند، گفت: دانشگاه‌ها وظیفه ساختن انسان‌ها با تفکر انتقادی دارد و نیروی تکنسین را مراکز تخصصی باید بسازند.
وی افزود: ضرورت دارد اعضای هیئت علمی جوان وارد دانشگاه‌های کشور شوند تا کشور رشد کند و تمام اندیشه دانشجویان مورد توجه باشد.



حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی فعال جهادی در مناطق حاشیه نشین استان آذربایجان شرقی در ادامه جلسه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ستاد انقلاب فرهنگی به سیاستگذاری در سطح عالی فرهنگ کشور فعالیت دارد و باید مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی شدن داشته باشد.



آقای سعادت از فعالان حوزه خانواده و آسیب‌های اجتماعی استان آذربایجان شرقی به تعریف فرهنگ از منظر مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: در زمینه تحکیم بنیان خانواده کم کاری داشته‌ایم باید آنطور که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم گفته اند در این حوزه اقدامات جدی تری داشته باشیم.



علیرضا امیری از جوانان فعال در حوزه رسانه استان آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: در موضوعات فرهنگی در جامعه مشکلات متعدد داریم که با انکار آن مواجه هستیم.
"توجه بیشتر به جوانان و جدی گرفته شدن آنها" و "عدالت و برابری" و "مشکلات جوانان مانند ازدواج، مسکن و اشتغال" از موارد دیگر مورد تاکید توسط وی بود.



آقای رفیعی از فعالان شهرستان ورزقان در حوزه اعتقادی و مذهبی گفت: صلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ میسر نیت و اصلاح اقتصاد و دیگر حوزه ها در گرو اصلاح حوزه فرهنگ است.
وی افزود: باید ویژگی های فرهنگ مطلوب از منظر مقام معظم رهبری را شناسایی کنیم و آن را سرلوحه فعالیت‌ها قرار دهیم.



آقای محمدی از جوانان فعال در حوزه اجتماعی استان آذربایجان شرقی وضعیت نامناسب مناطق حاشیه نشین را مورد توجه قرار داد و گفت: سازمان‌های فرهنگی متاسفانه شاخص‌های به روزرسانی شده در این حوزه‌ها را ندارند.
وی افزود: نیازمند سازمان دلسوزی برای حمایت از جوانان فعال در حوزه های اجتماعی هستیم و جوانان نیازمند حمایت های هنری و فرهنگی هستند. اگر از هنرمندان و فعالان فرهنگی استفاده بهینه ای شود نتایج بهتری را خواهیم گرفت.



همچنین دکتر محمد علی کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه خاطرنشان کرد: بنده 10 سال دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده ام و حرکتی که دکتر عاملی در شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز کرده اند بسیار امیدوار کننده است.
وی با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه جذب اعضای هیئت علمی گفت: در 10 سال اخیر تعداد زیادی از جوانان از طریق هیئت عالی جذب و هیئ‌ های اجرایی در دانشگاه ها وارد دانشگاه ها شده‌اند.
همچنین دکتر محمود حاجیلویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در آئین نامه جدید شورای فرهنگ عمومی پیش بینی شده است نمایندگان سمن ها در این شورا عضویت داشته باشند و همچنین در برش استانی سند مهندسی فرهنگی طراحی از مسیر استان ها اتفاق خواهد افتاد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7