کد خبر: 16534| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۵۷:۰ | تعداد بازدید: ۱۵۹۴

هشتاد و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله آل هاشم نماینده مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی، دکتر محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی و دکتر محمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگی عمومی در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی در این جلسه بیان داشت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند لا نِعمَةَ أفضَلُ مِن التَّوفيقِ هیچ نعمتی بالاتر از توفیق نیست و در فرمایش دیگر می‌فرمایند التَّوفيقُ مُمِدُّ العَقلِ وقتی انسان موفقیتی را به دست می‌آورد مدد کار عقل است. لذا در آغاز  و پایان هر کار باید بر این امر اذعان کرد که ما تلاش می کنیم  ولی توفیق از سوی خداست و نعمت موفقیت در کارهای خیر، نیازمند عنایت الهی است.



وی افزود: پیوستگی و ثبات در کارها، امر مهمی در نظام حکمرانی است و متأسفانه بعضاً با تغییر یک مدیر مدیرهای میانی با تغییر مواجه می‌شوند و امروز در دنیا دیگر اولین‌ها ارزش محسوب نمی‌شوند و پیوستگی و ادامه دادن کارها و برخورداری از ثبات و ادامه دادن کارهای خوب گذشته و پرهیز از ادامه اشتباهت منشا ردش و تعالی می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آرزوی می‌کنیم همان‌طور که تبریز در اصل پیروزی انقلاب، دفاع مقدس  ودفاع از حریم اهل بیت(ع) و سازندگی کشور نقش مهمی داشت در پایه‌گذاری برای رسیدن به هدف گام دوم انقلاب اسلامی، یعنی تمدن نوین اسلامی باشد.
وی با بیان اینکه ما هم باید سهمی برای آینده داشته باشیم، افزود: ایستادن پای میراث هزاره‌ای جای تقدیر دارد اما ما نیز باید برای آینده نقش و سهم خود را ایفا کنیم و در عرصه تمدنی جدید که در نگاه مقام معظم رهبری حرکت به سمت مولفه های دوره ظهور حضرت مهدی(عج) است، زمینه‌سازی های لازم را انجام دهیم و توقع می‌رود از کسانی که در شورای فرهنگ عمومی هستند به مقوله‌های اصلی فرهنگ توجه داشته باشند.
دکتر عاملی با بیان اینکه در هر دوره‌ای فرهنگ بگونه متفاوتی تعریف شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته در غرب جامعه را به با فرهنگ و بی فرهنگ تقسیم می کردند و در این نگاه تبعیض آمیز فرهنگ متعلق به طبقه بالای جامعه بود و در ادامه فرهنگ به ارزش ها باورها، آئین ها و هنجارهای اجتماعی تعریف می شد که جنبه تعمیم یافته ای داشت و امروز فرهنگ عنصر جداکننده و هویتی دارد و جنبه های خاص در یک ملت است که فرهنگ را می سازد. البته جامعه شناسان جدید فرهنگ را امور مرتبط با مسیر زندگی می دانند ولی واقعیت این است که عنصر هویت بخش و متمایز کننده مثلا فرهنگ ایرانی از غیر ایرانی یا در چارچوب دینی فرهنگ اسلامی و غیر اسلامی، از عناصر متمایز کننده برخوردارند.
وی با تاکید بر اینکه تلاش برای پایداری بر ایمان که امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری روی آن تاکید دارند تلاش مبارکی است، افزود: جنگ تحمیلی و دفاع از حرم که جنگ سختی بود، جهاد اصغر بود و جهاد اکبر این است که در دوره پسا جنگ بتوانیم جامعه اسلامی را حفظ کنیم و جامعه اسلامی جامعه‌ای است که در درجه اول بتواند توحید و عدالت را مستقر کند و بر سیره پیامبر گرامی اسلامی و اهل بیت عصمت و طهارت حکومت اسلامی و نظام سالم و عاری از دروغ و متخلق به اخلاق الهی را ایجاد کند که البته علیرغم همه توفیقات ولی با این جامعه فاصله داریم.
دکتر عاملی تأکید کرد: فرهنگ موضوع قدرت و بی قدرتی است و برخی فرهنگ‌ها بی قدرت هستند و در مواجهه با فرهنگ دیگر دچار اضمحلال و فرو پاشی می‌شوند و امروز می‌بینیم که بسیاری از فرهنگ ها و حتی گویش‌ها در نظام جهانی‌سازی از بین رفته است.
وی با بیان اینکه بعضی از فرهنگ‌ها بسیار با صلابت هستند و در مقابل هر گمراهی ایستادگی دارند، افزود:  امروز قدرت بازدارندگی، در پرتو قدرت نظامی شناخته شده است و جلوی طمع دشمن را می گیرد. ولی امروز برای ما در کنار بازدارندگی نظامی، بازدارندگی فرهنگی اهمیت بسیار زیادی دارد. بازدارندگی فرهنگی از قدرت فرهنگی ناشی می‌شود و نشانه قدرت فرهنگی، ماندگاری فرهنگ بومی و شکست فرهنگ مهاجم است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه سه عنصر در قدرت و بی قدرتی فرهنگ ها و بطور مشخص فرهنگ جوامع اسلامی بسیار تأثیر دارند گفت: اولین آن اسلام است و اگر شاهد هستیم جامعه پای انقلاب ایستاده اند و بسیاری از ناملایمات را تحمل می کنند ناشی از عشق به اسلام است.
وی اضافه کرد: دو عنصر دیگر که یکی از آنها عشق سیاسی است یعنی اینکه فرد نظام سیاسی خود را دوست داشته باشد و بعد دیگر، علاقه‌مندی به حوزه تمدنی و فرهنگی است و اینکه افراد یک جامعه فرهنگ و پیشینه تمدنی خود را دوست داشته باشد. لذا در این راستا شناخت مقومات فرهنگ و تقویت آنها اهمیت پیدا می کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به ارائه برخی نکات پیرامون سند مهندسی فرهنگی پرداخت و گفت: در سند مهندسی فرهنگی ۳۰۴ اقدام پیش بینی شده و دو رئیس جمهور آن را ابلاغ کرده‌اند و برش استانی در آن دیده شده و ورود به برنامه‌های پنج ساله و ۴۳ سند ذیل آن طراحی شده است.
وی افزود: در سند مهندسی فرهنگی آمده است که در سطح استانی، اجرای این سند به عهده شورای فرهنگ عمومی کشور و استان‌هاست و این شورا جزء شوراهای اقماری و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است لذا شورای فرهنگ عمومی یک تشکیلات و ظرفیت بزرگ برای بسترسازی اجرای سند مهندسی فرهنگی است.
دکتر عاملی گفت: در آئین نامه تدوین سند استانی مهندسی فرهنگی، پشتوانه و قدرت بیشتری برای شورای فرهنگ عمومی پیش‌بینی شده است که ضمانت بخشی بیشتر برای اجرا داشته باشد.
وی افزود: مصوبه مهندسی فرهنگی الزام و ضمانت لازم را برای اجرا دارد و در شروع کار برای ۱۰ استان طراحی برش استانی سند را پیش بینی کرده‌ایم.



به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی آیت الله محمد علی آل هاشم نماینده مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی در این جلسه با گرامیداشت یاد دکتر محمدپور مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی و بیان اینکه این فقدان درس عبرتی برای همه است تا آماده رفتن باشیم، اظهار داشت: نقشه مهندسی فرهنگی یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و اجرای آن قطعاً نقش مهمی در اصلاح وضع نابسامان فرهنگ کشور در مواجهه با ابعاد جدید تهاجم فرهنگی غرب دارد.
وی افزود: سرمایه‌گذاری مادی و معنوی به صورت جدی و سریع برای اجرای مهندسی فرهنگی یکی از ضرورت‌های جامعه ما محسوب می‌شود و خوشبختانه اجرای سند مهندسی فرهنگی با همت دکتر عاملی از سال گذشته آغاز شده است.
آیت الله آل هاشم با بیان اینکه باید تأثیرات اجرای این سند را جامعه فرهنگی خود ببینیم، گفت: وقتی سخن از مهندسی فرهنگی پیش می‌آید باید به تقسیم بودجه و اولویت‌های فرهنگی توجه د اشته باشیم و مهندسی فرهنگی را مبتنی بر دانش تهیه کنیم.
وی افزود: برای موفقیت در حوزه فرهنگ به هم‌گرایی نیاز داریم که در تدوین برش استانی باید به این مهم توجه داشته باشیم، در برش استانی این سند باید سعی شود که تعقل اخلاق علم ایمان و عمل را جامعه را ارتقاء دهیم و چشم انداز فرهنگی وضعیت مطلوب فرهنگی کشور را در افق چشم‌انداز ترسیم کنیم.
نماینده مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی در خاتمه تأکید کرد: خوشبختانه برخی از اصول اسلام و سیره نبوی در سند مهندسی فرهنگی تبلور داشته و البته اصولی نیز در سند نیازمند این هستند که توجه بیشتر به آنها شود.




به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر محمد رضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی در این جلسه گفت: خوشبختانه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه موضوع مهندسی فرهنگی و فرهنگ عمومی را با جدیت در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: امیدواریم نقشه مهندسی فرهنگی کشور در استان ها تدوین و اجرایی شود و همه باید اهتمام کنیم که به نحو مطلوب این سند مهم در استان ها اجرا شود و آئین نامه های مزتبط نیز در این زمینه آماده شده است که ابلاغ خواهد شد.
دکتر محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار داشت: شاخص های عمومی فرهنگ در استان آذربایجان شرقی مانند ارادت به اهل بیت و انقلابی گری بسیار برجسته است و توفیقات انقلاب اسلامی در بسیاری از موارد قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست اما متاسفانه در سرمایه اجتماعی دچار خسران هستیم و در سند مهندسی فرهنگی مناسب است که برای اخلاق اجتماعی برنامه ریزی داشته باشیم چرا که برخی رفتارهای غلط سیاسی تأثیر بدی در جامعه دارد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به ارائه گزارش موج سوم پیمایش فرهنگی کشور که توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان آذربایجان شرقی پرداخت.
وی  با اشاره به تحقیق فرهنگی انجام شده در خصوص  آذربایجان شرقی و بیان نتایج این تحقیق گفت: ۴۴درصد مردم آذربایجان‌شرقی کتاب می‌خوانند، ۱۶.۴ درصد مردم رادیو ایران گوش می کنند،  ۹۱.۵درصد تلویزیون می بینند، ۲۴.۱ درصد ماهواره تماشا می‌کنند،  ۷۲.۶درصد موسیقی گوش می کنند و ۸۶.۵درصد تلفن همراه دارند که از این میزان ۵۹.۳ درصد تلفن همراه هوشمند است.
دکتر آقاسی ادامه داد: ۱۰ درصد از مردم آذربایجان شرقی به سینما می روند و ۸۴ درصد مردم بیش از ۲ نوع فعالیت مذهبی مناسکی خود را بیرون از خانه انجام دادند و در سال ۱۳۹۷،  ۴۱.۱ درصد به سفر رفتند.
دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین راهبردهای نقشه مهندسی فرهنگی را تبیین کرد و چارچوب کلی سند را توضیح داد.



همچنین دکتر محمود حاجیلویی معاون خط مشی گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب به تبیین روند اجرایی سازی سند پرداخت و اظهار داشت: بر اساس سند مهندسی فرهنگی و ذیل آن اسناد متعددی با مشاکت دستگاه های فرهنگی کشور در حال تدوین هستند.
وی افزود: همچنین کمیته تلفیق حوزه فرهنگ برای ورود سند مهندسی فرهنگی به برنامه های پنج ساله تشکیل شده است و امتداد نقشه مهندسی فرهنگی در برنامه های کشور تمهید شده است.
بازآرایی حکمرانی دستگاه های فرهنگی و اتخاذ رویکرد محلی و منطقه ای برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی که همان برش استانی سند است از دیگر موارد مطرح شده توسط دکتر حاجیلویی برای اجرایی سازی سند مهندسی فرهنگی بودند.
در ادامه جلسه فرایند و آئین نامه تدوین برش های استانی سند مهندسی فرهنگی توسط  دکتر حاجیلویی ارائه شد. در بخش دیگر جلسه اعضا به ارائه برخی نکات پیرامون موضوع جلسه و مسائل فرهنگی پرداختند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد انوری نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز در ادامه بر ضمانت اجرایی مصوبات شورای فرهنگ عمومی تاکید داشت.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی نظری از صاحب نظران استان آذربایجان شرقی مکمل بودن شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فضای مجازی و نزدیک شدن فاصله صف و ستاد را مورد توجه قرار داد.
ضمانت اجرایی و و نظارت بر عملکرد و مدیریت صدا و سیما و فضای مجازی موارد مورد تاکید توسط سردار اصغر عباسقلی زاده مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی بودند.
دکتر داوود بهبودی رئیس سازمان و برنامه و بودجه استان آذربایجان شرقی نیز با مبارک خواندن تدوین برش استانی مهندسی فرهنگی به عنوان یک اقدام در حوزه فرایندی گفت: در تدوین این موضوع به عنوان الگوی برنامه‌های استانی سازگاری با برنامه های ملی و توجه به شاخص ها و برنامه های زمانی برش مهندسی فرهنگی با برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه باشد.
همچنین مرتضی صفری مدیرکل صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: این سند موازی کاری ها در حوزه فرهنگ را از بین می برد و باید تعریف انتظار از دستگاه های فرهنگی با آنچه از آنها انتظار داریم متناسب باشد.
در ادامه خانم دکتر پیش سمساری عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی نیز بر ضرورت توجه به بیانیه گام دوم، سیاست های زن و خانواده و پتانسیل های عمومی به جای ظرفیت های نخبگانی را مورد تاکید قرار داد.
دکتر جعفر محسنی رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه تبریز نیز به اهمیت توجه به فناوری‌های نو مانند اینترنت اشیاء و ... پرداخت.
همچنین سیدقاسم ناظمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز گفت: شورای فرهنگ عمومی استان بر اساس آخرین اعلام مقام نخست کشور را کسب کرده است. 
وی با  اشاره به اینکه نشست شورای فرهنگ عمومی به صورت مستقیم و وبیناری مورد استقبال قرار گرفته است، اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی می تواند در تعامل عملیاتی موجب تعالی و رشد فرهنگ کشور شود. 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7