کد خبر: 16462| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۵:۳۸:۰ | تعداد بازدید: ۱۷۶۹

پژوهش «موج سوم پیمایش سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»؛ به‌کوشش دکتر سعید معیدفر (مدیر علمی)، محمد سلگی (مدیر طرح) و عباس وریج‌کاظمی (ناظر علمی) انجام شده که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1399 منتشر شده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شناخت عالمانه مصرف فرهنگی؛ جزئیات، الگوهای اصلی و روندهای نوپدید؛ گامی در راستای بازنگری و بررسی ذائقه فرهنگی مردم ایران، به منزلۀ یکی از نشانگرهای تحولات فرهنگی و اجتماعی کلان و به‌عنوان منبعی موثق در تحلیل تمایزات و نابرابری‌ها در دسترسی به تولیدات فرهنگی و نیز معیاری برای سنجش کارآمدی و اثربخشی سیاست‌های فرهنگی است.
لذا هدف‌کلی پژوهشگران این پیمایش به شرح ذیل است:
فراهم ساختن مجموعه‌ای از داده‌ها درباره شیوه گذرندان زمان فراغت مردم در شهرها و روستاهای ایران و «مصرف فرهنگی» آنان بوده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر زمانی، از نوع مقطعی می‌باشد. از نظر گستره، از نوع پهنانگر می‌باشد. در این پژوهش در دو سطح توصیفی و تحلیلی و با بهره‌گیری از پارادایم مطرح در چهارچوب نظری، یافته‌های به‌دست آمده ارائه شده است.
داده‎‌های این پژوهش به شیوه پیمایش گردآوری شده است. اطلاعات مربوط به شهروندان ایرانی از طریق پرسشنامه ساختاریافته به‌صورت مصاحبه رودرو، جمع‌آوری شده است.همچنین جمعیت آماری این پژوهش، شامل تمامی افراد 15 سال به بالای ساکن شهر و روستاهای کشور است.
تعداد نمونه در این بررسی 15606 نفر در 31 استان کشور هستند.
بخش «بازی» این پیمایش درباره انجام بازی‌های جدید و سنتی، با وسایل یا بدون وسیله، انواع و میزان هریک و رفتن به مراکزی خارج از منزل برای انجام بازی مورد پرسش قرار گرفته است.
در بحث «انجام بازی» از پاسخگویان پرسیده شده که "معمولاً با کدام‌یک از بازی‌ها خود را سرگرم می‌کنید؟"
3.7 درصد گفته‌اند که با کنسول‌های بازی، 17.5 درصد با بازی‌های رایانه‌ای، 6.6 درصد با شطرنج، 1.9 درصد با کارت‌های بازی کودکان، 1.7 درصد با لگو و پازل و 3.9 درصد با فوتبال‌دستی بازی می‌کنند.
64.6 درصد نیز گفته‌اند که اصلا با این وسایل بازی نمی‌کنند.
همچنین از پاسخ‌گویان پرسیده شده که "معمولاً در هفته چند ساعت به انجام هر یک از این بازی‌ها اختصاص می‌دهید؟"
34.4 درصد اهالی بازی گفته‌اند که یک ساعت، 27.8 درصد دو ساعت، 37.7 درصد سه ساعت و بیشتر با کنسول‌های بازی، بازی می‌کنند، 30.4 درصد نیز یک ساعت، 25.1 درصد دو ساعت، 44.5 درصد سه ساعت و بیشتر با بازی‌های رایانه‌ای، 54.9 درصد نیز یک ساعت، 26.8 درصد دو ساعت، 18.3 درصد سه ساعت و بیشتر با شطرنج، 46.2 درصد نیز یک ساعت، 29.8 درصد دو ساعت، 45.1 درصد نیز یک ساعت، 22.7 درصد دو ساعت، 32.2 درصد سه ساعت و بیشتر با کارت‌های بازی کودکان، 58.9 درصد نیز یک ساعت، 25.9 درصد دو ساعت، 15.2 درصد سه ساعت و بیشتر با لگو  و 58.0 درصد اهالی بازی نیز گفته‌اند که یک ساعت، 26.0 درصد دو ساعت، 15.9 درصد سه ساعت و بیشتر با فوتبال‌دستی بازی می‌کنند.
در جدول ذیل "انجام انواع بازی و سرگرمی و میزان آن" مشخص شده است:
لذا مشخص شد با کاهش سن، بازی‌های کنسول، رایانه‌ای و فوتبال دستی افزایش یافته و انجام بازی با شطرنج، کاهش می‌یابد.
با افزایش سطح تحصیلات، تا سطح متوسطه، انواع بازی‌ها و تا سطح عالی شطرنج، به استثنای انواع کارت‌بازی، لگو افزایش می‌یابد.
با افزایش پایگاه اقتصادی، شطرنج افزایش می‌یابد.
مردان بیشتر از زنان کنسول‌بازی، شطرنج و فوتبال دستی و کمتر از زنان بازی‌های رایانه‌ای، کارت‌بازی کودکان، لگو و پازل بازی می‌کنند.
دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر از دیگر گروه‌های فعالیت، کنسول، بازی‌های رایانه‌ای و فوتبال دستی، افراد دارای درآمد بدون کار، بیشتر از دیگران شطرنج و کمتر از دیگران بازی‌های رایانه‌ای، کارت‌بازی کودکان، لگو و پازل بازی می‌‌کنند.

44.5 درصد اهالی بازی، سه ساعت و بیشتر با بازی‌های رایانه‌ای بازی می‌کنند.

خانه‌دارها بیشتر از دیگران کارت‌بازی کودکان و کمتر از دیگران کنسول، شطرنج و فوتبال دستی بازی می‌کنند.
در جدول ذیل "انجام بازی" نگاشته شده است:
بخش «بازی‌های سنتی و بدون وسیله» از پاسخگویان پرسیده شده که «غیر از این بازی‌ها، بازی دیگری که در آن وسیله‌ای استفاده نمی‌شود انجام می‌دهید؟»
3.3 درصد گفته‌اند که چنین بازی‌هایی انجام می‌دهند.
این نوع بازی‌ها در حال منسوخ شدن هستند و جای آنها را بازی‌های دارای وسیله و ابزارهای خاص می‌گیرد.
این پیمایش می‌افزاید: پاسخگویان اسامی بازی‌های سنتی یا بدون وسیله را بگویند.
1 درصد پانتومیم، 0.7 درصد اسم و فامیل، 0.3 درصد بازی فکری، 0.2 درصد قایم باشک و منچ، 0.1 درصد گل یا پوچ، مافیا و وسط بازی می‌کنند.
همچنین از پاسخگویان پرسیده شده که «برای انواع بازی‌ها به کلوپ و مراکزی خارج از منزل هم مراجعه می‌کنید؟» 0.3 درصد گفته‌اند که برای انجام بازی به کلوپ و مراکزی خارج از منزل هم مراجعه می‌کنند.

 بازی‌های سنتی و بدون وسیله در حال منسوخ شدن هستند و جای آنها را بازی‌های دارای وسیله و ابزارهای خاص می‌گیرد.

در جدول ذیل «انواع بازی‌های سنتی یا بازی‌هایی که وسیله‌ای در آن استفاده نمی‌شود» مشخص شده است:

دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر از دیگر گروه‌های فعالیت این پیمایش، کنسول، بازی‌های رایانه‌ای و فوتبال دستی بازی می‌کنند.










 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7