وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توانمندیهای بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی، گفت: بانوان فرهیخته با تلاش و کوشش مثالزدنی خود توانستهاند به بسیاری از پیشرفتها و کسب رتبههای بالا در عرصه آموزش عالی دست یابند به طوری که در منطقه، جهان اسلام و حتی کل جهان بینظیر است.
دکتر منصور غلامی با بیان اینکه عرصه آموزش عالی کشور شاهد حضور روزافزون بانوان ایرانی در عرصة کسب علم و ارائه خدمات آموزشی و انجام پژوهشهای مؤثر، فعالیتهای اجرایی، مدیریتی و عرصههای تولیدی در قالب واحدهای نوآور و فناور بوده است، گفت: چهار دهه انقلاب اسلامی زمینه بالندگی و پیشرفت بانوان ایرانی را در عرصههای علمی، آموزشی، نوآوری و اجرایی فراهم آورده و این ادعا با آمار و ارقام متقن قابلاستناد و اثبات است و بهروشنی در سطح جامعه نیز میتوان آن را مشاهده کرد.
وی افزود: به طور قطع، بررسی این پیشرفتها در بخشهای دیگر کشور نیز کم و بیش همین نتایج را در بر خواهند داشت. بدیهی است که این مهم با تلاش بانوان مسلمان و متعهد ایرانی محقق شده و افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.
دکتر غلامی بیان داشت: در تمامی مقاطع تحصیلی سهم بانوان پذیرفتهشده از ۵/۳ درصد در سال ۵۷ به بیش از ۵۰ درصد و در برخی سالها، حتی به بیش از ۶۰ درصد طی ۷ سال اخیر رسیده است. همچنین از نظر کیفیت قبولی در آزمونهای ورودی، بانوان ایرانی توانستهاند بجز رشتة تحصیلی فنی و مهندسی، در مقایسه با آقایان با حد نصاب دو برابر، رتبه اولیهای کنکور را از آن خود کنند.
وی ادامه داد: در مقطع تحصیلی دکترای تخصصی، سالانه بالغ بر ۴۵۰۰ نفر از بانوان به این دورهها راه یافته و در ۳ سال گذشته به طور متوسط، تعداد پایاننامههای تحصیلات تکمیلی ثبتشده از سوی بانوان در ایرانداک معادل ۴۰ درصد از کل پایاننامهها و رسالههای ثبتشده در آن بانک اطلاعاتی است.
وزیر علوم تصریح کرد: در حالی که ضریب نفوذ آموزش عالی در جمعیت بانوان در سال ۵۷ فقط معادل ۲۸۱ نفر (۰/۲۸ درصد) در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور بوده، در سال ۹۹ معادل ۴ هزار و ۷۴۷ نفر (۴/۷ درصد، تقریباً ۲۰ برابر) و نرخ ناخالص ثبتنام بانوان (تعداد کل دانشجویان نسبت به جمعیت ۱۸ تا ۲۴ ساله) یا همان "میزان دسترسی و مشارکت در آموزش عالی" از ۲/۱ درصد در سال ۵۷ به ۴۱/۲ درصد (۲۰ برابر) در سال ۹۹ رسیده است.
دکتر غلامی همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ فقط ۱۸ درصد از بانوان جزو اعضای هیئت علمی شاغل در مؤسسات آموزش عالی بودهاند، این در حالی است که در سال ۹۹ این تعداد به ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین، ۱۰ درصد از مدیران واحدهای فناور وابسته به این وزارت را بانوان تشکیل میدهند.
به گفته وزیر علوم، بر اساس آمار یونسکو، "وضعیت مشارکت و سهم بانوان ایرانی در حوزة تحقیق و توسعه در بخش آموزش عالی" از ۲۷ درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۶/۳۹ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت: افزون بر رشتههای مربوط به بانوان که قبل از دولت یازدهم ایجاد شده بودند، در دولتهای یازدهم و دوازدهم، رشتههای تحصیلی با عناوینی همچون مطالعات حقوق خانواده، سیاستگذاری فرهنگی زنان و خانواده، مطالعات جنسیت، مدیریت خانواده، زن و خانواده و حقوق زن در اسلام در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در چند دانشگاه راهاندازی شدهاند.
منبع:ادارهکل روابط عمومی وزارت علوم