کد خبر: 15965| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۷ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۴۳:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۰۲

سردار مهدی حاجیان، معاون اجتماعی نیروی انتظامی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه ضمن تشکر از همکاری نیروی انتظامی برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: بیشترین اقدام برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب توسط نیروی انتظامی انجام شده است.



وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اجتماعی برای تأمین سلامت اجتماعی جوانان و جامعه به تصویب رسیده است. واقعیت این است که جوانان کشورمان در حوزه مسائل اجتماعی در معرض خطرات بزرگی هستند و دشمنان ملت ایران، نسل جوان را هدف گیری کرده‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم ریشه‌یابی جریانات سازمان یافته برای انحراف جامعه، گفت: فضای مجازی، فضای جهانی است و به تبع آن آسیب‌های فضای مجازی، آسیب‌های جهانی شده است و دشمنان بر توسعه انحرافات اجتماعی، تمرکز اصلی خود را روی فضای مجازی گذاشته‌اند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه فضای دوم فضای زندگی و در واقع ادامه فضای اول است، افزود: هر ظرفیتی که از فضای اول به دلیل در دسترس بودن به فضای دوم منتقل می‌شود، ابعاد فراگیرتری پیدا می‌کند. جریانات سازمان یافته فساد در ایران نسبت به سایر کشورها فعال‌تر هستند به عنوان مثال حوزه پورنوگرافی، قمار، مصرف مواد مخدر و... سازمان‌های شکل‌گرفته در جهان هستند و منافع خاص خود را دنبال می‌کنند و به دلایل سیاسی و امنیتی نهادهای جهانی فساد بر علیه مردم شریف ایران، اقدامات فراگیرتری دارند.
دکتر عاملی بر لزوم شناسایی جریانات سازمان یافته برای ایجاد آسیب‌های اجتماعی در کشور تأکید کرد و گفت: اگر این اقدامات سازمان یافته ریشه کن شوند، آسیب‌های اجتماعی در کشور نیز کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه سواد جرم و دانش جرم‌شناسی در کشور نیازمند تقویت است، تصریح کرد: باید برای مردم آگاهی عمومی در مورد جرم و انواع آن توسط نهادهای مسئول ایجاد شود، چرا که گاهاً با یک کلیک فرد دچار جرم می‌شود اما از آن بی‌اطلاع است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: رسانه ملی در ساعات پربازدید، تیزرهایی برای افزایش آگاهی حقوقی، جرم‌شناسی و... تهیه و پخش کند و از این طریق به مردم نقاط خطرناک و احتراق جریانات سازمان یافته برای آسیب‌های اجتماعی معرفی شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه جامعه ایرانی یک جامعه خانواده‌گرا است، ادامه داد: خانواده رکن اجتماعی کشور است و محوریت خانواده رکنی برای تأمین سلامت اجتماعی و جلوگیری از انحرافات اجتماعی است.
وی با اشاره به طرح همیار پلیس در گذشته، تأکید کرد: مسیری برای مشارکت مردم در حوزه سلامت و امنیت اجتماعی فراهم شود. البته در وزارت کشور و دانشگاه نیروی انتظامی طرحی با عنوان امین جامعه در راستای امنیت اجتماعی در دست تدوین است.



دکتر عاملی با تأکید بر لزوم تشویق پرسنل نیروی انتظامی برای انجام وظایف، خاطرنشان کرد: اقدامات نیروی انتظامی برای انجام وظیفه خود در مورد جرائم اجتماعی در جریانات اخیر موجب قدردانی و تشکر متدینین شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاوت جرم انگاری در فضای فیزیکی و فضای مجازی، افزود: جرم در فضای اول موضوع فرد و مکان است اما جرم در فضای دوم موضوع جرم به صورت جهانی است. به عنوان مثال آپلود یک فایل مستهجن در فضای دوم در دسترس همگان قرار می‌گیرد. البته خوشبختانه نیروی انتظامی در حوزه فضای دوم و دیجیتال پیشتاز است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه گزارش‌های ارائه شده برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مقداری با واقعیت جامعه تفاوت دارد، تصریح کرد: ضرورت دارد راهکارهای اصلاح فضای اجتماعی توسط نهادهای ذی‌ربط نیز ارائه شود.
دکتر عاملی با بیان اینکه ضمانت اجرایی برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که پیامد حقوقی عدم اجرای مصوبات شورا مشخص شود، تصریح کرد: مشروعیت قانون به همکاری جامعه در اجرای آن مرتبط است و تأکید داریم که جرائم نباید صرفاً به صورت کیفری باشد به عنوان مثال جرائم را می‌توان به صورت مدنی، مالی، نمره منفی و... لحاظ کرد و در واقع جرائم مدنی کارآمدتر از جرائم کیفری است، در عین حال در مواردی که قانون، جزای کیفری قائل شده باید طبق آن عمل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه نیروی انتظامی لایه‌های نادیده زیاد دارد و خیلی از تلاش‌ها و زحمات این نیرو دیده نمی‌شود، گفت: نیروی انتظامی برند ملی کشور است و متأسفانه اپوزیسیون بازنمایی که از نیروی انتظامی می‌کند برای تخریب نیروی انتظامی است و از عملکرد و خدمات نیروی انتظامی روایت‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند مبنا برای تصویر سازی واقعی آن باشد.



به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی نیروی انتظامی نیز در این دیدار با بیان اینکه ما قرارگاه هوشمندسازی را بنیان نهاده و راه اندازی کرده‌ایم، گفت: 10 سال است که در فضای مجازی حضور یافته ایم، مساله فضای مجازی یک مساله جدی است امروز فضای مجازی در واقع زندگی دوم آحاد جامعه را تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به تشکیل پلیس فتا برای مبارزه با جرائم در فضای مجازی گفت: مراکز حرفه‌ای را هوشمندانه برای مواجهه با جنگ روانی، جنگ شناختی که با هدف تغییر نگرش و شکل‌دهی رفتار جامعه توسط دشمن شکل گرفته است، راه‌اندازی کرده‌ایم.
سردار حاجیان گفت: محبوبیت نیروی انتظامی در مقایسه با 25 نهاد حاکمیتی دیگر حدود 63 درصد است که بیشترین محبوبیت را داشته است و ما اتاق وضعیت فرهنگی و اجتماعی و قرارگاه عملیات را شکل داده‌ایم.
وی افزود: در مواجهه با قبح‌زدایی در جنگ شناختی در حوزه‌هایی که رفتارها را تغییر می‌دهند حضور داریم که جریان‌های فکری را برآورد و تحلیل می‌کنیم و بر اساس آن طرح عملیاتی و پیوست رسانه‌ای آماده می‌کنیم و مرکز افکارسنجی ناجا پس از عملیات سنجش وضعیت و تاثیر اقدامات را انجام می‌دهد.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی با اشاره به تعامل با مجموعه‌های فرهنگی گفت: طی جلسه‌ای با معاونت اجتماعی وزارت کشور برای گرفتن داده‌های اجتماعی توافق کرده‌ایم که روی آسیب اجتماعی اعتیاد داده‌های ثبتی زیادی داریم و همچنین باندهای قمار و شرط‌بندی متعددی را شناسایی کرده‌ایم.
وی با اشاره به 13هزار شهید نیروی انتظامی در مبارزه با اعتیاد گفت: در 1003 کلانتری مراکز مشاوره و مددکاری ایجاد کرده‌ایم و حدود 70 درصد از پرونده‌ها و موارد را از این طریق مرتفع کرده‌ایم که حجم قابل توجهی از مراجعه به قوه قضائیه را کاسته است.
سردار حاجیان همچنین در تشریح عملکرد نیروی انتظامی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با بیان اینکه در پوشش و عرضه لباس به سختی یک لباس مناسب برای خانم‌های محجبه پیدا می‌شود، گفت: آنچه ما در حوزه اجرایی‌سازی مصوبات عفاف و حجاب نیاز داریم آن است که اولاً قانون اصلاح شود و ثانیاً برای مصوبات ضمانت اجرا در نظر گرفته شود با مجموعه‌های کم کار و بی‌تفاوت در حوزه اجرای این مصوبات برخورد شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7