کد خبر: 15953| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۴ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۳:۳۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۵۱

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی و هنری عفاف و حجاب (مهتاب در نور) با حضور رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت، معاون پرورشی و فرهنگی، مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، در کانون فرهنگی و تربیتی شهیدمفتح شهر تهران برگزار شد.
دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش ضمن تسلیت ایام فاطمیه و همچنین تقدیر از متولیان برگزاری جشنواره گفت: بحث حجاب و عفاف از چند منظر موردبررسی است که می‌بایست به هر یک در جایگاه خود پرداخته شود. باید توجه داشت که یکی از مفاهیم مهم سند تحول، توسعه و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است که در این خصوص سیاست‌های شورای انقلاب فرهنگی یکی از تکالیف مسلم ما است.
حجاب و عفاف در معنای وسیع خود؛ یک ضرورت دینی، شرعی و انقلابی است
وی در ادامه افزود: علاوه بر سند تحول موضوع حجاب و عفاف از چند منظر حائز اهمیت است. اول اینکه حجاب و عفاف در معنای وسیع خود؛ یک ضرورت دینی، شرعی و انقلابی است و به همین منظور یکی از ضروریات تسریع شده در اسلام است که بسیار زیاد موردتوجه مراجع دینی بوده است.
کاظمی افزود: منظر دیگر آسیب‌های اجتماعی است چراکه عدم توجه به حجاب و عفاف در جامعه، می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش موضوع حجاب و عفاف را از منظر تعلیم و تربیت نیز مهم برشمرد و اظهار کرد: در کنار همه مسائلی که وجود دارد، ما در آموزش‌وپرورش یک وظیفه تربیتی داریم و نقشی که حجاب و عفاف می‌تواند در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کند، بی‌بدیل است.
وی افزود: یقیناً بدحجابی و بی‌حجاب و غفلت از این مسئله دانش آموزان را از مسیر درست منحرف می‌سازد پس باید به این نقش توجه ویژه شود.
در آموزش‌وپرورش در موضوع حجاب و عفاف یک بسته 30 برنامه‌ای و نقشه راه مدون طراحی‌شده است
کاظمی در خصوص فعالیت‌های وزارت آموزش‌وپرورش در رابطه با موضوع عفاف و حجاب گفت: در آموزش‌وپرورش در موضوع حجاب و عفاف یک بسته 30 برنامه‌ای و نقشه راه مدون طراحی کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در آموزش‌وپرورش حتماً باید بخشی از توانمان را در راستای آگاهی بخشی به دانش آموزان در موضوع حجاب داشته باشیم و شاید بهترین روش برای این کار، ترویج باورهای دینی باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، در زمینه فعالیت‌های ترویج باورهای دینی در فضای آموزشی نیز خاطرنشان کرد: در راستای معرفت افزایی در فضای آموزشی، اقدامات زیادی در وزارت آموزش‌وپرورش انجام‌شده نظیر انتشار فصلنامه‌ها، دوره‌های ضمن خدمت، دوره تربیت مدرسان با موضوع حجاب و عفاف و همچنین در 11 کتاب درسی و 27 عنوان درس، به موضوع حجاب و عفاف پرداخته‌شده است و در سال گذشته نیز برای نخستین بار نمایشگاه‌های حجاب و عفاف در مدارس برگزار شد.
وی در رابطه با جشنواره مهتاب در نور افزود: این جشنواره تنها بخشی از فعالیت‌های وزارت آموزش‌وپرورش در حوزه تربیتی است در این جشنواره از ابزار هنر در راستای معرفت افزایی و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و نهادینه شدن باورهای دینی استفاده‌شده است.
کاظمی با اشاره بر اجرای زنده یکی از دانش آموزان برگزیده جشنواره در مراسم اختتامیه خاطرنشان کرد: باید با استفاده از این جشنواره‌ها، این ظرفیت‌های شایسته دانش‌آموزی را کشف کنیم و ارتقاء دهیم.
وی در پایان گفت: برای اولین بار منشور حجاب و عفاف را در آموزش‌وپرورش نهادینه کردیم و امیدواریم باهمت و تلاش و سخت‌کوشی معلمان مربیان و دانش آموزان گام‌های مثبت و مؤثری در این مسیر برداریم.

منبع: مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7