کد خبر: 15704| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۶ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۳:۱۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۶۱

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه "سومین جشنواره ملی زن و علم" و یادبود شادروان دکتر مریم میرزاخانی با بیان اینکه علم و فناوری مولد قدرت و اقتدار است، تاکید کرد: زنان کشورمان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه، تاثیر مهمی در توسعه پایدار دارند.
در این آیین که ظهر امروز (شنبه) به صورت حضوری و مجازی و با حضور دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، دکتر غلامی بابیان اینکه در کشور ما بانوان کشور چه در دوران قبل از اسلام وچه بعد از اسلام به لحاظ باورهای دینی، جایگاه والایی داشته‌اند، اظهار داشت: در کشوری زندگی می‌کنیم که بانوان به لحاظ تاریخی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای داشته و احترام و تکریم بانوان همیشه در اولویت بوده است.
وزیر علوم با بیان اینکه هم اکنون در مقطعی قرار گرفته‌ایم که جهان در عرصه علم و دانش قرار گرفته و علم به معنای دارایی و ایجادکننده اقتدار و توانمندی جوامع محسوب می‌شود، افزود: در این راستا، زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در عرصه علمی از سهم بالایی برخوردارند، ظرفیت ارزشمندی برای سهیم بودن در به دست آوردن اقتدار کشور هستند.
دکتر غلامی با بیان اینکه بانوان نقش‌های متعددی در خانواده و تربیت فرزند دارند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند که در رشته‌های مختلف مشغول تحصیل هستند. همچنین ۳۳ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را نیز بانوان تشکیل می دهند.
وزیر علوم اضافه کرد: در ۷ سال گذشته تاکنون متوسط جذب اعضای هیئت علمی زن در دانشگاه‌های کشورمان به ۲۹ درصد رسیده که این امر نشان‌دهنده حرکتی رو به رشد برای فعالیت بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی است.
وی با بیان اینکه بی‌شک زنان در انجام مسئولیت‌های اجتماعی با دقت و تمرکز بیشتر به ارائه خدمات می‌پردازند، گفت: برگزاری جشنواره ملی زن و علم با نام "جایزه مریم میرزاخانی"، اقدام شایسته‌ای برای شناسایی بیشتر توانمندی‌های بانوان و جلب توجه جوامع بین‌المللی در توفیقات زنان و افتخار در این عرصه است و به ما کمک خواهد کرد تا زنان دانشمند و تأثیرگذار مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
وزیر علوم در پایان تصریح کرد، کشور مملو از مادران، تلاشگران و تأثیرگذاران و بانوان ایثارگر و دختران افتخارآفرین است و تک تک ما برای داشتن چنین اشخاصی افتخار کنیم.
شایان ذکر است؛ در این آیین از ۱۶ چهره علمی، ۵ بانوی فعال اجتماعی و نیز ۳ تن از برجستگان و سرآمدان علمی کشور تجلیل شد.

منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7