کد خبر: 15695| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۶ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۵۰:۰ | تعداد بازدید: ۱۷۳۵

نشست هم‌اندیشی و بزرگداشت از خدمات آموزشی و درمانی جامعه پرستاری و روسای دانشکده‌های پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مسئولان دفاتر نهاد در این دانشگاه‌ها به مناسبت روز میلاد حضرت زینب(سلام الله علیها) و روز پرستار به صورت مجازی برگزار شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در نشست هم‌اندیشی و بزرگداشت از خدمات آموزشی و درمانی جامعه پرستاری و روسای دانشکده‌های پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مسئولان دفاتر نهاد در این دانشگاه‌ها ضمن آرزوی توفیق و تبریک میلاد حضرت زینب(سلام الله علیها) و روز پرستار گفت: روز پرستار به زیبایی به عنوان بهترین روز برای توجه دادن به ارزش کار خیر و پرستاران عزیز انتخاب شده است و این روز روزی مبارک برای تجلیل از مجموعه فداکار، پرتلاش، دلسوز و مهربان خیل عظیم پرستاران است.
وی در ادامه افزود: زمانی که ما به مبانی دینی، ارزش‌های اخلاقی جامعه و به آنچه که ذخیره هویتی ماست نگاه می‌کنیم، پرستاری یکی از ارزشمندترین کارهاست. هر کاری که برای رفع نیاز انسان‌ها صورت بگیرد کاری ارزشمند است اما بعضی از نیازها ویژگی فوق‌العاده دارند و از آن سمت رفع آن نیازها هم ارزش بالایی دارد. این که در سخت‌ترین شکل گرفتاری انسان‌ها و بیماری‌ای که حتی نزدیک‌ترین افراد هم توان و یا تمایل به تیمارداری از بیمار خودشان را ندارند، در این فضا مجموعه‌ای از انسان‌ها مسئولیت خودشان را مراقبت از این بیماران تلقی می‌کنند؛ این خیلی کار ارزشمندی است.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی گفت: ما انسان‌ها در زندگی، نقش‌های مختلف اجتماعی می‌پذیریم اما بعضی از نقش‌ها ذاتاً ارزشمند هستند و علاوه‌بر موضوع نقش‌پذیری اجتماعی و نیاز به اشتغال و کسب معیشت و درآمد خود آن کار، کاری است که ذاتاً ارزشمند است؛ پرستاری از این جنس شغل‌ها است؛  یعنی توجه به گرفتارترین انسان‌ها در سخت‌ترین شرایط و تیمارداری و مراقبت از آنها و به نوعی به سمت سلامت کشاندن آنها است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر جایگاه پرستاران در دین اسلام افزود: در روایات ما آمده است کسی که شبی را برای مراقبت بر بالین بیماری به صبح برساند از گناهان خود مانند روز تولد خارج شده و هم اینکه کسی که به دنبال رفع گرفتاری انسانی باشد خداوند در پی حل مشکلات او خواهد بود. این مجموعه روایات نشان می‌دهد که کار پرستاران کار ارزشمندی است.  پرستاری در مجموعه نظام سلامت یعنی آن حلقه واسط بین مجموعه تصمیم گیرنده و مداخله کننده در درمان و طبابت از یک طرف و بین بیمار و خدمت گیرنده از طرف دیگر است و جامعه پرستاری این زنجیره را به هم متصل کرده است.
وی در ادامه تصریح کرد: پرستار در کنار زحماتی که برای درمان بیماری‌های مربوط به جسم و آسیب‌های آن می کشد از سوی دیگر با ملاطفت، مهربانی، روی گشاده، امید بخشی و روحیه بخشی به بیماران فرآیند درمان و بازیابی سلامت را تسریع می بخشد. امروزه تردیدی نیست که باور و امیدی که بیمار نسبت به فرآیند درمان دارد، اثر ویژه‌ای در بهبود بیماری دارد و چنانچه ناامید و افسرده باشد چه بسا درمان‌های دارویی و شیمیایی و سایر اقدامات پزشکی اثربخشی کمتری داشته باشند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: آن کسی که می‌تواند این نشاط، باور، امید و روحیه را در بیماران حفظ بکند این قشر پرتلاش پرستاران است. در نیازهای جامعه ما هرجا آسیبی وجود داشته است در کنار آن پرستاری هم برای رفع این آسیب‌ها حضور داشته است: از روزهای مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی تا صحنه های دفاع مقدس و در صحنه‌های مواجهه گارد شاهنشاهی و جنایتکاران علیه ملت و جنایت‌های رژیم بعثی و آسیب‌هایی که رزمندگان ما می‌دیدند و نیز در اتفاقاتی مثل زلزله و حوادث طبیعی هر جا نیازی وجود داشته آنجا ما حضور ارزشمند، پر تلاش و با برکت جامعه پرستاری را می‌بینیم.
وی با تشکر از زحمات کار درمان و با اشاره به باورهای ارزشمند در پرستاران و کادر درمانی کشور خاطرنشان کرد: این نشست از یک جهت در حقیقت اعلام تشکر و سپاس و قدردانی ما به عنوان دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از خیل مجموعه دانشگاهی و عزیزان پرستار است؛ ما افتخار همکاری با این عزیزان را در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و این تقدیر را وظیفه خودمان می دانیم. این یک حرکت نمادین برای ادای دین و وظیفه نسبت به عزیزان پرستار است. البته معتقدیم آن پرستارانی که در کنار تعهد و تخصص و اخلاق آن باورهای ارزشمند را در وجود خودشان نهادینه کرده‌اند و به بیمار روحیه، امید، باور و توکل به خداوند را یادآوری می‌کنند  در خور سپاس و تقدیر ویژه‌ای هستند.
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی با اشاره به صبر و شکیبایی پرستاران در مواجهه با بیماران افزود: انسان‌های اهل صبر بر اساس نحوه‌ی مواجهه با مصیبت و گرفتاری دو دسته‌اند: بعضی انسان‌ها صابر هستند و بعضی انسان‌ها صبور و صبارند به تعبیر آیه آخر سوره آل عمران انسان‌هایی که هم خودشان اهل شکیبایی هستند و هم دعوت کننده به شکیبایی . فضای بیمارستان و مراقبت از بیمار و حجم بالای کار و تلاش و انواع مسئولیت‌هایی که پرستاران دارند نیاز به صبر و حلم و روحیه‌ای مستحکم دارد اما نقش دیگری که پرستار دارد ضمن اینکه خودش اهل شکیبایی و طاقت و تحمل سختی‌ها و اهل صبر است، دیگران را _از همکاران تا بیماران _به صبر، شکیبایی و تحمل مشکلات و مصیبت های بیماری دعوت می‌کند و این به هر حال آن جلوه‌ای است که اگر به باور و ایمان توحیدی متصل باشد عظمت و شکوهی در انسان و جامعه ایجاد خواهد شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی با مقایسه حضور پرستاران در محیط درمانی با رزمندگان دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جریان پرستاری در ایام شیوع ویروس کرونا مجدداً پر افتخار ظاهر شد نکته اینجاست که شکل حضور در بیمارستان‌ها را باید با حضور رزمندگان و جهادگران دفاع مقدس مقایسه کنیم؛ در مناطقی که آثار بمب‌های شیمیایی و گازهای مسموم دشمن بعثی در آنجا وجود داشت محیطی که آلوده است و هر کسی که در آن محیط باشد در معرض مسمومیت و آسیب های ناشی از گازهای شیمیایی است، رزمندگان خط را رها نمی کنند و امداد به یکدیگر را فراموش نمی‌کردند؛ محیط‌های بیمارستانی به خصوص در این فراگیری ویروس کرونا و ناشناختگی این ویروس و روش‌های تکثیر و مقابله با آن در ابتدای کار چنین وضعیتی داشت و این در حالیست که ما شاهد هستیم در بعضی از کشورهای مدعی تمدن و مدیریت بحران با مشکل تامین کادر درمانی مواجه هستند.
وی با اشاره به جریان گروه‌های جهادی در ایام شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: در این ایام شیوع ویروس منحوس کرونا در کنار پرستاران شاهد همراهی جریان ارزشمند جهادی هستیم و این نشان می‌دهد که آن پشتوانه معنوی و روحیه عظیمی که در ملت شریف ما وجود دارد ،چه بسا نقائص و آسیب‌ها و کاستی‌های ناشی از تحریم‌ها و تهدیدها را نه تنها جبران می‌کند بلکه آن‌ را تبدیل به فرصت‌های ارزشمندی می‌کند؛ همگان دیدند که چه حماسه‌های زیبایی اتفاق افتاد.
وی در پایان با تاکید بر ضمیمه شدن بعد تربیتی و معرفتی به آموزش های تخصصی پرستاران در دانشکده های پرستاری گفت: این موضوع قابل اهمیت است که محورهای تربیت یک کادر درمانی مطمئن قابل اتکا محورهای متنوعی است و متغیرهای متعددی در اینجا باید در نظر گرفته شود. قطعاً همکاران ما این را می دانند و در صحنه عمل آشنا هستند. تفاوت بین آن فارغ التحصیل دانشکده‌های شما که در کنار تخصص باورها و روحیه ایثارگری و فداکاری دارد با کسی که این متغیرها را نداشته باشد، در محیط بالینی آشکار و قابل مشاهده است.
اینجاست که غیر از آن آموزش تخصصی که باید اتفاق بیفتد و  پرستاران جامعه ما جزء مجرب‌ترین و بهترین ها در این عرصه هستند، آن بعد تربیتی و معرفتی و روانی و روحی است که باید به این تخصص ضمیمه شود و این موضوع خیلی اهمیت دارد؛ انسانی که خودش مومن و متوکل و با روحیه باشد می‌تواند روحیه‌بخش باشد و قطعاً دوستان عزیزمان در دانشکده های پرستاری متوجه این بخش از فرآیند آموزش و تربیت کادر ارزشمند پرستاری هستند و برای این کار باید برنامه داشته باشند.
در ادامه این جلسه دکتر محمودی‌راد رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی بیرجند، دکتر سلیمانی رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی قزوین، دکتر میرزایی رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی کرمانشاه، دکتر یزدانخواه رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی بوشهر، دکتر فریبا طالقانی رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی اصفهان، دکتر انصاری رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی زنجان، دکتر آتش‌زاده رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر عشوندی رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی همدان، دکتر خانی رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی مازندران، دکتر محمدپور رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی گناباد، دکتر پیروی رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی ایران، دکتر شاهویی رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی کردستان، دکتر حیدری رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی خراسان رضوی، خانم دکتر ایمانی رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی سیرجان، خانم دکتر تیرگری رئیس دانشکده پرستاری علوم پزشکی کرمان به ارائه نکات و پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7