وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عصر چهارشنبه در نشستی با مدیران، مسئولان و فارغالتحصیلان مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد و بازدید از این موسسه تاکید کرد: دانشگاههای کشور با بهره گیری از تجربیات آموزش های مجازی این ظرفیت را دارند که پس از برطرف شدن این بیماری کرونا بتوانند بخشی از فعالیتهایشان را به صورت غیرحضوری و در قالب آموزشهای مجازی ارائه دهند.
دکتر منصور غلامی با همراهی دکتر علی ربیعی سخنگوی هیئت دولت و دکتر امید رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی از بخشهای مختلف مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد، بخش اشتغال، آموزش و دانشگاه علمی و کاربردی مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد بازدید کردند.
وزیر علوم در این بازدید با اشاره به سخنان ارائهشده مدیران مجتمع، مدعوین و توانیابان مجتمع، افزود: توانافزایی برای توانیابان و عزیزانی که دارای معلولیت هستند، کار بسیار ارزشمندی است. بهخصوص وقتی در حوزه آموزش دانشگاهی اتفاق میافتد، یک نوع ارتقای توانمندیها به لحاظ علمی و فنی و فناورانه است.
دکتر منصور غلامی روحیه خیراندیشانه افراد را مایه اصلی توفیق این گونه مراکز دانست و ضمن اشاره به سخنان دکتر امید رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: مراکز جامع علمی و کاربردی عموماً به لحاظ مالی خودکفا هستند. با این حال این مرکز از مواردی استثناء شده است تا مسائل و مشکلات آن رفع شود.
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: شرایط ناشی از پاندمی کرونا همه دانشگاههای کشور را در موقعیتی قرار داد که امکان حضور دانشجویان نبوده و نیست و در یک شرایط بعضاً جهشی اتفاق افتاده است که مجموعههای دانشگاهی کاری را انجام دادهاند که در شرایط عادی فکرش را هم نمیکردند.
وزیر علوم با اشاره به کاستیها در آموزش در دوران کرونا اظهار کرد: در شرایط کرونا بدیهی است که کاستیها خودشان را نشان میدهند و همین امر کمک میکند به رفع آنها اقدامهای مدیریتی و به لحاظ تامین منابع صورت می گیرد.
وی در ادامه افزود: اغلب دانشگاه در نیم سال گذشته مسائل و مشکلات بیشتری داشتند که در نیم سال جاری بسیاری از این مسائل و مشکلات برطرف شده است.
دکتر غلامی پیرامون آموزش الکترونیکی و ظرفیت ایجاد شده گفت: بسیاری از دانشگاهها این ظرفیت را دارند و توانمندی را نشان دادند که پس از برطرف شدن این بیماری بتوانند بخشی از فعالیتهایشان را به صورت غیرحضوری و آموزشهای غیرحضوری ارائه دهند.
وزیر علوم با اشاره به حضور قریب به ۵۲ هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور، افزود: نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بینالمللی نیز ما الان ظرفیت داریم. تعداد زیادی دانشجوی غیرایرانی داشتیم که بسیاری از آنها به کشورشان بازگشتهاند ولی از همانجا مشغول به تحصیل هستند.
وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: اینکه مجتمع علمی و کاربردی بتواند در سطح کشور خدماترسانی کند نکته خوبی است و حتماً نیاز است که تدبیر و برنامهریزی صورت گیرد که در ذیل ضوابط و مقررات دانشگاه باشد و دانشجویانی که خدمات میگیرند بتوانند از منابع رسمی این آموزشها بهرهمند شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی؛
نیمسال گذشته ۱۱۰ هزار کلاس مجازی برگزار کردیم
دکتر امید رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی پیام نور نیز در این نشست با اشاره به اینکه دورههای علمی و کاربری برای موسسات این چنین را در نظر داریم و اخیراً نیز چند دوره را در استانهای تهران برای کهریزک، استان خراسان رضوی، اصفهان و یزد راهاندازی کردیم، افزود: یکی از بهترین دورههای ما در مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد است و گاه بهدلیل فعالیتهای فوقالعاده این مجتمع در برخی توافقها با مجتمع نیز از چارچوب سیاستهایمان عدول کردیم.
وی در ادامه پیرامون ما آموزش مجازی در دوره کرونا افزود: در حوزه آموزش مجازی خیلی کار خاصی نکرده بودیم ولی ترم پیش در مواجهه با شرایط جدید مجبور شدیم ۱۱۰ هزار کلاس مجازی برگزار کنیم.
دکتر امید اضافه کرد: در کشور در حال حاضر بیش از ۱۵ الی ۱۶ سامانه در اختیار داریم و استانها را تقسیمبندی کردیم و اجازه دادیم از ظرفیتهای استانی استفاده کنند.
وی در ادامه پیرامون ساختار جدید در سطح دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: بلافاصله در سطح دانشگاه ساختار جدیدی برای تولید محتوا با موافقت وزیر علوم و هیئت امنا ایجاد کردیم و مرکزی ایجاد کردیم برای تولید محتوا که بعد از دوره کرونا هم تجربه آموزش الکترونیک را ادامه خواهیم داد.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی ادامه داد که از ظرفیت آموزش مجازی برای توجه به عدالت آموزشی هم بهره خواهیم برد. مدرسینی که در تهران داریم ممکن است در چهار گوشه کشور نداشته باشیم که از فعالیت دوستان در اینجا استقبال میکنیم.
وی با اشاره به دورههای مختص دانشجویان معلول، افزود که در مراکز دیگر نمیتوانیم آموزش تلفیقی را بیپذیریم. ولی درباره دانشگاه رعد استثنا قائل شدیم. همچنین برای دانشجویان خاص این مرکز ۱۵ درصد تخفیف شهریه با استفاده از اختیارات رئیس دانشگاه علمی و کاربردی را اعمال خواهیم کرد.
دکتر امید با اشاره به ایجاد ۲۰۰ مرکز نوآوری در چند سال اخیر و همچنین برگزاری بیش از ۵۰ رویداد شتاب در نیمه اول سال ۹۹ و در دوره کرونا، پیشنهاد استفاده از تسهیلات صندوقهای کارآفرینی دولتی برای دانشآموختگان این مراکز را مطرح کرد.
مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد ۴۰ عنوان دوره آموزشی، ارائه میکند. همچنین این مجتمع ۱۷ گونه تسهیلات در واحد مددکاری اجتماعی در سطح فردی و خانوادگی انجام میدهد.
منبع:اداره کل روابط عمومی وزارت علوم