کد خبر: 15381| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۸ آذر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۲:۵۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۵۳

جلسه 187 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای جلسه دکتر حداد عادل طی سخنانی با بیان اینکه سامان یافتن و نهادینه شدن ارتباط بین حوزه و دانشگاه بسیار ضروری است و باید تقویت شود اظهار داشت: ارتباط بین حوزه و دانشگاه یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه ایجاد رشته سیاست‌گذاری اجتماعی بسیار مفید و لازم است اظهار داشت: هر کسی که دستی در حکومت و سیاست داشته باشد برای اداره امور مملکت با واقعیتی به نام جامعه و اجتماع و علم حقوق مواجه است که علم حقوق روابط اجتماعی را تنظیم می‌کند و جامعه شناسی ماهیت اجتماع را بیان می‌کند.
رئيس شوراي تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: در دهه‌های اخیر در تمام استانداری‌ها یک شورای اجتماعی بهوجود آمده است که اعضای مختلفی در آنجا عضو هستند و مسائل اجتماعی استان‌ها در این شورا بررسی می‌شود، همچنین در وزارت کشور هم یک معاونت اجتماعی وجود دارد که ناظر به همین مسائل اجتماعی کشور و استان‌ها است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در نگاه کلان اجتماعی وجود افرادی که توانایی سیاست‌گذاری و حل مسائل اجتماعی را داشته باشند در کنار تصمیم گیرندگان، استانداران، فرمانداران و وزارتخانه‌ها  ضروری است.
وی ادامه داد: تناسب این رشته با دوره کارشناسی محل تردید است و عنوان سیاست‌گذاری اجتماعی برای دوره کارشناسی مناسب نیست، به دلیل اینکه فارغ التحصیل این رشته قطعاً تجربه اظهار نظر در مسائل کلان اجتماعی را ندارد.
دکتر حداد عادل پیشنهاد داد: این برنامه باید برای دوره کارشناسی ارشد باشد و برای دوره کارشناسی مناسب نیست و دوم اینکه از ابتدا در این رشته به صورت کارشناسی ارشد پیوسته دانشجو گرفته شود.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، بررسی "سرفصل دوره کارشناسی سیاست‌گذاری اجتماعی" در دستور کار قرار گرفت و دکتر مسعود عالمی عضو هیئت علمی و مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه گزارشی در این زمینه ارائه کرد.
وی با بیان این که تجمیع گرایش‌های علوم اجتماعی توسط دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی از ابتدای دهه ۹۰ آغاز شد و دو رشته «تعاون و رفاه اجتماعی» و «برنامه ریزی اجتماعی» به رشته «برنامه ریزی اجتماعی و تعاون» تغییر پیدا کرد.
دکتر عالمی در خصوص اهداف ایجاد این رشته گفت: بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه، ورود مسائل اجتماعی ناشی از تحولات پرشتاب جهانی، گسترش فضای مجازی و ارتباطات بین المللی از مهمترین اهداف تشکیل این رشته است.
دکتر عالمی اظهار داشت: بررسی سوابق دانشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد؛ که حوزه‌های دانشگاهی سیاست‌گذاری اجتماعی در کشور ما نوپاست، و عدم انتشار نشریه علمی پژوهشی معتبر در این حوزه، فقدان یا کمبود متخصصانی که رشته تحصیلی تخصصی آنان سیاست‌گذاری اجتماعی باشد و همچنین تعداد بسیار اندک کتب منتشر شده در این زمینه که عمدتاً ترجمه‌ای هستند تایید این مسئله است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه ادامه داد: سیاست‌گذاری اجتماعی یک بین رشته‌ای است و اساساً به معنای دانش استفاده از علوم اجتماعی و علوم انسانی برای حل معضلات اجتماعی است و هدف اصلی تاسیس این رشته تلاش برای کاربردی کردن بیشتر علوم اجتماعی است.
 

به گزارش مرکز شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه اعضای جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
حجت الاسلام و المسلمین کاظمینی معاون ارتباط با حوزه علمیه با بیان اینکه رشته سیاست‌گذاری اجتماعی جز رشته‌های مهم، راهبردی و استراتژیک کشور است گفت: مقوله سیاست‌گذاری یک ماهیت تجویزی دارد و متکفل باید و نباید است و با توجه به اینکه در هدایت و راهبری جامعه نقش دارد لذا دقت و وسواس بیشتری را می‌طلبد.
وی ادامه داد: توقعاتی که از فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی وجود دارد با مقطع طراحی شده، تناسب ندارد لذا بهتر است این رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی مورد بحث قرار گیرد.
دکتر الهام امین زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طی سخنانی گفت: مطالعه حقوق اجتماعی در ایران نشان می‌دهد که ما در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی فوق العاده عقب هستیم و امیدواریم با ایجاد چنین رشته‌هایی به مباحث اجتماعی و حقوق اجتماعی توجه بیشتری شود.
وی با تاکید بر این نکته که فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند مشاورانی برای استانداران و فرمانداران باشند پیشنهاد داد: چند واحد حقوقی به دروس این رشته اضافه شود.
در ادامه دکتر حسن ملکی عضو شورای تحول و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشی با تاکید بر اهمیت این رشته اظهار داشت: رشته سیاست‌گذاری اجتماعی تناسب لازم را با دوره کارشناسی ندارد، به دلیل اینکه دوره کارشناسی بیشتر جنبه عمومی دارد، لذا برای ارائه در دوره تحصیلات تکمیلی قابل دفاع است.
دکتر محمدرضا آهنچیان مديركل دفتر برنامه­‌ريزی آموزش عالی در خصوص کارشناسی ارشد پیوسته برای رشته سیاست‌گذاری اجتماعی اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های سند نقشه جامع علمی کشور مبنی بر حمایت از برخی رشته‌های خاص مانند نانو، بایو و برخی رشته‌های علوم پایه، امکان کارشناسی ارشد پیوسته برای این رشته‌های خاص وجود دارد، ولی در مورد سایر رشته‌ها این قضیه مقداری مشکل است.
پس از بحث و تبادل نظر اعضا ادامه بررسی کلیات سرفصل دوره کارشناسی سیاست‌گذاری اجتماعی به جلسه آینده موکول شد و با توجه به اینکه عنوان رشته مناسب تشخیص داده نشد، کارگروه موظف شد عنوان مناسب‌تری را به شورای تحول پیشنهاد دهد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7