کد خبر: 15128| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۳ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۲۰۳۲

با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، نشست استارتاپ‌های حوزه غذا و کشاورزی برگزار شد تا فعالان فناور، بدون واسطه و مستقیم از توانمندی‌ها و دستاوردهایشان بگویند و زمینه برای فعالیت این کسب‌وکارها تسهیل شود.

 
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با  بیان اینکه برای رونق استارتاپ‌ها در حوزه غذا و کشاورزی باید بستر مناسب نوآوری فراهم شود گفت: در مدل کسب و کارهای نوآورانه، دولت نقش حمایتی ایفا و یک استارتاپ متناسب با مدل کسب و کارش، بستر ارائه خدمات را فراهم می‌کند.در حوزه کشاورزی و  غذا نیز همین گونه است و هنر این شرکت ها و صنایع نرم و خلاق، نوآوری و توانمندی فناورانه آن‌ها در ایجاد بستری برای ارائه خدمت یا محصول به مشتری است. تجربه، دانش و توانمندی این استارتاپ‌ها در شناخت بازار، فناوری اطلاعات و ارتباطات استقبال، موفقیت و درآمدزایی را محقق می‌کند.
 
ستاری با بیان‌ این‌که استارتاپ‌هابر پایه نوآوری استوار هستند و به قوانین و تسهیل‌گرهای متناسب با ساختار نوآورانه شان نیاز دارند، ادامه داد: دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیرنده باید راهی تازه فراروی این کسب و‌کارها و مجوزهای موردنیازشان قرار دهند.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان، بزرگ‌ترین اشتباه را تلاش برای دیکته کردن قوانین و آیین‌نامه‌های فعلی به استارتاپ‌ها دانست و گفت: روش‌های پیشین درباره این کسب‌وکارها کارآمد نیست و باید با رویکرد تازه‌ای نسبت به استارتاپ‌ها توجه کرد.
 
ستاری، با اشاره به این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و صنایع نرم و خلاق، از روش‌های جدیدی استفاده می‌کنند و قوانین موجود را کنار می‌زنند، گفت: اگر به دنبال نوآوری و تحول هستیم باید میدان عمل و ابتکار را برای این استارتاپ‌ها فراهم کنیم و در مسیر حرکت همراهی و حمایت شوند بدون این‌که در مدل کسب و کار آن‌ها دخالت کنیم. در این صورت، بخش سنتی نیز به این سمت ترغیب شده و بر روی این کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
وی با بیان این‌که الگوی یادشده  در حوزه حمل و نقل شهری موفق عمل کرد، افزود: جزو معدود کشورهایی هستیم که در این حوزه قانون داریم؛ زیرا تمامی ابعاد و زوایای کسب و کار استارتاپی مشخص شده است. در حال حاضر تعداد حمل و نقل شهروندان تهرانی با استارتاپ‌های این حوزه چند برابر شهرهای بزرگ جهان مانند لندن است.
 
نیازمند مدلی برای محیط بازی استارتاپ‌ها
در ادامه کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حمایت از استارتاپ‌های حوزه کشاورزی گفت: خوشبختانه همراه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این مسیر ورود پیدا کرده‌ایم و در پیشبرد مسیر حمایت از استارتاپ‌های این حوزه هر اقدامی را که در توان داشته باشیم به کار می‌بندیم. همه ارکان وزارتخانه در تلاش هستند تا این اتفاق محقق شود.
 
خاوازی با بیان این‌که ظرفیت برای ورود استارتاپ‌ها به عرصه کشاورزی و کمک به رسیدن محصول به مشتری وجود دارد، ادامه داد: برای تحقق این ظرفیت و ورود استارتاپ‌ها به این حوزه نیازمند مدلی هستیم و امکانات برای رسیدن کالا به قیمت واقعی به دست مردم وجود دارد. برای تحقق این امر معاونت علمی و فناوری می‌تواند نقشی اثربخش در پیاده سازی این مدل به کمک استارتاپ‌ها دارد.
 
ایجاد کارگروه مشترک برای تسهیل ورود استارتاپ‌ها به حوزه کشاورزی و غذا
اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حضور 15 استارتاپ و کسب و کار خلاق فعال حوزه میوه و پروتئین در این نششست گفت و ادامه داد: خوشبختانه در حوزه زیست بوم استارتاپی کشور اتفاقات بسیار خوبی افتاده است و با بلوغ نسل نخست استارتاپ‌هی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات این حوزه، حتی نسل دومی که در حوزه فناوری‌های پیشرفته فعال هستند، شاهد اتفاقات خوبی بودیم.
وی با اشاره به ضرورت تسهیل‌گری و حمایت‌ها برای پررنگ‌تر شدن نقش استارتاپ‌ها در زنجیره تأمین مواد غذایی مورد نیاز مردم گفت: در حوزه توزیع دیجیتال میوه و پروتئین که جزو نیازهای اساسی مردم هست و اتفاقا از پیچیدگی بالایی در فناوری برخوردار نیست، تلاش می‌کنیم تا موفقیت استارتاپ‌ها را محقق کنیم. در گام نخست حدود 40 استارتاپ در این حوزه فعال شدند اما همچنان تا رشد معنادار فاصله دارند.
قادری‌فر با بیان این‌که ایران جزو 10 کشور برتر در حوزه تولید محصولات باغی است، ادامه داد: از این منظر جزو برترین‌ها در دنیا و از واردات بی‌نیاز هستیم، اگرچه مشکلاتی در زنجیزه ارزش و توزیع این حوزه وجود دارد که به کمک استارتاپ‌ها برطرف خواهد شد.
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری از ایجاد سازوکار مشترک برای تأمین نیازهای استارتاپ‌ها گفت و افزود: نمایندگان استارتاپی در این نشست، دیدگاه‌ها و نیازهایشان را مطرح خواهند کرد تا ذیل کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی و فعالان استارتاپی این موانع و کاستی‌ها از میان برداشته شده و راه برای نقش‌آفرینی هرچه بیش‌تر فعالان نوآور و فناور در حوزه کشاورزی و غذا فراهم شود.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7