کد خبر: 14636| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۳۰ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۳۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۱۹

رئیس دانشگاه شریف گفت: اگر فعالیت های پژوهشی دانشگاه کند شود و خروجی دانشگاه در این حوزه خودش را نشان ندهد، بر روی جایگاه علمی کشور نیز تاثیر منفی خواهد داشت.
دکتر محمود فتوحی در خصوص تاثیر کرونا بر فعالیت های پژوهشی محققان دانشگاهی گفت: انتشار ویروس کرونا، از اسفند ماه گذشته فضای آموزش و پژوهش در کشور را دگرگون ساخته و با چالش‌های بزرگی از جمله حفظ کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی روبرو کرده است. کند شدن فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه ها و پروژه های ارتباط با صنعت، نتایج زیان بار خود را در سال های آینده نشان خواهد داد. وقتی شما کار پژوهشی نکنید، به تبع آن مقالات علمی تان نیز منتشر نمی شود و این می تواند روی عملکرد دانشگاه ها اثر منفی بگذارد. 
رییس دانشگاه شریف افزود: اگر فعالیت های پژوهشی دانشگاه کند شود و خروجی دانشگاه در این حوزه خودش را نشان ندهد، علاوه بر اینکه دانشگاه در اثر بخشی اجتماعی خود موفق عمل نکرده است، بدون شک بر روی جایگاه علمی کشور نیز تاثیر منفی خواهد داشت. این در حالی است که جایگاه علمی کشور در سال های اخیر رشد خوبی داشته و دانشگاه های ما در سیستم های معتبر رتبه بندی جهانی مثل تایمز، کیو اس (QS)، شانگ های و ... در رده های قابل توجهی قرار گرفته اند.
فتوحی افزود: هرچند اپیدمی کرونا در بعد پژوهشی می تواند تاثیر منفی بر جای بگذارد اما در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی، خصوصا آنها را که پروژه های عملی دارند، در دانشگاه پر رنگ تر کنیم و به شکلی، برنامه های پژوهشی و پروژه های ارتباط با صنعت را فعال تر از ترم گذشته پیش ببریم.
وی افزود: با این وجود، آنچه مشخص است، ماه های سختی را در پیش خواهیم داشت، چه از لحاظ کرونا و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه و چه در زمینه مسائل مالی و بودجه ای. در عین حال اما این نکته را باید یاداوری کنم که انجام آموزش های مجازی در دانشگاه و اینکه دانشگاه ها توانستند در یک فاصله زمانی نسبتا کوتاه، فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را ادامه دهند، یک دستاورد بسیار بزرگی برای آموزش عالی کشور بوده است.
رئیس دانشگاه شریف شرایط کرونا و تاثیرات منفی آن را بر اقتصاد کشور بسیار نگران کننده خواند و گفت: با توجه به هزینه های مضاعفی که کرونا بر دولت تحمیل کرده است، پیش بینی ما این است که شاید در ۶ ماهه دوم سال، تخصیص بودجه به دانشگاه ها با مشکل رو به رو شود. هرچند امیدواریم این اتفاق نیافتد و بودجه دانشگاه ها به موقع تخصیص داده شود.

منبع:مهر

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7