کد خبر: 14217| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۱ مرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۷:۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۱۱

رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه باید ضوابطی در محرم امسال مورد توجه قرار گیرد که در آن سلامت معنوی و روحی مردم مدنظر باشد، گفت: باید با مردم همراه و همدل شد و پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت شود. در این صورت مردم همراهی بیشتری خواهند داشت.

دومین جلسه ستاد ملی پیگیری‌های ویژه محرم با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، نماینده ولی فقیه و رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جمعی از مسئولان نهاد‌های فرهنگی مرتبط با محرم، صبح امروز سه‌شنبه، ۲۱ مرداد، در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی اظهار کرد: در زمان اعمال محدودیت در کشور، استثنا‌هایی را برای رفت و آمد و توزیع مواد غذایی قائل بودیم و به نظر می‌رسد که براساس بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دعا، باور‌ها و ارزش‌های دینی برای محرم نیز باید این استثنا را قائل بود و در کنار سلامت و معیشت مردم، این مهم را ضروری بدانیم.
وی با بیان اینکه تعیین ضوابط و دستورالعمل‌ها از سوی ستاد کرونا به معنای درک همین ضرورت است، گفت: امروز نیاز ما این است که از زبان مسئولان این ستاد، همانطور که به ضرورت سلامت جسم پرداخته می‌شود، بر سلامت روحی و معنوی نیز تأکید شود تا جامعه با دلبستگی کامل به رعایت پروتکل‌ها بپردازد. در وزارت بهداشت باید ضوابطی را مد نظر قرار دهند که نسبت به سلامت معنوی و روحی مردم حساس باشند. باید با مردم همراه و همدل شد و بعد از آن هم پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت شود.
 
بعد از این سخنان حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، اظهار کرد: چشم امید همه مردم در مشکلات به اباعبدالله الحسین(ع) است، لذا محرم امسال اتفاق بزرگی خواهد بود و مانند همیشه امام حسین(ع)، ناجی ملت ما و تمام جهان خواهد بود. در زمینه محرم و رعایت دستورالعمل‌ها، مقام معظم رهبری با توصیه‌های خود، کار را برای همه ما راحت کردند و بیانات ایشان بار را از روی دوش همه برداشت. نمایندگان مقام معظم رهبری و امامان جمعه استان‌ها در میدان عمل فعال خواهند بود و رعایت این دستورالعمل‌ها را نظارت و تدبیر می‌کنند.
 
ضرورت معرفی مدل‌های اجرایی موفق برای برگزاری مراسم مذهبی 
سپس حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به اینکه تغییر در روند برگزاری جلسات محرم نیازمند تسهیل است، گفت: برای این امر باید یک جریان سه ضلعی در کشور رخ دهد.
 
وی ادامه داد: در قدم اول فعالیت‌های الگویی ویژه در سامانه‌ها باید رقم بخورد. به عنوان مثال عربستان سعودی امسال یک حج حداقلی را برگزار کرد، اما با یک کلیپ، سیطره خود را در تمام رسانه‌ها نشان داد، اما ما بهترین مراسم‌های عرفه، نماز جماعت و محافل مذهبی را تاکنون در ایام کرونا برگزار کرده‍ایم، درصورتی که مذهبی‌ها از مدل اجرای آن‌ها بی‌خبر و مسئولان نیز از آن بی‌اطلاع هستند به حدی که برای تصمیم‌گیری، دغدغه الگوی خوب دارند. تقاضا دارم با این عهد و میثاقی که امروز میان نهاد‌های فرهنگی ایجاد شده، از اقدامات دفعی و لحظه آخری پرهیز شود. تصمیمات در این خصوص کم بوده، اما همین موارد اندک، خسارت‌های بسیاری داشته است. با این سند و دستورالعمل باید مانع دخالت و اظهارنظر مجموعه‌ها و نهاد‌های غیرمسئول و متفاوت با جنس فعالیت‌های مذهبی شویم. اگر نیاز به برخورد با تخلفی هم بود باید از مسیر صحیح با حداقل تولید هزینه باشد.
 
اقناع افکار عمومی
سردار عبدالرضا آزادی، معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین، نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سند تنظیم شده برای محرم هوشمندانه، هدفمند و راهبردی است، اظهار کرد: پیشنهاد دارم برشی عملیاتی از این سند تهیه و به نهاد‌ها و هیئت‌ها ارائه شود.
وی با بیان اینکه ۱۰ روز مانده به محرم هم عهد می‌شویم که اقامه عزای سیدالشهدا با حفظ سلامت مردم برگزار شود، گفت: در این زمینه ما وظیفه گفتمان‌سازی و اقناع داریم. رسانه‌ها باید پای کار بیایند و برای ارائه الگو در این زمینه تلاش کنند و مسئولان هم از هیئت‌ها حمایت کنند. بسیج اعلام آمادگی می‌کند، تا با آغاز ماه محرم به عنوان خادمین سلامت برای حفظ سلامت کمک کند تا از عزاداران پشتیبانی و حمایت داشته باشد.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7