کد خبر: 11373| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۷ خرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۰:۳۰:۰ | تعداد بازدید: ۳۰۷۴

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر نانو در رتبه چهار تولید مقالات جهان قرار گرفته است و این برای کشور ما یک امتیاز است.
به ‌گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از پایان جلسه ۱۳۱ ستاد نقشه جامع علمی کشور که عصر امروز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه امروز دو بخش بود که در بخش اول گزارش ستاد نانو از پیشرفت­‌هایی که در این حوزه در کشور صورت گرفته و عملکرد این ستاد بود، که ارائه شد.
وی خاطر نشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نوبت‌­های منظم باید به استماع برسد و گزارش‌­ها باید کاملا ارزیابی و داوری شوند و در نهایت این گزارش­‌ها به اسناد ملی کشور تبدیل می‌­شوند.
دکتر کبگانیان با بیان اینکه بعد از این گزارش زیست فناوری ما گزارش هوا و فضا را در نوبت داریم گفت: قبل از اینکه گزارش ستاد نانو اینجا ارائه شود در کمیسیون فناوری و دانش بنیان ما ارائه شده بود و داوران نظرات صریح و دقیق‌شان را اعلام کرده بودند و بررسی‌­های لازم صورت گرفته و آخرین مرحله نهایی‌سازی امروز ارائه شد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر نانو در رتبه چهار تولید مقالات جهان قرار گرفته و این برای کشور ما یک امتیاز است ادامه داد:  6/4 درصد سهم مقالات نانو در سال 2020 وجود داشته است، سی و هشت درصد مقالات تولیدی جهان اسلام متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده است و سی درصد پتنت­‌های خارجی و بین المللی را کسب کردیم و دو هزار و پانصد میلیارد تومان ارزش صادرات نانو در کشور بوده است.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: بعد از ارائه ستاد نانو، از دستاوردهای این ستاد تشکر و قدردانی شد و معاونت نظارت و ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور با جمع­‌بندی که داشتند چند محور را مطرح کردند از جمله اینکه چون بازار نانو در دنیا به سرعت در حال گسترش است و ما فاصله زیادی داریم تا بتوانیم دو درصد سهم بازار جهانی را به خودمان اختصاص دهیم درخواست شد عزیزان ستاد نانو راهبردهایی را ارائه بدهند که به چه صورت سرعت کسب این بازار جهانی را بیشتر بکنیم.  
وی افزود: اعضای ستاد نقشه نیز به این نکته اشاره کردند که قطعا نباید بازار داخلی خود را فراموش کنیم و مبادا بازار داخلی را نیز به دست کشورهای رقیب بسپاریم.
دکتر کبگانیان در ادامه با اشاره به اینکه عزیزان در ستاد نانو از کمبود بودجه گلایه داشتند گفت: در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مهمی همچون وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی و از این قبیل وزارتخانه‌ها که هر کدام ردیف‌هایی دارند و بودجه نانو مفصل هست اگر ستاد نانو تعامل خودش را با وزارتخانه­‌های ذی­‌ربط بیشتر کند تمام این بودجه­‌ها جزء بودجه نانوی کشور محسوب خواهد شد،البته ما از دولت محترم درخواست بودجه خواهیم کرد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نکته کلیدی در این موضوع این است که ستاد نانو زیرساخت لازم را برای بودجه لازم داشتند و گلایه از این موضوع بود که مصوبه‌ای به نام سند توسعه فناوری نانو وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه راهبردهای نانو کشور، چند سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده گفت: ساختار و ردیف بودجه احتیاج به سند نانو دارد که در حضور روسای سه قوه هم ارائه خواهیم داد و پیشنهادمان این خواهد بود که ظرف مدت کمی این کار انجام شود و پیش نویس سند نانو را به ما داده‌اند که رسمیت ندارد و ان شاالله با طی کردن فرایند لازم و تصویب سند بودجه لازم نیز توسط دولت محترم به آن تخصیص داده خواهد شد.
دکتر کبگانیان ادامه داد: بخش دوم جلسه مربوط به گزارش ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور بود که این بحث از حساسیت خاصی برخوردار است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این کار را زودتر آغاز کرده و موسساتی را که بیش از حد گسترش پیدا کرده بودند را تجمیع کردند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وزارت علوم در سند آمایش اختیار پیدا کرده که بتواند برخی از موسسات و دانشگاه‌ها را با تعداد زیادی از دانشجویان که صرفا گزارش داده شده یک هیات علمی دارند و با استانداردهای آموزش عالی همخوانی ندارد را تجمیع کند؛ وزارت علوم براساس ماده ۳ سند آمایش آموزش عالی کشور موظف بود این کار را انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد: به علت درخواست­‌هایی که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند که در برخی شهرهای کم جمعیتی موسسات آموزشی که ایجاد شده، با یکدیگر تجمیع شوند قرار بر این شد که این موسسات نه اینکه تعطیل شوند بلکه تجمیع شوند و دانشجویان این موسسات بلاتکلیف نمانند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حدود ۹۰ موسسه آموزشی دولتی در آیین‌نامه‌ای از ۱۱۹  موسسه ساماندهی شدند که قابل تقدیر است. اینها دانشگاه‌هایی هستند که تک ­تک مصوبه شورای گسترش را دارند، به طوری که دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه است و واحدهای متعددی ایجاد کرده که البته در این بین طرح ماموریت گرایی را داریم.
وی با بیان اینکه  البته انتقاد وارد است که چرا مجوزها بی‌رویه داده شده است گفت: اعضای شورای عالی و اعضای جلسه به چند محور امروز تاکید داشتند که از این موضوع و اقدام وزارت علوم حمایت می‌کنند ولی گزارش پیشرفت آمایش آموزش عالی را به صورت کلان باید وزارت علوم آماده کند به خصوص ماموریت گرایی دانشگاه‌ها را.
دکتر کبگانیان افزود: ما بدون اینکه بدانیم دانشگاه‌ها چه مامورتی دارند، نمی‌توانیم آنها را تجمیع کنیم به عنوان مثال دانشگاه جامع علمی کاربردی یک ماموریت دارد، و دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه­ های برتر کشور نیز ماموریت­های دیگری دارند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز ساماندهی آموزش عالی مورد تایید قرار گرفت گفت: از وزارت علوم قول گرفته شد که در اسرع وقت موضوع ساماندهی موسسات آموزش عالی را پیگیری کنند، مطمئن هستم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز همکاری لازم را می­‌کنند.
وی در پایان گفت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه محور ماموریت‌گرایی، رتبه‌بندی و طرح ساماندهی سنجش و پذیرش یا همان کنکور تمرکز دارند و منتظر پیشنهادهای وزارت علوم هستند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7